مقامات مسکو هشدار داده‌اند که در صورت تحویل سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی به کی‌یف، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر چه برد این سلاح‌ها بیشتر باشد، خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر کرده و به مراکز تصمیم گیرنده حمله کنند.

مخالفت کی‌یف با طرح مسکو - آنکارا برای حل مشکل غلات

به گزارش قدس آنلاین، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد دوشنبه شب  اعلام کرد که این کشور ابراز اطمینان ایالات متحده مبنی بر عدم استفاده از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه دارای بردبلند (HIMARS) تحویل داده شده به اوکراینعلیه اهدافی در خاک فدراسیون روسیه را قانع کننده نمی‌داند.  این دیپلمات روس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اظهارات مرتبط با این موضوع از سوی برخی مقامات غربی، به ویژه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه کی‌یف از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه آمریکایی علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد، برای مسکو قانع کننده نیست.» به عقیده وی، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا از این طریق، در تلاش است تا گلوله باران مناطق مسکونی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را قانونی جلوه دهد. نبنزیا افزود: « در این راستا، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که پس از تحویل این سامانه‌ها به کی‌یف، نه تنها به مواضع استقرار آنها، بلکه به مراکز تصمیم گیرنده در خصوص استفاده از این نوع سلاح‌ها حمله کند.» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه درباره ارسال تسلیحات موشکی دوربرد آمریکایی به اوکراین هشدار داده و یادآور شد که هرچه برد این تسلیحات بیشتر باشد، طرف روسی خط تهدیدات احتمالی را از مرزهای ملی خود دورتر خواهد کرد. لاوروف گفت: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قبلاً در خصوص وضعیتی که در ارتباط با تحویل تسلیحات جدید به اوکراین ایجاد خواهد شد توضیح داده است، من فقط می توانم این را اضافه کنم: هر چه سلاح‌های تحویل شده به کی‌یف برد بیشتری داشته باشند، ما خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر خواهیم کرد.»  وزیر خارجه روسیه افزود: وعده های ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر عدم استفاده از موشک‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه، «صحبتی است که نمی‌توان آن را جدی گرفت». در روزهای نخست ماه ژوئن، ایالات متحده بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین را تصویب کرد که از جمله شامل ارسال سامانه‌های موشک پرتاب چندگانهHIMARS با برد حدود ۸۰ کیلومتر خواهد بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این باره اعلام کرد که واشنگتن به حمایت از کی‌یف و تامین تسلیحات و تجهیزات ارتش اوکراین ادامه خواهد داد.
در همین رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم، اعلام کرد که سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه برای حل و فصل قطعی موضوع تامین غلات از اوکراین کافی نیست.  وی گفت: من مطمئن هستم که این نشست مشکل غلات را حل نخواهد کرد. این چالش مستلزم قرار گرفتن اوکراین در نقش مرکزی است. پرایس افزود: البته با این وجود، دولت ایالات متحده قصد دارد روند سفر آتی وزیر خارجه روسیه به ترکیه را دنبال کند و پس از پایان مذاکرات، یک سری رایزنی با مقامات آنکارا انجام خواهد داد. پیش از این آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که ترکیه و روسیه بر سر روشی برای رفع انسداد بنادر دریای سیاه به منظور حمل و نقل غلات توافق کردند، ولی اوکراین شرایط پیشنهادی در این زمینه را قبول نکرده است.
در این بین، رشید نورقلی‌اف، معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در مصاحبه با روزنامه “راسیسکایا گازیتا” چنین ابراز عقیده کرد که ایالات متحده از اوکراین به عنوان ابزاری برای بی ثبات کردن اوضاع داخلی و ایجاد تغییرات قانونی در روسیه استفاده می‌کند. وی یادآور شد: «جنگ علنی اقتصادی، تحریمی و اطلاعاتی علیه روسیه در حال انجام است. آنچه در اوکراین در حال اتفاق افتادن است، نتیجه طبیعی فعالیت سیستماتیک غرب، و قبل از همه واشنگتن، برای تغییر شکل دادن کشورهای نزدیک به روسیه از نظر روحیه، تاریخ و فرهنگ است تا از آنها علیه کشور ما استفاده شود.» نورقلی‌اف ادامه داد: «اوکراین که ایالات متحده در تمام ۳۰ سال گذشته برنامه‌ریزی‌اش را ضدروسی انجام داده، تنها بهانه‌ای برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی در داخل کشور ما و تشدید تلاش‌ها برای تغییر قانون اساسی روسیه است». به گفته این مقام امنیتی، غرب با این هدف ده‌ها سال است که در اوکراین کانون تنش ایجاد کرده، اقتصاد این کشور را تخریب و حاکمیت آن را سرکوب کرده و نیروهای نئونازیست را در این کشور پرورش داده است. چند روز قبل، نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه نیز دیدگاه مشابهی را بیان کرده و گفت که کمپین جهانی ضدروسی که توسط ایالات متحده راه اندازی شده، ثابت می کند که اوکراین به یک بهانه مناسب برای “جنگ اعلام نشده” علیه فدراسیون روسیه تبدیل شده است. 
به گفته وی، این طرح‌ها علیه روسیه مدت‌ها قبل از شروع جنگ برنامه ریزی شده بود و به هیچ وجه به اقدامات مسکو مربوط نمی‌شود. وزیر امور خارجه روسیه نیز معتقد است که غرب به اوکراین نیازی ندارد، بلکه این کشور تنها به عنوان یک ماده مصرفی برای اجرای جنگ کامل ترکیبی علیه روسیه عمل می‌کند. سرگئی لاوروف یادآور شد که به همین دلیل “غرب آماده است تا آخرین فرد اوکراینی هم علیه روسیه بجنگد” و سرنوشت مردم اوکراین برای غرب اهمیتی ندارد. 

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.