نمایندگان محافظه‌کار شامگاه دوشنبه در انتخابات محرمانه‌ای، با رأی ۲۱۱ به ۱۴۸ به «بوریس جانسون» رأی اعتماد دادند تا علاوه‌بر رهبری حزب، نخست‌وزیری انگلیس نیز برای او تثبیت شود. پس از این رأی‌گیری دولت بریتانیا ژست رضایتمندی گرفت و جانسون نیز با ابراز خرسندی از نتیجه به دست آمده، آن را متقاعدکننده و با اهمیت خواند و گفت: «فکر می‌کنم این نتیجه‌ای بسیار خوب برای سیاستمداران و کشور بود.» اما باوجود این نمایش دولت، چهره‌های مغموم نمایندگان وفادار به «جانسون» و همین‌طور خروج سریع آنها از نشست بعد از قرائت بیانیه غیرقابل انکار بود. نتیجه به دست آمده به مراتب نزدیک‌تر به چیزی بود که منفی‌نگرترین حامیان جانسون از آن هراس داشتند و حالا با رأی منفی ۴۰درصد از نمایندگان حزب محافظه‌کار، طرفداران نخست‌وزیر به سختی می‌توانند رهایی او از سقوط را یک پیروزی یا فرصتی برای تغییر بدانند چراکه جایگاه سیاسی جانسون اکنون لرزان‌تر از هر زمانی است.

از سقوط گریخت اما آینده‌اش نابود شد

لوک مک گی؛ تحلیلگر امریکایی
مترجم: زهره صفاری

«جانسون» در حالی با این موضع‌گیری از سوی محافظه‌کاران روبه‌رو شد که پس از هو شدن در مراسم شکرگزاری ملکه انگلیس در سایه رسوایی پارتی گیت، روزهای پرتنشی را می‌گذراند. گرچه او هرگز انتظار این شکست را نداشت اما حتی همین رأی اعتماد هم به اعتبار او خدشه وارد می‌کند.
جانسون و حامیانش امیدوارند این پیروزی سبب شود حزب محافظه‌کار و دیگر احزاب بریتانیا پرونده رسوایی پارتی گیت را ببندند و اینکه جانسون به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر بریتانیا قانون‌شکنی کرده به فراموشی سپرده شود. گرچه حتی اگر این اتفاق نیز بیفتد، سایه ابهام در آینده سیاسی او باقی می‌ماند و برخلاف آنچه هواداران هم حزبی‌اش می‌خواهند، محبوبیت او در کشور و در حزب رو به افول خواهد رفت. در اصل کسب رأی اعتماد محافظه‌کاران، جایگاه ریاست این حزب را برای «جانسون» تا ۱۲ ماه آینده تضمین کرده است اما شایعات و خشم از برگزاری این جلسه زودهنگام رأی اعتماد، احتمال بازنگری در قوانین را جدی نشان می‌دهد. از طرف دیگر در حالی که محبوبیت جانسون روندی نزولی را پیش گرفته، امکان از دست رفتن دو کرسی پارلمانی محافظه‌کاران در انتخابات ۲۳ ژوئن نیز بیش از گذشته قابل تصور است، حتی هواداران دو آتشه نخست‌وزیر نیز دیگر نمی‌توانند اثر منفی «جانسون» بر حزب را انکار کنند. بنابراین، این احتمال که محافظه‌کاران برای بازپس‌گیری کرسی‌های از دست رفته در انتخابات ۲۰۲۴ خیز بردارند، تقویت خواهد شد. شرایطی که حتی اگر خود جانسون نیز بخواهد در نهایت با رأی قاطع هم‌حزبی‌هایش دیر یا زود مجبور به اعطای جایگاهش به یک رئیس تازه‌نفس خواهد بود. در راستای جلوگیری از این اتفاق، جانسون باید برای بازگرداندن محبوبیت از دست رفته خود و حزبش وارد عمل شود. اتفاقی که به چندین دلیل از جمله افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و... در برهه فعلی به سختی محقق خواهد شد. حتی هواداران او در جلسات خصوصی نیز اذعان کرده‌اند که معجزه‌های جانسون تمام شده و کاریزمایی برای ادامه کار برایش نمانده است. در عین حال حزب نیز از او و ایده‌هایش خسته شده و به نظر نمی‌رسد برای مدت زیادی بتواند او را در جایگاه ریاست تاب آورد.
بنابراین شاید «بوریس جانسون» با این رأی اعتماد، نفس راحت کشید اما این پیروزی برای او آرامش قبل از طوفان است.

منبع: ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.