معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان ملل تأکید کرد که تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی به حل مسئله هسته‌ای ایران نمی‌کند.

 پکن: اعمال فشار به ایران به حل موضوع هسته‌ای کمک نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین،«وانگ چانگ» معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران تصریح کرد که اعمال فشار به ایران به حل موضوع هسته‌ای این کشور کمک نمی‌کند.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) گزارش کرد که وانگ چانگ تصریح کرد که چین علیه قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده، انگلیس و آلمان در نشست اوایل امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه عدم همکاری این کشور با آژانس در موضوعات پادمان‌های هسته‌ای رأی داده است.

وانگ گفت چین مخالف فشار کشورهای ذیربط بر ایران از طریق قطعنامه است زیرا کارزار فشار کمکی به حل مشکلات نمی کند، بلکه باعث تشدید تنش و تشدید اوضاع می شود.

وی خاطرنشان کرد: «چنین تقابلی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر می‌اندازد و مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را که در مرحله حساس نهایی است، تضعیف می‌کند».

شینهوا ادامه داد که چند ماهی است که مذاکرات در وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوی اسلامی متوقف شده است.

نماینده چین در وین تصریح کرد که چین از ایران و آژانس در حل اختلافات در خصوص موضوعات پادمانی از طریق گفت‌وگو و همکاری، حمایت می‌کند.

وانگ در این خصوص توضیح داد: «وظیفه مهم در حال حاضر به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران و بازگرداندن برجام به مسیر اصلی در اسرع وقت است. ما معتقدیم که موضوعات پادمان‌های ایران تا آن زمان حل خواهد شد».

وانگ خاطرنشان کرد که ایالات متحده به عنوان آغازگر بحران هسته‌ای کنونی ایران، باید هر چه سریع‌تر تصمیمات سیاسی بگیرد و فعالانه به نگرانی‌های مشروع ایران به منظور دستیابی به توافق زودهنگام در مذاکرات هسته ای پاسخ دهد.

نماینده چین سپس در ادامه بر همکاری تمامی طرف‌ها تأکید کرد و گفت: «همه طرف‌های ذیربط باید شرایط لازم و فضای سالم را برای تلاش های دیپلماتیک ایجاد کنند».

شامگاه چهارشنبه بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.

مقام‌های ارشد رژیم موقت صهیونیستی نیز تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی را هشداری به تهران خوانده و خواستار اقدامات بیشتر علیه ایران از جمله بازگشت پرونده به شورای امنیت شدند.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.