رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در سفرهای استانی دولت یکی از بیشترین مراجعات به میز خدمت بنیاد است و بسیاری از درخواست‌ها مربوط به استخدام فرزندان ایثارگران است.

قاضی‌زاده: تنها ۱۹ درصد قوانین در حوزه ایثارگران اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یکصد و چهل و چهارمین نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران روز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و میثم لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

در این نشست قاضی‌زاده هاشمی اظهارداشت: رئیس سازمان امور اداری و استخدامی به صورت ذاتی دغدغه ایثار و شهادت دارند و تنها معاون رئیس جمهوری هستند که از خانواده معظم شهدا بوده و با خانواده شهدا و ایثارگران به صورت مستمر هر هفته ملاقات دارند که به دلیل مبنای اعتقادی قوی ایشان است و امیدوار هستیم که در دوره مدیریت ایشان، شاهد انقلابی از نظر کمیت و کیفیت در بدنه دولت باشیم، زیرا نیروی انسانی سرآغاز اقدامات مهم است و اگر به اهمیت آن توجه نشود، سایر اقدامات و اصلاحات در ساختارها بی‌فایده است.

وی افزود: نیروی انسانی باید وارد دولت شود که رفتار انقلابی داشته باشد و حضور ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی تضمینی برای آینده انقلاب و موفقیت دولت است و ایثارگران حرکت سازمان‌ها را در مسیر انقلاب قرار می‌دهند و سازمان‌ها را انقلابی نگه می‌دارند؛ از این رو در قانون تصریح شده که اولویت با ایثارگران است. در قانون اساسنامه بنیاد شهید که براساس فرمان امام (ره) تنظیم شده است و رهبر معظم انقلاب هم به آن تأکید دارند، اشاره شده است که بنیاد شهید و امور ایثارگران باید اقداماتی انجام دهد که ایثارگران برای جایگاه‌های مدیریتی آماده باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه وظیفه بنیاد، سیاست‌گذاری است، بیان داشت: خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تضمینی برای آینده انقلاب هستند و نظام اسلامی هم به این عزیزان نیاز دارد و البته ارزش‌ها و باورهای آنان باید حفظ شود.

وی درباره جایگاه مشاوران وزرا در امور ایثارگران و نقش آن‌ها ادامه داد: جایگاه مشاوران وزرا در امور ایثارگران مشاوره‌ای نیست، بلکه کاملاً اجرایی است زیرا حوزه فرهنگ ایثار و شهادت برای قشر خاصی است و با توجه به قوانین متعددی که در این حوزه وجود دارد باید افرادی در تمام سازمان‌ها اجرای این قوانین را دنبال کنند که این وظیفه با مشاوره سازگار نیست و هیچ دستگاه اجرایی وجود ندارد که قانونی در مورد ایثارگران نداشته باشد که البته این وظایف نه تنها درباره ایثارگران خود دستگاه بلکه وظایفی در قبال همه ایثارگران برای دستگاه‌ها در قانون آمده است، ولی ساختاری برای پیگیری اجرای آنها دیده نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به قوانین خدمات رسانی به ایثارگران در بخش‌های مختلف اظهارداشت: تنها ۱۹ درصد قوانین در حوزه ایثارگران اجرا می‌شود و حتی برخی مواردی که اجرا شده است نیز آیین‌نامه‌های لازم را ندارند و با کمک سازمان امور اداری و استخدامی، سعی در اصلاح آن داریم که در گام اول ۱۷ آیین‌نامه تنظیم شده و در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است. در مجموع نیاز به ساختار اجرایی وجود دارد تا مصوباتی مانند قانون تخصیص ۱۰ درصد از بودجه فرهنگی دستگاه‌ها به حوزه ایثار و شهادت را پیگیری کند.

وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمی کردن دولت افزود: قصد داریم که بنیاد شهید و امور ایثارگران را به سازمانی مردم پایه تبدیل کنیم و خدمات و مطالبات به ایثارگران در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن باید از طریق مشاورین وزرا در امور ایثارگران پیگیری شود و نقش این افراد باید در دستگاه‌ها پر رنگ شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره قانون تبدیل وضعیت حوزه ایثارگران ابراز داشت: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید ۱۰۰ درصد فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد در دولت استخدام شوند که این افراد حدود ۳۳ هزار نفر هستند و بعد از جذب آن‌ها تعداد فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد برای استخدام کاهش می‌یابد. برای اجرای این قانون باید پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی لازم توسط سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود.

وی با اشاره به امتیازات جشنواره شهید رجایی گفت: امتیازات در حوزه مسائل ایثار و شهادت کافی نیست و باید این امتیازات افزایش یابد و مشاوران وزرا در امور ایثارگران باید در ارزیابی‌ها نقش داشته باشند. دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بنیاد شهید و امور ایثارگران است و این دبیرخانه می‌تواند به مشاوران وزرا در امور ایثارگران کمک کند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی دولت یکی از بیشترین مراجعات به میز خدمت بنیاد شهید و امور ایثارگران است و بسیاری از درخواست‌ها مربوط به استخدام فرزندان ایثارگران است که با حل این مشکل این درخواست‌ها کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.