سعید آلبوعبادی می‌گوید که مستندهایش را با دغدغه فرهنگی و اجتماعی مردم خوزستان ساخته است و در حال آماده‌سازی آنها برای حضور در جشنواره‌های سینما حقیقت و فیلم فجر است.

مستندهای "علامت" و "هامص" درباره فرهنگ و مشکلات خوزستان است/ فیلمسازی در دمای ۵۰ درجه دوربین را ذوب می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، سعید آلبو عبادی بازیگر سینما و مستندساز از ساخت دو مستند در استان خوزستان خبر داد.

بازیگر فیلم "۲۳ نفر" خبر داد: مستند اول من با عنوان "هامص" مستندی اجتماعی است که داستان آن در شهرستان ماهشر می‌گذرد. این فیلم در مورد جوانی است که کار او موسیقی است اما در دوران کرونا کارش تعطیل شده است. از سوی دیگر او نیز پدری دارد که در قبرستان‌ها قرآن می‌خواند اما او نیز به‌خاطر این بیماری کارش تعطیل شده است. حالا آنها درگیر مشکلات معیشتی هستند که برای حل آن تلاش می‌کنند.

او با بیان اینکه فیلمش را برای جشنواره مستند حقیقت آماده می‌کند گفت که فیلمبرداری این مستند تمام شده است. این مستند به تهیه‌کنندگی احمد پور نصاری ساخته شده و بودجه و هزینه آن کاملاً شخصی است و هیچ ارگان و نهادی به ما برای تولید آن کمک نکرده است.

این مستندساز در مورد انگیزه ساخت این مستند گفت: در دوران کرونا افراد زیادی را می‌دیدم که به‌خاطر کرونا دچار مشکلات فراوان شدند و کسب و کار خود را از دست دادند. افرادی که در خصوص مجالس عروسی و عزا کار می‌کردند نیز دچار همین مشکل شدند چراکه اصلا این برنامه ها تعطیل شده بود. دیدن این مسائل از نزدیک برای من آزاردهنده بود و می‌خواستم که روایتی واقع‌گرا از این مشکل داشته باشم.

او در خصوص مستند دیگر خود گفت: فیلم دیگر من با عنوان "علامت" درباره یکی از رسوم سنتی میان اعراب خوزستان است. این مراسم مانند دیگر مراسمات اعراب مثل "قهوه" و "فاتحه" جزو مراسم‌های مهم و سنتی عرب‌های خوزستان است. این مراسم از جمله مراسم‌هایی است که شامل عزادای ایام محرم نیز می‌شود.

وی بیان کرد: قصد داشتم تا یکی از مهم‌ترین مراسم‌های اعراب خوزستان را در قاب تصویر ثبت و ضبط کنم و آن را در تاریخ سینما ماندگار کنم. باتوجه به اینکه خودم یک عرب خوزستانی هستم و به خطه و آداب و فرهنگ‌مان علاقه دارم و به زبان آن مسلطم، دوست داشتم درباره سنت عرب‌های خوزستان فیلمی ساخته باشم.

آلبوعبادی گفت: تهیه‌کننده این مستند مهدی عساکره و فیلمبردار هر دو کار میلاد شوروکی است. نکته مهمی که باید در خصوص ساخت این دو مستند بگویم مشکلات بسیار زیاد فیلمسازی در استان خوزستان است. گرمای بالای ۵۰ درجه فیلمسازی در این شهر را بسیار سخت می‌کند. تا جایی که اگر چتر هنگام فیلمبرداری استفاده نشود، دوربین ذوب می‌شود. در یک کلام فیلمسازی در خوزستان بسیار ریسک دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.