طی هفته‌های اخیر تحرکات زیادی در راستای عادی‌سازی روابط میان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی در جریان است و به نظر می‌رسد محمد بن‌سلمان در حال اجرای پروژه چندین ساله خود در این زمینه است. 

واقعیت این است که حکام سعودی تاکنون از بیم خشم افکار عمومی جهان عرب، عادی‌سازی روابط با این رژیم جعلی را به عقب انداخته‌اند، اگرنه حتی قبل از امارات و بحرین آن را عملی کرده بودند. طی سال‌های گذشته ریاض به صورت حساب شده اخبار مربوط به همکاری‌های سیاسی و تجاری با رژیم صهیونیستی را درز داده است تا حساسیت‌ها درباره این پروژه را کاهش دهد و در زمان مناسب به طور رسمی آن را اعلام کند. حالا به نظر می‌رسد موعد آن فرا رسیده و اخبار و نشانه‌ها حاکی از آن است ۲ طرف در شرف دستیابی به شرایط مورد نیاز برای اعلام عادی‌سازی هستند. 

۱- پایگاه خبری آکسیوس اخیرا گزارش داد تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو با میانجیگری آمریکا در جریان است. در این گزارش آمده است: در صورت موفق بودن میانجیگری آمریکایی‌ها میان ریاض، تل‌آویو و قاهره، «اولین قدم در مسیر عادی‌سازی روابط بین سعودی و اسرائیل» برداشته خواهد شد. 

واقعیت این است که جو بایدن تاکنون هیچ دستاوردی در سیاست خارجی نداشته است. با قاطعیت می‌توان گفت سیاست خارجی بایدن طی یک سال گذشته یک شکست کامل بوده است. فاجعه خروج از افغانستان، عدم موفقیت در احیای برجام، جنگ اوکراین، تشدید تنش در شبه‌جزیره کره و افزایش تورم در آمریکا (ناشی از افزایش قیمت سوخت در بازار جهانی) باعث شده بایدن دست به دامن سعودی‌ها شود تا با دادن امتیازات ویژه و تضمین سلطنت محمد بن‌سلمان بعد از مرگ پدرش به دنبال جبران مافات باشد. 

آکسیوس می‌نویسد اگر در نتیجه این مذاکرات توافقی حاصل شود، این «یک دستاورد مهم سیاست خارجی برای دولت بایدن در غرب آسیا خواهد بود». 

علاوه بر این، یائیر لاپید، وزیر خارجه صهیونیست‌ها نیز اخیرا به صراحت اعلام کرد رژیم صهیونیستی در حال هماهنگی با آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در زمینه عادی‌سازی روابط خود با سعودی است. 

۲- تیران و صنافیر در مرکز ثقل عادی‌سازی روابط است؛ ۲ جزیره راهبردی تحت حاکمیت مصر که مشرف بر تنگه تیران و یک گذرگاه دریایی راهبردی به بنادر عقبه در اردن و ایلات در فلسطین اشغالی است. به ‌رغم مخالفت‌های شدید در داخل مصر، عبدالفتاح سیسی با هماهنگی و زد و بند با آمریکا و رژیم صهیونیستی آماده است حاکمیت این جزایر را رسما به سعودی واگذار کند. عربستان قصد دارد از خاک خود به این جزایر و از آنجا به مصر یک پل احداث کند. کارشناسان هدف اصلی آن را دسترسی زمینی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی به یکدیگر و گامی در راستای عادی‌سازی می‌دانند که به سود رژیم منحوس صهیونیستی است. 

«مجتهد» افشاگر عربستانی در واکنش به اهدای ۲جزیره مصری به آل‌سعود نوشت: عربستان در اصل با در اختیار گرفتن حاکمیت این ۲ جزیره از مصر، پلی به سوی رژیم صهیونیستی می‌زند. عبدالفتاح سیسی نیز احتمالا در قبال آن کمک‌های مالی و نظامی از آمریکا، عربستان و اسرائیل دریافت خواهد کرد. 

۳- اشتیاق آل‌سعود برای عادی‌سازی هرچه سریع‌تر با رژیم صهیونیستی در حالی است که برخی اسناد و روایات تاریخی نشان می‌دهد خاندان آل‌سعود ریشه‌ای یهودی دارد و یهودی‌الاصل است. «قاسم حسین الزین» نویسنده عرب در بخشی از کتاب خود به نام «افعی شن‌های روان» با بررسی اسنادی نوشته است نام واقعی خاندان آل‌سعود،‌ آل‌مردخای است و اغلب مورخان بر یهودی بودن این نام اجماع دارند. 

«جان فیلیپی» نویسنده انگلیسی که روابط نزدیک با ملک فیصل داشته نیز در کتابش با نام «سرچشمه جوشان نجران در میراث نخستین ساکنان آن» نوشته، سعودی‌ها اصالتا یهودی هستند و نسب آنها به یهودیان بنی‌قینقاع بازمی‌گردد. همچنین گفته می‌شود برخی راویان، خاندان سعودی را به یهودیان بنی‌قریظه منتسب می‌کنند که حضرت محمد مصطفی(ص) آنها را از مدینه بیرون راندند و آنها را در الیمامه ساکن کردند و برخی معتقدند نسب آنها به یهودیان یمن که برای امرار معاش و یافتن ارثیه اجدادشان به جزیره‌العرب مهاجرت کردند، بازمی‌گردد. 

شور و اشتیاق سعودی‌ها که خود را خادمان حرمین شریفین می‌نامند، در واقع چراغ سبزی برای سرکوب و کشتار بیشتر مسلمانان فلسطینی است و باعث گستاخ‌تر شدن صهیونیست‌ها خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد از زمان امضای «توافق آبراهام» میان امارات و بحرین با تل‌آویو، صهیونیست‌ها حلقه محاصره علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه را تشدید کرده‌اند و فلسطینی‌های بیشتری به شهادت رسیده‌اند.

مهدی گرگانی

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.