نشان وجدان محیط زیست، اولین و تنها جایزه رسمی غیردولتی در سطح ملی در حوزه محیط زیست است که با قضاوت از نگاه مردم به عملکرد منتج از وجدان پاک و اندیشه‌های سبز انسانی اهداء می‌شود.

جشنواره جایزه ملی وجدان محیط زیست در کسب و کار

به گزارش قدس آنلاین، سید قوام الدین بزرگیان، دبیر اولین جشنواره جایزه ملی وجدان محیط زیست در کسب و کار از نگاه مردم گفت:  نشان وجدان محیط زیست، اولین و تنها جایزه رسمی غیردولتی در سطح ملی در حوزه محیط زیست است که با قضاوت از نگاه مردم به عملکرد منتج از وجدان پاک و اندیشه‌های سبز انسانی اهداء می‌شود.

این جایزه به کارکنان،کارشناسان، مدیران بخش‌های دولتی و غیر دولتی، عمومی و نظامی و یا صاحبان واحدهای صنعتی ، معدنی‌، خدماتی وکشاورزی و همچنین فعالان و حامیان محیط زیست‌،هنرمندان‌، خبرنگاران و حتی مدیران ارشد نظام که در حوزه کسب و کارخود خدمات ارزنده ای را بدون استفاده از بودجه دولتی و یا اجبار و وقت دولتی انجام داده و تاثیرگذاری مثبت بر محیط زیست شهرستان یا استان و یا در سطح ملی داشته باشد، انتخاب می شوند.

وی افزود دبیرخانه جشنواره در انجمن مردم نهاد توسعه کسب و کارهای محیط زیست شایان بوده، ولی اجرای جشنواره به صورت مشارکتی و با حمایت معنوی و اجرایی دستگاههای دولتی و عمومی و مردم نهاد و خیریه در حال اجرا است. 

وی اضافه کرد: در اجرای جشنواره تفاهم نامه همکاری با دفاتر مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران و مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر و سایر بخش ها بسته شد. که در این میان وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ،شهرداری تهران، خانه معدن ایران، به طور مستقیم و ده وزارتخانه و سازمان دیگر در اطلاع رسانی جشنواره همکاری خوبی داشته اند.

بزرگیان از اهداف و محورهای جشنواره را بزرگ نمایی نقش و مشارکت مردم در امر حفاظت در چارچوب اصل پنجاهم قانون اساسی، و سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و نیز برند سازی و تشویق در اجرای مسئولیت های اجتماعی بیان کرد.

امید شنعه رییس شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص ضوابط و نحوه شرکت در جشنواره گفت: تدوین ضوایط شرکت در جشنواره به نحوی است که عملکرد های زیست محیطی در چارچوب حمایت های مردمی از برنامه های اجرایی تشکل های مردم نهاد، اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست، حمایت داوطلبانه از تنوع زیستی و اجرای آموزش عمومی، پژوهش های کاربردی و نیز برنامه های تنویر افکارعمومی همچنین حمایت از کنترل آلاینده ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست که تماما داوطلبانه انجام شده باشد از امتیاز بیشتری نسبت به فعالیت های زیست محیطی غیر داوطلبانه  برخوردارند.

وی افزود: عملکرد زیست محیطی اعلامی از طرف شرکت کنندگان در جشنواره که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام شده باشد تا صد امتیاز ارزش گذاری شده و از طرف تیم داوری ، میزان اثرگذاری عملکرد بر کیفیت و کمیت محیط زیست در سطح ملی و استانی و شهرستانی و ناحیه ای امتیاز دهی می شود که در این راستا برندگان به پنج سطح ملی، استانی، شهرستانی و نامزد دریافت نشان وجدان محیط زیست و شایسته تقدیر تقسیم و از آنان قدردانی می شود.

وی گفت: علاوه بر اهدای تندیس و لوح تقدیر ، برندگان صنعتی و خدماتی  در سطح ملی از امکان نصب نشان وجدان محیط زیست بر محصولات تولیدی خود و خدمات مشاوره زیست محیطی یکساله و آموزش رایگان کارکنان و چند خدمت رایگان دیگر از طرف دبیرخانه جشنواره بهره مند خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه مردمی جشنواره ، هیچ یک از دستگاه های دولتی حامی جشنواره در تدوین ضوابط و قضاوت در عملکردهای ارسالی دخالت نداشته اند.

بزرگیان دبیر جشنواره در خصوص تعداد برندگان گفت: در این دوره بیش از ۸۵۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی با دبیرخانه ارتباط گرفته اند که پس از بررسی اسناد، حدود ۷۰ نفر در یکی از سطوح پنجگانه برندگان جشنواره انتخاب شدند. که در مجموع برندگان از ۱۳ استان از گروه های شهدا و جانبازان محیط زیست و منابع طبیعی، تشکل های مردم نهاد، خبرنگار، هنرمندان فیلم و عکس، کارکنان دولت  و نیز واحد های صنعتی و خدماتی و کشاورزی بوده اند.

وی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال مدارک تا دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام شده بود و برگزاری مراسم نیز با حضور مسئولین ارشد و نمایندگان مجلس و مدعوین ویژه در ۳۱خرداد در سالن همایش اتاق بازرگانی ایران و با مشارکت انجمن محیط زیست شایان و بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران و اتاق بازرگانی ایران ، برگزار می شود.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی مسئولین، با هدایای ویژه  از خانواده شهدا و ایثارگران محیط زیست و نیز اهدای تندیس و لوح تقدیر از برندگان اولین دوره جشنواره وجدان محیط زیست در کسب و کار از نگاه مردم تجلیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.