۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۰
کد خبر: 802303

در حالی که هر روز اخباری جدید از احتمال حمله دوباره ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه به گوش می‌رسد، فرمانده شبه‌نظامیان کُرد سوریه (قسد) اعلام کرد نیروهای دموکراتیک حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش سوریه همکاری کنند.

«مظلوم عبدی» البته در ادمه مدعی شد: ارتش سوریه باید برای دفاع از خاک این کشور، از پدافند هوایی خود علیه نیروی هوایی ترکیه استفاده کند. این چرخش مواضع نیروهای دموکراتیک کرد به سوی دمشق و درخواست حمایت از نظام بشار اسد در مقابل تجاوز احتمالی آنکارا در حالی است که آن‌ها تحت حمایت آمریکا بوده و سال‌ها شمال و شمال شرق سوریه را با چراغ سبز رژیم صهیونیستی به اشغال خود درآورده‌اند. اما در شرایط کنونی که مواضع آن‌ها توسط نیروهای خارجی تهدید شده احساس خطر کرده و دست به دامان دمشق شده‌اند. 
برای این تغییر مواضع چند توجیه می‌تواند مطرح شود: نخست اینکه آمریکا تمام توان خود را در جنگ اوکراین و علیه روسیه سرمایه‌گذاری کرده و توان باز کردن جبهه جدید علیه ترکیه را ندارد. دوم ایالات متحده نیروهای خود را برای نبرد احتمالی تایوان و چین آماده کرده است. بنابراین حمایت از کردهای قسد در این شرایط از نظر آمریکا جایگاهی ندارد. سوم آنکه واشنگتن، ترکیه عضو ناتو را بر نیروهای کردی ترجیح داده و علیه منافع شریک تجاری خود (ترکیه) اقدام نخواهد کرد. بنابراین کردهای سوریه به‌خوبی درک کرده‌اند که چاره‌ای جز شراکت با ارتش سوریه علیه مواضع آنکارا نخواهند داشت. اوضاع رژیم صهیونیستی نیز مشخص است؛ از درگیری‌های داخلی و تزلزل کابینه گرفته تا تحرکات گروه‌های مقاومت مجالی را برای حمایت از کردها باقی نخواهد گذاشت.
از سوی دیگر آمریکا از اولویت‌های خود در منطقه غرب آسیا دست برداشته و خروج این کشور از منطقه نیز این نگرانی‌ها را برای کردها به وجود آورده که مبادا آمریکا بلایی را که سر نیروهای افغانستانی آورده بر سر کردها بیاورد و آن‌ها را تنها بگذارد. آمریکا که سال‌ها با شعار به ارمغان آوردن دموکراسی افغانستان را اشغال کرد بسیار غیرمنتظره این کشور را ترک کرد و بسیاری از نیروها و همپیمانان خود را تنها گذاشت و آن‌ها را غافلگیر نمود. برای همین کردها نگران‌اند در شرایط اضطراری کنونی برای آن‌ها، آمریکا همان کاری را انجام دهد که با همپیمانان خود در افغانستان انجام داد.
البته یک فرضیه دیگر هم مطرح است و آن اینکه اقدام کردها صرفاً یک تاکتیک نظامی است، چرا که بارها و بارها رهبران سوری از کردها خواسته‌اند  از زیر چتر حمایتی آمریکا خارج شوند اما آن‌ها هرگز نپذیرفته‌اند. شاید احساس خطر کردها، رهبران این شبه نظامیان را متقاعد کرده در یک اظهارنظر صوری از سوریه درخواست کمک کنند و پس از پایان کار، دوباره مواضع خصمانه خود را علیه دولت دمشق ادامه دهند و راهبرد خصم‌آمیز خود علیه حاکمیت قانونی سوریه را از سر گیرند.
 در هر صورت این نوع اعلام مواضع کردها نشانه دست برتر بشار اسد و تغییر شرایط به نفع سوریه بوده و بیانگر تحولات جدید در منطقه و برگ برنده اسد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اوختای ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    سوریه و تمام عراق و لبنان و فلسطین باید به خاک اصلی که همان عثمانی قدیم و تورکیه فعلی میباشد بازگردند بقیه حرفها خزعبلاتی بیش نیس