دبیر جشنواره ایران‌کودک از عرضه چهار هزار کالای نوشت‌افزار و اسباب‌بازی با کاراکترهای ایرانی در این رویداد خبر داد و گفت: این جشنواره تا ۲۷ خردادماه برپاست.

 ارائه اسباب بازی و نوشت افزار با طرح کاراکترهای ایرانی در « ایران‌کودک»/ موانع تولید نوشت افزار ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، «دارا و سارا» که می‌توان از آنها با عنوان نخستین‌ نمونه‌های اسباب‌بازی بومی در ایران یاد کرد، در برهه‌ای کوتاه مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن، به حاشیه رانده شد. گذشته از در نظر نگرفتن برخی از ویژگی‌های ساده در تولید این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان، مانند وزن عروسک، رها شدن این دو شخصیت در میان انبوه شخصیت‌های غربی که با خود زنجیره‌ای از محصولات فرهنگی را وارد ایران کردند، در نهایت سبب شد تا این عروسک‌ها به حاشیه رانده شوند. شاید اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار تولید این عروسک، به تولید دیگر محصولات فرهنگی حول آن، مانند لباس، لوازم اتاق کودک، انیمیشن یا فیلم، کتاب و ... هم می‌پرداخت، امروز می‌توانستیم از «دارا و سارا» به عنوان نمونه‌های موفق یک محصول فرهنگی ایرانی یاد کنیم. بسیاری از محصولات فرهنگی غربی مانند «باربی»، «باب‌اسفنجی» و ... که فروش فوق‌العاده‌ای در اقصی‌ نقاط جهان از جمله ایران دارند، اقبال و شهرت خود را مدیون بازارسازی فرهنگی هستند.

بازارسازی فرهنگی در ایران چند سالی است که مطرح شده است. کار با نوشت‌افزار آغاز شد. حدود یک دهه پیش ایده‌ای با عنوان تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی شکل گرفت؛ آرزویی که بسیاری بر تحقق آن تردید داشتند. حالا پس از گذشت یک دهه، تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی توانستند با تنوع‌بخشی به محصولات خود، ارتقای کیفیت اقلام، عرضه محصولات با کمترین سود و ... نظر مصرف‌کننده ایرانی را به خود جلب کنند و در میدان رقابت با کالاهای چینی و هندی، حرفی برای گفتن داشته باشند. با موفقیت این کالا، توجه‌ها به سمت تولید دیگر اقلام و شکل‌گیری زنجیره بازارسازی فرهنگی در ایران جلب شده است. حالا در کنار نوشت‌افزار، دیگر کالاها مانند اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و ... نیز مورد توجه قرار گرفته است.

جشنواره ایران‌کودک که با مشارکت مجمع ایران‌نوشت، خانه خلاق و نوآوری تِم و مجموعه‌ سرزمین اسباب‌بازی و ستاد فناوری‌های نرم و توسعه‌ صنایع خلاقِ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است، تلاش دارد در همین راستا ضمن توزیع محصولات ایرانی، مخاطب ایرانی را نیز با این محصولات آشنا کند. مهدی یوسف‌وندی، مدیر خانه خلاق تم و دبیر جشنواره ایران‌کودک،  ضمن اشاره به جزئیات بیشتری از این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف عرضه مستقیم کالاهای خلاق فرهنگی مخصوص کودک و نوجوان برگزار شده است. هدف از این جشنواره، عرضه محصولات با محتوای سالم در سه حوزه نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و کتاب است.

وی با بیان اینکه این جشنواره از روز هجدهم آغاز شده است و تا ۲۷ خردادماه ادامه خواهد داشت، افزود: در این نمایشگاه حدود چهار هزار کالا در بخش اسباب‌بازی و نوشت‌افزار عرضه شده است. در بخش کتاب نیز تمرکز بر عرضه آثار تأ‌لیفی است؛ نه ترجمه‌ای. در این بخش تلاش داشتیم کارهایی عرضه شود که محتوای مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان داشته باشد و در موضوعات تربیتی، مهات‌آموزی، اندیشه‌ورزی و ... باشد. ویژگی مشترک کالاهای عرضه شده در سه بخش این است که کاراکترمحور هستند. همگی از کاراکترهای ایرانی اسلامی و بومی بهره برده‌اند. 

دبیر جشنواره ایران‌کودک مشکل کاراکترسازی را از جمله مشکلات قدیمی در حوزه بازارسازی فرهنگی دانست و اضافه کرد: هرچند در این زمینه طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و مجموعه «پروانه» به همین منظور راه‌اندازی شده است، اما ما در حوزه کاراکترسازی عمومی دچار ضعف هستیم. هرچند در طرح‌های ایرانی با تنوع محصولات مواجه هستیم، اما لزوماً همه طرح‌ها شناخته شده و معروف نیستند و در کاراکترسازی عمومی دچار ضعف هستیم. 

بخش دیگر صحبت‌های یوسف‌وندی به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی بازارسازی فرهنگی اختصاص داشت. وی در این بخش ضمن تأکید بر گسترده بودن، یادآور شد: در بخش اشتغال‌زایی کالاهای فرهنگی می‌توان از دو وجه مستقیم و غیر مستقیم آن را مورد بررسی قرار داد. این کالاها در شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی تولید می‌شوند و از این منظر می‌تواند در اشتغال‌زایی مستقیم نقش‌آفرینی کند. به عنوان نمونه، در همین جشنواره ایران‌کودک نزدیک به ۲۰۰ تولیدکننده محصولات خود را عرضه کرده‌اند که اگر هرکدام از آنها ۲۰ نفر را نیز مشغول به کار کرده باشند، ما با جامعه‌ای چهار هزار نفری روبرو هستیم. محصولات تولیدشده نیازمند یک شبکه توزیع و خدمات است که این امور نیز می‌تواند در اشتغال‌زایی غیر مستقیم مؤثر باشند.

مدیر خانه خلاق تم به مشکلات تولیدکنندگان در زمینه تولید نوشت‌افزار و اسباب‌بازی ایرانی اشاره و اضافه کرد: مهمترین مشکل تولیدکنندگان، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و کمبود آن است. به عنوان نمونه‌، تولیدکنندگان دفتر مشق با مشکل تأمین کاغذ و تولیدکنندگان کیف با مشکل تأمین پارچه و طلق مواجه هستند. لازم است که در این حوزه‌ها همتی داشته باشیم و خودمان در این زمینه مستقل شده و به تأمین و تولید مواد اولیه بپردازیم.

نوشت‌افزار , نوشت افزار ایرانی اسلامی ,

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان از کاغذ ایرانی استفاده نمی‌کنند، گفت: استفاده از کاغذ ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است. از سوی دیگر، حجم تولیدی کارخانه‌های داخلی کمتر از میزان نیاز بازار است. هرچند برخی از تولیدکنندگان در این سال‌ها به سمت استفاده از کاغذ ایرانی نیز پیش رفته‌اند.

جشنواره ایران‌کودک از تاریخ هجدهم خردادماه در مجتمع سرچشمه تهران در حال برگزاری است. علاقه‌مندان به بازدید از این جشنواره می‌توانند تا ۲۷ خردادماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، انتهای خیابان صیرفی‌پور، مجموعه‌ فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)، فروشگاه نوشت افزار مراجعه کنند. این جشنواره برنامه‌های جانبی دیگری نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است که از این موارد می‌توان به حضور و اجرای زنده‌ عروسک «مَل‌مَل» در هر ۱۰ روز زمان برگزاری این جشنواره اشاره کرد.

انتهای پیام/

منیع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.