رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تشکیل کارگروه ویژه بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت در انتخابات اتحادیه‌های صنفی خبر داد.

پرونده انتخابات اتحادیه‌ها روی میز کارگروه ویژه

به گزارش قدس آنلاین، وی  به سرانجام رساندن انتخابات اتحادیه‌های صنفی استان را یکی از اولویت‌های کاری این سازمان اعلام کرد و معتقد بود با اجرای قانون در این زمینه بستر تخلف‌های صنفی هم کاهش خواهد یافت.

رجبی در زمینه انتخابات پرحاشیه اتحادیه‌های صنفی در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی به قدس گفت: در طول دوسال گذشته ماجرای انتخابات اتحادیه‌های صنفی با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو بود. به‌دلیل شرایط کرونایی بخشنامه‌های زیادی در این راستا صادر شد. در این میان بخشنامه‌هایی صادر می‌شد که نکات اداری و یا شمول افرادی را متذکر می‌شد.
رئیس سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: تمامی این موارد موجب شد انجام فرایند انتخابات اتحادیه‌ها با تأخیر مواجه شود. اما از بهمن سال گذشته پس از برگزاری جلسه‌های متعدد و هماهنگی‌هایی که در این باره با نهادهای مختلف صورت گرفت، تاریخ برگزاری انتخابات برخی صنوف تقویم شد.
وی بیان کرد: تا به امروز بیش از ۱۰ اتحادیه فرایند برگزاری انتخابات آن‌ها طی شده و به مرحله اخذ رأی رسیده است. در این زمینه افرادی که رأی آوردند مشخص و دیگر مراحل کار هم طی شد. برای افراد جدید نیز اعتبارنامه صادر و تحویل آن‌ها شد. برهمین اساس فعالیت تیم‌های جدید که رأی آورده بودند هم آغاز شده است.

۳۰ اتحادیه درگیر تجدید فراخوان
رجبی تصریح کرد: اما از همان زمان موضوع تجدید فراخوان برای اتحادیه‌هایی که بیش از یک سال از زمان نام‌نویسی افراد نامزد حضور در انتخابات گذشته بود و بنا به دلایلی که در ابتدا عنوان شد امکان برگزاری انتخابات آن‌ها فراهم نشد، در دستور کار قرار گرفت.
به این معنا که اگر اتحادیه‌ای در این مدت انتخاباتش برگزار نشده و این فاصله موجب می‌شد اعضای جدید به اتحادیه مذکور اضافه شوند و این افراد هم برای شرکت در انتخابات تمایل داشته باشند و یا افرادی از فهرست نامزدها به هر دلیلی خارج شده باشند، حقی از هیچ طرفی تضییع نشود. از همین رو ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی نظارت به تمامی استان‌ها ارسال شد و پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت. براین اساس فراخوان مجدد این اتحادیه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
رئیس سازمان صمت استان گفت: باتوجه به تدبیری که صورت گرفته بود، حدود ۳۰ اتحادیه مشمول این دستورالعمل می‌شدند که آگهی دعوت به برگزاری انتخابات تمامی این اتحادیه‌ها را در مدت یک هفته گذشته منتشر کردیم.

راه‌اندازی ستاد ویژه برای کمک به کمیته تطبیق
وی بیان کرد: به خاطر اینکه حجم کار از حالت عادی بالاتر بود، ستاد اجرایی ویژه‌ای که تا به امروز نمونه نداشت را فعال کردیم. اعضای این ستاد هم از کل استان خراسان رضوی به سازمان صمت استان آمدند. این افراد دارای تجربه بالایی در حوزه انتخابات صنوف هستند. دلیل ایجاد این ستاد هم سرعت گرفتن کار بررسی مستندات افراد است. این افراد به کمک کمیته تطبیق آمده‌اند.
این افراد در نهایت جمع بندی‌های صورت گرفته را در اختیار کمیته تطبیق قرار می‌دهند و آن‌ها اعلام نظر نهایی را می‌کنند.
رئیس سازمان صمت استان ادامه داد: بنده از تمامی اعضای اتحادیه‌های صنفی دعوت می‌کنم اگر تمایل دارند برای کاندیداتوری در اتحادیه‌های خود اقدام و مدارک را در سایت مربوط بارگذاری کنند. پس از مشخص شدند نامزدها، اعضای اتحادیه‌ها پرشور پای صندوق‌های رأی حضور یابند و سرنوشت اتحادیه‌های خود را تعیین کنند.
اعضای محترم اتحادیه‌ها انتخابات را جدی بگیرند، درنهایت هم همین اعضا هستند که خط حرکتی چهار سال بعد اتحادیه خود را مشخص می‌کنند. حتی موضوع برخورد با واحدهای صنفی بدون پروانه به عهده اتحادیه‌هاست که این ماجرا در راستای فعالیت سالم صنفی بسترسازی و اهمیت دارد.
پس هرچه انتخابات با حضور حداکثری به پایان برسد و اعضای انتخابی رأی بالا تری داشته باشند، پشتوانه و دلگرمی آن‌ها افزایش می‌یابد.

پایان چند سال حاشیه در راه است
رجبی بیان کرد: در نهایت پس از آنکه انتخابات اتحادیه‌ها در چند ماه پیش‌رو به سرانجام رسید، انتخابات اتاق اصناف مشهد و دیگر شهرستان‌ها را کلید خواهیم زد. با این کار رأی هیئت دیوان عدالت اداری در مورد شرایط حضور افراد در اتاق اصناف هم به صورت کامل و دقیق اجرا خواهد شد و چند سال حواشی درخصوص این ماجرا از بین خواهد رفت.
نکات مطرح شده از سوی رئیس سازمان صمت خراسان رضوی بسیار با اهمیت، در خور قدردانی و مورد حمایت تمامی اعضای اتحادیه‌ها باشد، چراکه با پیگیری‌های صورت گرفته درنهایت موضوع برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها تا شهریور تعیین‌تکلیف می‌شود و سرانجام چند سال سنگ‌اندازی عده‌ای خاص برای اجرا نشدن رأی دیوان عدالت اداری که براساس آن تعدادی از اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد و حتی دیگر شهرستان‌های استان باید برکنار شوند به نتیجه خواهد رسید.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.