آمریکای لاتین همیشه به عنوان حیاط خلوت آمریکا مطرح بوده است. بر این اساس واشنگتن حساسیت خاصی به این حوزه داشته و این کشورها هم معمولاً سیاست‌های همسو با ایالات متحده را اتخاذ کرده‌اند.

جغرافیای سیاسی آمریکای لاتین در شرف تغییر بزرگ

کشورهای اسپانیولی‌زبان روابط حسنه‌ای با رژیم صهیونیستی نیز داشته‌اند اما به‌تازگی شاهد بودیم در انتخابات آرژانتین یک چپ‌گرا برنده انتخابات شد و آلبرتو فرناندز از جناح موسوم به چپ میانه و از سیاستمداران کهنه‌کار روی کار آمد. علاوه بر کوبا و ونزوئلا، پیروزی گابریل بوریچ در شیلی، مورالس در بولیوی و شیومارا کاسترو در هندوراس نیز بسیار قابل توجه بود چرا که این‌ها از جمله احزاب چپ‌گرایی بوده‌اند که طی دو سال اخیر روی کار آمده‌اند.
اکنون نیز گوستاوو پترو، از چپ‌گرایان کلمبیایی برنده دور اول انتخابات کلمبیا بوده است. نکته قابل تأمل آنجاست که در کلمبیا به صورت تاریخی اغلب احزاب راست نزدیک به ایالات متحده برنده انتخابات بوده‌اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند برنده این دوره از انتخابات در دور دوم پترو خواهد بود اما این مسئله هنوز قطعی نیست چرا که به‌دلیل حمایت شهردار سابق شهر مدلین از هرناندز احتمال انتخاب او افزایش یافته است. آسوشیتدپرس نوشت: نظرسنجی‌های پیش از رأی‌گیری نشان می‌دهد پترو پیشتاز است اما ۵۰درصد آرا را ندارد. 
با روی کار آمدن پترو در کلمبیا احتمال مداخله آمریکا نیز قوت می‌گیرد چرا که این کشور برای آمریکا بسیار مهم است و نقش مهمی برای اعمال سیاست ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین دارد. اهمیت کلمبیا برای رهبران کاخ سفید تا جایی است که همین چند روز پیش جو بایدن به طور رسمی «بوگوتا» را به عنوان نخستین متحد اصلی غیر عضو ناتو ایالات متحده تعیین کرد. این وضعیت روابط نزدیک بین کشورها را برجسته می‌کند. نقش کلمبیا در حوزه تقابل کاخ سفید با دولت نیکلاس مادورو هم برجسته بود و این کشور به یک حوزه فشار آمریکا علیه ونزوئلا تبدیل شده بود. حال در صورت موفقیت گوستاوو پترو، این نخستین بار خواهد بود که یک حزب چپ‌گرا در کلمبیا روی کار خواهد آمد و این موضوع می‌تواند جغرافیای سیاسی در آمریکای لاتین را تغییر دهد. ظاهراً مردم کلمبیا هم از تداوم سیاست‌های فعلی کلمبیا خسته شده‌اند و خواهان حل چالش‌های اقتصادی، امنیتی و مبارزه با مافیای فساد هستند و در نظرسنجی‌ها بیشتر به پترو رأی داده‌اند. باید منتظر ماند و دید در انتخابات ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) پترو هم به دومینوی چپ‌گرایان خواهد پیوست و از ایالات متحده فاصله خواهد گرفت یا همچنان به عنوان متحد، در کنار آمریکا خواهد ایستاد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.