رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک از احتمال شیوع سالک در سه شهرستان شهرستان ساوه، محلات و دلیجان در استان مرکزی خبر داد.

احتمال شیوع سالک‌ در ۳ شهرستان استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین وی افزود: باید از شیوع این بیماری با تدابیر حکیمانه جلوگیری کرد چرا که در فصل گرما شیوع این بیماری به مراتب بیشتر می‌شود.

جمالیان تاکید کرد: ۶۳ درصد از مبتلایان سالک اراک مرد و بقیه زن هستند و ۸۱ درصد این افراد مبتلا، سابقه سفر داشته و ۱۹ نفر سابقه سفر نداشته‌اند که سفر نداشتن این تعداد، زنگ خطر بیماری را در استان نواخته است.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش روستایی دهیاران مکلفند مدیریت پسماند را به طور جدی در دستور کار قرار دهند چون جوندگان به عنوان مخزن بیماری و حشرات به عنوان ناقل دهنده می‌توانند افراد را مورد گزارش و مبتلا کنند.

وی در پایان یادآور شد: ساوه در بیماری  سالک با ۱۶۱ مورد مبتلا در سال گذشته و امسال با ۱۵ نمونه رتبه اول و محلات و دلیجان به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

این در حالی است که فرماندار ساوه نیز گفته بود: از سال گذشته اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در ساوه شامل تخریب فضاها متروکه، جمع آوری پسماند، سمپاشی، تشکیل کمیته‌ای برای مقابله با سالک و آموزش خانه به خانه آغاز شده است.

سالک، نوعی بیماری با عامل انگلی است‌که به وسیله‌ی انگل پروتوزوآ، از بیش از ۲۰ گونه لیشمانیا ایجاد می‌شود. بیش از ۹۰ گونه پشه‌ی خاکی برای انتقال انگل‌های لیشمانیا شناخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.