یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در فضایی که پر از هجوم آثار غربی نظیرِ فیلم، سریال، انیمیشن، کتاب و... است و ذائقه‌ کودک و نوجوان متاثر از آنهاست، باید به آثارمرتبط با مفاهیم اهل‌بیت با دقت و ظرافت بیشتری بپردازیم.

نویسنده ۹ اثر امام‌رضایی: آثار اهل‌بیتی را باید جدی گرفت تا جایگزین تولیدات غربی شود

به گزارش قدس آنلاین، مجید ملامحمدی فرزند حجـت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی اشتهاردی از نویسندگان برجسته حوزه علمیه قم بود که یک روحانیِ اهل قلم و یکی از مؤلفان و محققان برجسته و صاحب‌نام حوزه‌ علمیه‌ قم به شمار می‌رفت و به نام «محمد محمدی اشتهاردی» شهرت داشت. او بیشتر در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان می‌نویسد و علاقه‌مند به نوشتن در حوزه ادبیات دینی است؛ چرا که به باور او نویسندگان حرفه‌ای و رمان‌نویسی که کار دینی و کار آئینی برای اهل‌بیت علیهم السلام و سیره ایشان انجام دهد، کم‌شمارند؛ به همین دلیل او در حوزه ادبیات دینی متمرکز شده است.

ملامحمدی در دوران فعالیت ادبی خود تاکنون بیش از ۵۰ کتاب در زمینه‌های داستان، شعر، تحقیق چاپ و منتشر کرده است. «قصه های مهربانی»، «پله پله تا خدا»، «آهوی غمگین؛ داستان‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)»، «آن سواران سیاه‌پوش»، «داستان یک مرد؛ رمان زندگی‌ حضور حبیب بن مظاهر در کربلا»، «مرغابی‌های مهمان»، «ماه غریب من»، «رضا جان خوش آمدی»، «مجموعه چهارجلدی امام خمینی و بچه‌ها»، «مجموعه دو جلدی قصه‌های قشنگ ایرانی»، «مجموعه ۱۰ جلدی زندگی پرافتخار»، «زیارت نامه امام رضا(ع)؛ گل نجمه»، «مجموعه دوازده جلدی شاه فراری شده» برخی از آثار چاپ شده اوست است.

امام رضا(ع) از معدود ائمه‌ای است که درباره ایشان آثار هنری متعدد داریم

مجید ملامحمدی در خصوص اهمیت پرداختن به آثاری با محتوای رضوی برای نسل جدید گفت: وقتی ما در جامعه‌ای شیعی زندگی می‌کنیم که امام رضا(ع) در آن ولی‌نعمت ما هستند و خودمان هم منتسب به اهل‌بیت هستیم، طبیعتاً باید زندگی‌مان براساسِ شیوه‌ زندگی آن بزرگواران باشد و سبکِ زندگی‌مان هم باید سبک زندگی اسلامی براساسِ زندگی اهل‌بیت باشد. لزوم و اهمیت این مسئله آشکار است و طبعاً در فضایی که پر از هجوم آثار غربی نظیرِ فیلم، سریال، انیمیشن، کتاب و.. مختلف است و ذائقه‌ کودک و نوجوان و اندیشه، پوشش، رفتار و کردار آن‌ها، متاثر از آثار غرب است، باید به این‌گونه آثار با مفاهیم اهل‌بیت و تاریخ‌ اسلام با دقت و ظرافت بیشتری بپردازیم تا جایگزین خوبی در مقابل آن هجمه و هجوم فکری برای کودک و نوجوان باشد.

وی در خصوص کتاب‌های کودکانه‌ رضوی همچون مجموعه پنج جلدی «مامان جونی و زیارت» که توسط به‌نشر منتشر شده است، گفت: این کتاب‌ها تنوع زیادی دارند؛ چرا که هم به زندگی امام رضا(ع) و هم به احادیث مرتبط با حضرت  پرداخته‌اند و همچنین شامل داستان‌های امروزی که به نوعی در ارتباط با سیره‌ این حضرت است، هستند. در میان معصومین امام هشتم یکی از سه یا چهار معصومی هستند که نسبت‌ به دیگر چهارده معصوم، از ایشان انیمیشن، سریال، فیلم، کتاب، داستان و آثار بسیاری را داریم.

نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید حمایت شوند

این نویسنده افزود: خود بنده هم ۹ اثر مرتبط با امام رضا(ع) دارم و مجموعه‌ای ۴۰ جلدی را هم به نام «سلام بر گل نجمه» در انتشارات به نشر مدیریت کردم که نویسندگانِ مختلفی برای نوشتن آثار آن مجموعه مشارکت کردند. تعدادی از این آثار مربوط به زندگی حضرت است که هر نویسنده گوشه‌ای از زندگی امام هشتم را نوشته، تعدادی از آن‌ها شامل احادیثی هستند که به زبانِ امروزی بازآفرینی و تبدیل به داستان شده‌اند. پنج جلد از این آثار در رابطه با فلسفه‌ زیارت امام رضا(ع) و داستان‌های مربوط به آن است و سه جلد هم مربوط به حرم و اماکن مربوط به حضرت است که سیره، زندگی اخلاقی، احادیث و سبک زندگی اسلامی این حضرت را شامل می‌شود.  

وی ادامه داد: نویسندگانِ حوزه کودک و نوجوان در خلق آثار خوب و شایسته نیازمند حمایت متولیانِ فرهنگی و ناشرانِ معتبر هستند و این حمایت باید جدی باشد. حتی لازم است رسانه‌ ملی هم وارد عمل شود چرا که باید این آموزه‌های اخلاقی و دینی در زندگی ما جریان پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.