افزایش تحرکات چشمگیر در عرصه دیپلماسی از سوی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان، امیدواری برای استفاده از ظرفیت کشورمان برای به فعلیت رساندن منابع عظیم نفت و گاز را افزایش داده است. با توجه به تحریم های کشورمان و نقطه اشتراک دو کشور روسیه و ونزوئلا با ایران در این مساله، آرایش جدیدی در بازار نفت شکل گرفته و سه کشور با توجه به تفاوت نوع و میزان محدودیت‌های تحریمی، در کنار رقابت، همکاری‌های استراتژیکی را برای حفظ سهم خود از بازار نفت تعریف کرده‌اند.

آرایش جدید ایران، روسیه و ونزوئلا در بازار نفت

به گزارش قدس آنلاین، در ماه‌های گذشته و بعد از اعمال تحریم‌های نفتی غرب علیه روسیه تحلیل‌های متفاوتی درباره آرایش جدید کشورهای صادرکننده نفت در بازار جهانی نفت مطرح شد. در این فضا، دو ادعای کلی ناظر به جایگزینی نفت روسیه و ونزوئلا با نفت ایران در بازار چین مطرح شد که البته با انتشار آمار اوپک در ماه آوریل این ادعا رد شد. طبق آمار اوپک، تولید نفت ایران در ماه آوریل نسبت به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۶ هزار بشکه افزایش یافته است.  با توجه به ثابت بودن ظرفیت پالایشی کشور، این موضوع به معنای افزایش صادرات نفت ایران به میزان ۳۶ هزار بشکه در روز است. بررسی تحولات بازار نفت برعکس ادعای مطرح شده، نشان می‌دهد که سه کشور تحریم‌شده ایران، روسیه و ونزوئلا در مواجهه با تحریم‌ها، نه تنها رقابتی جدی ندارند، بلکه در حال ساماندهی و اجرای همکاری‌های استراتژیکی برای حفظ جایگاه خود در بازار نفت هستند.

   صادرات نفت ایران با نفتکش روسی
یکی از نمونه های آن به ماجرای صادرات نفت ایران با نفتکش روسی لانا بازمی گردد که اخیرا شاهد آن بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که در شرایط تحریم دو کشور، ایران برای صادرات نفت خود از ظرفیت نفتکش روسیه استفاده می‌کند و تعاملات نفتی دو کشور افزایش یافته است.

   افزایش صادرات نفت روسیه از طریق ایران و ونزوئلا
همچنین صادرات نفت روسیه به شرق آسیا با نفتکش‌های ایران و ونزوئلا از دیگر نمونه های همکاری های استراتژیک سه کشور است.  ناگفته نماند که بنابر گزارش بلومبرگ، صادرات نفت روسیه به مقصد چین، صرف پر کردن مخازن استراتژیک این کشور می‌شود. اشاره شد که نفت روسیه برای افزایش صادرات به چین نیازمند صادرات از مسیر دریایی و با نفتکش است. طبق گزارش موسسه ردیابی نفتکش‌ها تانکر ترکرز، روسیه از ناوگان ایران و ونزوئلا برای افزایش صادرات نفت خود به شرق آسیا استفاده می‌کند. تا اینجا مشخص شد که بخشی از نفت ایران با نفتکش‌های روسیه و بخشی از نفت روسیه نیز با نفتکش‌های ایران و ونزوئلا به مقاصد صادراتی منتقل می‌شود.

   کمک ایران به ونزوئلا برای افزایش تولید نفت
صادرات ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی ایران به ونزوئلا نیز از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.  در ابتدای دولت سیزدهم قرارداد صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا بین دو کشور امضا شد.  قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا تنها به صادرات میعانات گازی محدود نشد و چندی پیش رویترز با استناد به مدارک شرکت دولتی نفت ونزوئلا نوشت، کاراکاس واردات نفت سنگین ایران برای تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی را شروع کرده است. این قرارداد، قرارداد نفتی که سال گذشته میان ایران و ونزوئلا برای معادله پایاپای نفت امضا شد را گسترش می‌دهد.
از سویی دیگر کمک ایران به ونزوئلا برای پر کردن نفت روسیه در بازار اروپا نیز از دیگر نمونه های همکاری های استراتژیک در بازار نفت است.  نبود میعانات گازی و رقیق‌کننده باعث شده تا بسیاری از چاه‌های نفتی ونزوئلا غیرفعال شوند و ونزوئلا قصد دارد با واردات میعانات ایران، تولید نفت خود را روزانه ۲۵۰ هزار بشکه افزایش داده و به یک میلیون بشکه در روز برساند.طبق آمار اوپک در ۹ ماهه دولت سیزدهم، ونزوئلا توانسته است تولید نفت خود را حداقل به میزان ۱۶۷ هزار بشکه در روز افزایش دهد.افزایش تولید نفت ونزوئلا دست این کشور را برای افزایش صادرات به کشورهای اروپایی باز کرد. به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی گزارش داد، آمریکا به شرکت «انی» ایتالیا و «رسپول» اسپانیا اجازه انتقال نفت ونزوئلا به اروپا را داد. طبق این گزارش، پنج منبع مطلع به رویترز گفتند که این دو شرکت می‌توانند از ماه آینده برای جبران نفت خام روسیه، ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند.
وزارت خارجه آمریکا در نامه به این دو شرکت ایتالیایی و اسپانیایی موافقت خود را با ارسال محموله نفت ونزوئلا به اروپا اعلام کرد. دولت بایدن ماه گذشته به شورون که بزرگترین شرکت نفتی فعال در ونزوئلاست، اجازه داد با دولت مادورو و شرکت PDVSA  درباره فعالیت‌های آتی در ونزوئلا مذاکره کند.در مجموع بررسی همکاری نفتی سه کشور ایران، روسیه و ونزوئلا در چند جمله خلاصه می‌شود. اول اینکه بخشی از نفت ایران با نفتکش روسی به مقاصد صادراتی منتقل می‌شود. دومین مساله اینکه افزایش صادرات نفت روسیه به شرق آسیا (هند و چین) با ناوگان نفتکش ایران و ونزوئلا انجام می‌شود. سوم آنکه صادرات نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا ادامه دارد و چهارمین مورد اینکه ایران به افزایش تولید ونزوئلا برای صادرات نفت به اروپا کمک کرده است.

   تداوم تقاضای نفت  و عدم امکان حذف کشورهای تحریم شده
در نتیجه این همکاری‌ها، طبق آمار اوپک، تولید و صادرات نفت ایران در ماه گذشته نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۲۲ افزایش داشته است. همچنین طبق ادعای مقام آمریکایی، درآمدهای نفتی روسیه نسبت به قبل از جنگ اوکراین افزایش داشته است. از سویی دیگر تولید نفت ونزوئلا نسبت به قبل از قرارداد با ایران حداقل ۱۶۷ هزار بشکه افزایش داشته است.هر چند صحبت هایی در خصوص جایگزینی نفت کشورهای تحریم شده عنوان شده اما بسیاری از کارشناسان نظر دیگری دارند. با توجه به اینکه هم‌اکنون بازار نفت با مازاد تقاضا نسبت به عرضه مواجه است و در این شرایط نفتی از بازار حذف نمی‌شود بلکه با اعمال تحریم‌ها، بازار کشورهای تولیدکننده تغییر می‌کند. به بیان دیگر با ایجاد بی‌نظمی در بازار نفت با تحریم روسیه، نظم جدید بازار در شرایطی به تعادل رسیده است.

منبع: حمایت آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.