سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: از آغاز سال جاری به علت افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، همکاران ما به ناچار مجبور به افزایش ۲۰ درصدی قیمت های خود شدند.

سازمان تامین اجتماعی قیمت لوازم یدکی خودرو را افزایش داد!

به گزارش قدس آنلاین، موج جدید افزایش قیمت کالاها پس از اطلاح نظام یارانه ها در کشور دامن اکثر کالاهای اساسی و اجناس موردنیاز مردم را در برگرفته است. قطعات یدکی خودرو نیز از اجناسی هستند که قشر گسترده ای از افراد جامعه با آن در ارتباط هستند. پیرامون تاثیر جراحی اقتصادی دولت بر قیمت کالاهای اساسی گفت‌وگویی را با مهدی کاظمیان، سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. 

بازار لوازم یدکی در شرایط خوبی است

کاظمیان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو از نظر فراوانی کالا در شرایط بسیار خوبی به سر می برد. قطعات خودروهای داخلی و خارجی های پرفروش در بازار به وفور یافت می شود. در برخی مواقع ممکن است قطعات یدکی برخی از خودروهای خاص که به تعداد محدودی در کشور وجود دارد به سختی یافت شود. به طور حتم قطعات این خودروها در داخل کشور نه تولیدکننده و نه واردکننده مشخصی دارد. در این صورت همکاران متعهد ما قطعات مورد نیاز این خودروها را از طریق هوایی یا مسافری وارد کشور می کنند.

وی افزود: اگر شرایط جامعه به همین صورت باقی بماند ما در آینده نیز هیچ مشکلی بابت تامین بازار نخواهیم داشت. اما اگر در آینده مشکلات ارزی یا مسائلی از قبیل افزایش حقوق کارگران پیش بیاید ما ناچار به افزایش قیمت خواهیم بود. البته گفتنی است بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو در شرایط کنونی با رکود مواجه شده است اما قیمت ها تغییری نداشته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ادامه گفت: برای فروش ۸۰ الی ۹۰ درصد قطعات خودروهای داخلی از تولیدات داخلی استفاده می شود. البته ۱۰ درصد باقی مانده نیز تولید داخل دارند؛ اما بازار آنها تامین نمی شود که این امر همکاران ما را ناچار به واردات کرده است. کمبود قطعه که برخی مواقع در بازار حس می شود بدون شک مربوط به قطعاتی خودروهایی است که تعداد آنها در کشور به شدت محدود است. این گونه قطعات عمدتا از کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود.

تاثیر جراحی اقتصادی دولت بر قیمت لوازم یدکی

کاظمیان در بخش دیگری از صحبت های خود به موج جدید گرانی ها در بازار اشاره کرد و گفت: پس از اصلاح نظام یارانه ها در کشور توسط دولت سیزدهم، قیمت برخی از کالاها با افزایش روبرو شد. بدون شک این افزایش قیمت معیشت همکاران ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ اما با این حال قیمت لوازم یدکی موجود در بازار افزایش پیدا نکرده است، البته از آغاز سال جاری به علت افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، همکاران ما به ناچار مجبور به افزایش ۲۰ درصدی قیمت های خود شدند. تولیدکنندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو در کشور در فرایند تولید از تعداد زیادی نیروی انسانی و کارگر استفاده می کنند. وقتی دولت کارفرما و تولیدکننده را مجبور به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران کرد تولیدکننده نیز بر خلاف میل خود به ناچار قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش داد. بنابراین می توان ادعا داشت که سازمان تامین اجتماعی موجب افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم یدکی در کشور شد.

وجود قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی

وی در ادامه به وجود قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی اشاره کرد و گفت: ما در برابر این موضوع تسلیم هستیم و وجود قطعات تقلبی یا بی کیفیت در بازار را کتمان نمی کنیم. ما بارها اعلام کرده ایم که تا حمایت گمرک و سازمان استاندارد را نداشته باشیم کماکان شاهد حضور این قطعات در بازار خواهیم بود. برخی افراد خاص و سودجو وجود دارند که قطعات تقلبی و بی کیفیت را از مبادی رسمی گمرک وارد کشور می کنند. این افراد به هیچ عنوان به اتحادیه وابستگی ندارند و ما قادر به شناسایی آنها نیستیم.

سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین تصریح کرد: ممکن است که فروشندگان قدیمی و با تجربه با دیدن قطعه به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرند؛ اما جوانانی که به تازگی وارد این حرفه شده اند به راحتی نمی توانند وجه تمایز اجناس اصل و تقلبی را تشخیص نمی دهند. این افراد عموما از سرقتی نبودن قطعات اطمینان حاصل می کنند نه تقلبی بودن آن؛ بنابراین اقدام به خرید قطعات بی کیفیت و تقلبی نیز می کنند. اما در این میان باید توجه داشت که توزیع کنندگان لوازم یدکی تقلبی تنها یک بار می توانند این قطعات را به هر واحد فروش عرضه کنند. چراکه فروشندگان پس از حصول اطمینان از تقلبی بودن اجناس(به واسطه کارکرد ضعیف آنها) دیگر از آن توزیع کنندگان خرید نخواهند کرد.

از خرید اینترنتی لوازم یدکی اجتناب کنید

کاظمیان در پایان گفت: از مصرف کنندگان قطعات یدکی خودرو خواهش می کنیم که خرید لوازم یدکی و قطعات جانبی خود را همواره از فروشگاه های مجاز فروش که مجوزهای لازم را کسب کرده اند انجام دهند. برخی از فروشگاه های اینترنتی که اقدام به فروش لوازم یدکی خودرو می کنند نامعتبر هستند و دسترسی به آنها راحت نیست. فروش لوازم یدکی بی کیفیت و تقلبی در فروشگاه های اینترنتی موجب نگرانی ما شده و از طرفی نیز مردم را نسبت به تولیدکنندگان و فروشندگان داخلی بی اعتماد کرده است. البته ما در این زمینه پیگیری های لازم را با پلیس فتا انجام داده ایم و از آنها خواسته ایم که با جدیت با عوامل فروش اینترنتی این کالاها برخورد قضایی انجام شود.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.