۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 801938

ناجوانمردی، از تحریم تا جشنواره

حبیب الله بهمنی، کارگردان سینما

وقتی کشور ما در عرصه جهانی با انواع تحریم‌های ناجوانمردانه روبروست و دولتمردان غربی برای تحت فشار گذاشتن انقلاب اسلامی همه جور نامردی می‌کنند، اینکه ایرانی هایی پیدا شوند که علیه ایران و مقدسات اعتقادی ما فیلم بسازند واقعا ناراحت کننده است.
از گردانندگان جشنواره های غربی که نمی‌شود انتظاری داشت، ولی باعث تاسف است که برخی از جشنواره های وطنی هم به دنبال مطرح کردن فیلم‌های ضدایرانی و ضداسلامی هستند. البته که در داخل هنوز جرأت نکرده اند به طور آشکار به پرده دری های اعتقادی بپردازند ولی شاهدیم کار به جایی رسیده که یک ایرانی با فیلمی ضدمقدسات در جشنواره ای غربی، تقدیر می‌شود و گروهی در داخل هم او را تحسین می کنند.
فیلمسازی همچون هر امر هنری دیگری نیاز دارد به جهان بینی کامل و نمی‌شود فردی به لطف آگاهی از تکنیک کار بخواهد هرچه به او دیکته می کنند، بسازد.
فیلمساز باید جهان بینی داشته باشد، باید اعتقاد داشته باشد، باید اخلاق داشته باشد. اینکه جشنواره ای خاص فیلمسازان ما را به سمت فحاشی به ایران و ایرانی ببرد، زیبنده نیست.
درست است که در غرب فیلم‌های تلخ و کدر تولید می‌شود ولی کنارش صدها فیلم میهنی تولید می‌کنند که حتی تجاوزگری خود به ویتنام و عراق و افغانستان را توجیه کنند با این حال در اینجا ما فقط بر همان وجهه تلخ و کدر تاکید کرده ایم و دنبال این نمی رویم که فیلم‌های میهنی قوی تولید کنیم.
این همه فیلم از ایران به جشنواره های مختلف رفته ولی بخش عمده این فیلم ها، آثار تلخ و علیه ایران بوده اند.
نمی‌گوییم آسیب شناسی نکنید ولی آسیب شناسی منصفانه کنید و در کنار بدی، خوبی ها را هم بگویید.
مگر فیلم ایرانی خوب کم داریم، کدام فیلم ابراهیم حاتمی کیا یا کدام فیلم علی حاتمی را چنین جشنواره‌هایی پذیرفتند؟ چون اولی نگاهش انقلابی بود و دومی یک ایرانی واقعی بود. اگر ریگی به کفش گردانندگان جشنواره های خارجی نبود قطعا باید در کنار فیلم‌های سیاه، به سراغ نمایش آثار انقلابی هم بودند و مثلا یکی از این همه کار خوب رسول ملاقلی پور را در جشنواره های خود رونمایی می‌کردند.
وقتی از فیلم های جشنواره پسند نقد می کنیم، باید به آفتی به نام فیلم های سفارشی و دولتی هم اشاره کنیم که در جای خود بسیار مخرب است پس فیلم هایی بسازیم که در کنار نشان دادن ضعف ها بر داشته‌های خود نیز تمرکز داشته باشد و فقط در این صورت است که می‌توانیم مدعی تولید فرهنگی جریان ساز باشیم‌.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.