با اندکی جست‌وجو در میان اخبار مرتبط با جاده‌های خراسان رضوی به‌راحتی می‌توان اخبار متعددی از نابسامانی وضعیت جاده‌های استان مشاهده کرد.

چالش چاله‌های کم‌کاری در جاده‌ها

اعضای خانواده خرسند از زیارت امام رضا(ع) در روز میلاد خواهر گرانقدرشان در مسیر برگشت به شهرشان هستند.دختر خانواده عکس‌های خانوادگی‌شان را که در حرم گرفته‌اند نگاه می‌کند و برای دیگر همسالانش در فامیل ارسال می‌کند. همه چیز آرام و رویایی است و تاریکی هوا زیبایی ستاره‌ها را بیشتر کرده است. خودرو چند باری تکان می‌خورد انگار وارد جاده خاکی شده باشد و به یکباره گویی بخشی از خودرو با مانعی بزرگ برخورد می‌کند و صدای ترکیدن لاستیک وحشت را به جان همه می‌اندازد. 
مادر خانواده ناخودآگاه ذکر یا امام رضا(ع) را مدام تکرار می‌کند پدر فرمان خودرو را با تمام توان می‌فشارد و در ذهن خود صحنه واژگونی خودرو را مرور می‌کند و به هر طریقی شده خودرو را در شانه خاکی جاده متوقف می‌کند.
آنچه ذکر شد نه بخشی از یک فیلم‌نامه و نه یک داستان تخیلی بود بلکه روایت ترسناک یکی از راننده‌هایی است که چند شب پیش در مسیر مشهد به نیشابور دچار حادثه شده است.

روایت ساده یک کابوس
براساس تصاویر و فیلم‌هایی که توسط یکی از شهروندان به دست ما رسیده در شب‌های گذشته چند دستگاه خودرو در محدوده شریف‌آباد محور مشهد به نیشابور بر اثر افتادن در چاله‌های جاده خسارت دیده‌اند و خوشبختانه این حوادث تلفات جانی نداشته است اما آنچه مسلم است ترکیدن لاستیک خودرو با سرعت بالا می‌تواند به راحتی موجب واژگونی خودرو شود و رانندگان و سرنشینان این خودروها لحظات کابوس‌واری را سپری کنند.
تصور اینکه اگر سانحه‌ای اتفاق می‌افتاد و فردی جان خود را از دست می‌داد بسیار غم‌انگیزتر از سوانحی چون تصادفات است چراکه در این مورد تنها وجود یک چاله در سطح جاده علت حادثه می‌تواند باشد.

چاله‌های کم‌کاری
با اندکی جست‌وجو در میان اخبار مرتبط با جاده‌های خراسان رضوی به‌راحتی می‌توان اخبار متعددی از نابسامانی وضعیت جاده‌های استان مشاهده کرد؛ برخی از محورها نیاز به بهسازی و تعریض دارند و برخی از مسیرها باید اصلاح شوند تا به اصطلاح نقاط حادثه‌خیز آن مرتفع شود.
اما آنچه تأمل برانگیز است اینکه رفع بعضی از این نقایص نیازمند اعتبارات آنچنانی نیست و شاید بتوان آن‌ها را در زمره کم‌کاری‌ها قرار داد. به طور مثال در همین موضوع مورد اشاره وجود چندین چاله خطرناک در محدوده مشخص نشان می‌دهد متولیان این حوزه ماه‌هاست یا گذرشان به این مسیر نیفتاده یا اگر هم آمده‌اند مانند هر بیننده‌ای چاله‌ها را دیده‌اند و رفته‌اند چراکه پر کردن چند چاله با آسفالت سرد کار سخت و زمانبری نبوده و نیازمند انجام امور اداری و تأمین اعتبارات آنچنانی نیست اما همین قصور به ظاهر ساده می‌تواند تبعات مرگباری داشته باشد.

مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در تصادفات
براساس تبصره۳ ماده۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که براساس نظر کارشناسان تصادفات نقص راه یا وسیله نقلیه مؤثر در علت تصادفات باشد حسب مورد متصدیان ذی‌ربط، مسئول جبران خسارت‌های وارده بوده و با آنان برابر قانون رفتار خواهد شد.
به بیان ساده اینکه اداره راهداری به عنوان متولی راه‌ها در چنین سوانحی مسئول است چراکه وجود چاله‌های مرگبار در جاده‌ها نشانه وجود نقصی در انجام وظایف در این حوزه است، زیرا نمی‌توان تصور کرد چاله سطح معبر یک‌شبه و در اتفاقی غیرمعمول ایجاد شده باشد و حداقل چند هفته و بلکه چندماه زمان برده تا یک شکستگی و ترک سطح جاده به مرحله تخلیه و حفره رسیده و در این مدت اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.

چند نکته 
۱-بر اساس مستنداتی که به دست ما رسیده تنها در یک شب بیش از پنج خودرو تنها در یک نقطه از محور نیشابور پس از افتادن در این چاله‌ها دچار ترکیدگی لاستیک شده‌اند.
۲- چند اکیپ گشتی پلیس راه به منظور جلوگیری از تکرار بیشتر این اتفاقات به مدت چند ساعت در این محدوده مستقر شده‌اند تا با کاستن از سرعت وسایل نقلیه عبوری و نصب علائم هشداری از بروز حوادث تلخ پیشگیری کنند و این به معنای آن است اکیپ‌هایی که باید در طول محورهای مواصلاتی تردد می‌کردند به خاطر وجود چند چاله مأموریت‌های اصلی خود را فراموش کرده‌اند.
۳- نکته جالب و شاید تلخ ماجرا اینجاست که در شب مورد نظر پس از تماس‌های مکرر سرانجام اکیپ‌های راهداری به محل اعزام می‌شوند و در اقدامی عجیب چاله‌ها را با خاک پر می‌کنند خاک نرمی که با عبور هر خودرو به غبار تبدیل و بی‌شک چند ساعت بعد چاله قبلی دوباره نمایان می‌شد.

خبرنگار: محمدزاده 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.