در خراسان شمالی بیش از ۴۰هزار هکتار باغ وجود دارد که ۶۵درصد تولیدات بخش باغی در این استان مربوط به انگور است.

کابوس «سفیدک» درتاکستان‌ها

وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، خراسان شمالی را به یکی از قطب‌های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده به طوری که از کل انگور تولیدی حدود ۱۳هزار تن به صورت تازه‌خوری و ۲۵هزار تن فراوری و حدود ۹۰ هزار تن مازاد است.
انگور جزو محصولات کم آب‌بر است و در مناطق دارای آب و هوای مرطوب دچار بیماری‌هایی ازجمله سفیدک انگور می‌شود که این بیماری یکی از مخرب‌ترین بیماری‌های انگور در جهان است که در آب‌وهوای مرطوب و پرباران خسارت زیادی به محصولات باغی انگور وارد می‌کند.
این بیماری سبب خزان زودرس در تاکستان‌ها شده و کیفیت انگور را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد؛ این بیماری با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت نسبی  بالای ۵۰ درصد تشدید می‌شود.
در سال ۹۵ آفت سفیدک داخلی به ۴۰درصد تاکستان‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰میلیارد ریال برآورد شد. در سال جاری با توجه به بارندگی‌های فراوان در خراسان شمالی، مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، در روزهای گذشته درباره شیوع سفیدک انگور به کشاورزان هشدار دادند.

جولان آفت‌ها در بازار گرانی سموم
یکی از کشاورزان منطقه بدرانلو بجنورد که به گفته خودش سال‌هاست به تولید انگور مشغول‌اند و جز باغداری درآمد دیگری ندارند در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در سال جاری بر اثر بارندگی‌های زیاد و هوای نامناسب بیماری سفیدک انگور تقریباً بیشتر باغ‌ها را فرا گرفته و به نظر می‌رسد همچون دو، سه سال گذشته تاکداران دچار خسارت شوند.
عباسعلی صادق‌نیا می‌افزاید: هر محصولی بیماری خاص خودش را دارد و این بیماری نیز یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های باغ‌های انگور است که دو عامل رطوبت و گرما منجر به پیدایش آن می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه چند سالی است قیمت سموم ۶-۵ برابر افزایش یافته در سال‌های گذشته بسیاری از تاکداران ازجمله بنده محصولات خود را که دچار این بیماری شده بودند سم‌پاشی نکردم و باغ خود را همان‌طور رها کردیم.
وی قیمت پایین خرید، هزینه‌های بالای تولید، افزایش قیمت سموم، نبود فرصت‌های مناسب برای صادرات و عدم پرداخت خسارت‌های بیمه را از مهم‌ترین مشکلات تاکداران این استان بیان می‌کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه این بیماری تابع اقلیم است و شرایط آب و هوایی سبب طغیان آن می‌شود، می‌گوید: بیماری سفیدک داخلی انگور یک بیماری هوابرد است و توسط هوا جابه‌جا می‌شود و البته این بیماری با توجه به شرایط آب‌وهوایی و رطوبت نسبی بالای ۵۰درصد تشدید می‌شود.

عملیات شناسایی آفت‌ها
محمد رضایی اظهار می‌کند: در سه سال گذشته با راه‌اندازی دستگاه‌های پیش‌آگاهی سفیدک داخلی انگور خاص استان در بجنورد، تمام اطلاعات دمایی و رطوبت سنجیده می‌شود و پس از بازدید کارشناسان در طول هفته از سطح باغ‌های استان، تمام داده‌ها در سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی سازمان حفظ نباتان کشور ثبت می‌شود. وی تعداد دستگاه‌های پایش بیماری سفیدک داخلی انگور که در تاکستان‌های استان نصب شده را ۶دستگاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: اکنون براساس داده‌های دستگاه‌های پیش‌آگاهی نصب شده در تاکستان‌های شهرستان بجنورد، شرایط از لحاظ دما و رطوبت برای شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور فراهم است. در حال حاضر این بیماری در تاکستان‌های منطقه دهستان بدرانلو در شهرستان بجنورد مشاهده شده که بروز بیماری در مراحل اولیه قرار دارد و باید باغداران امر پیشگیری را انجام داده و بیماری را در نطفه خفه کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این پرسش که آیا برای مبارزه با این بیماری سمومی وجود دارد، می‌گوید: در حال حاضر سموم محافظتی خوبی همچون کاپتان، بوردو و پروفایلر در بازار موجود است و کشاورزان می‌توانند برای مقابله با این بیماری از این سموم استفاده کنند. البته تاکستان‌ها نزدیک به مرحله گلدهی قرار دارند و در زمان گلدهی نباید سم‌پاشی انجام شود. سم‌پاشی برای از بین بردن بیماری باید هم‌اکنون انجام شود.رضایی می‌افزاید: سال‌های ۹۴ و ۹۵ تاکداران استان از سفیدک، متحمل ضررهای زیادی شدند و با توجه به شرایط نامساعد آب‌وهوایی، تاکداران باید در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز، دو بار باغ‌های خود را سم‌پاشی کنند.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.