دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: شاه بیت تحولات فرهنگی تحول قرآنی است.کسی که در تهران فعال فرهنگی و قرآنی است، باید نگاه، افق دید و سطح تلاشش متفاوت باشد.

شاه بیت تحولات فرهنگی کشور، تحول قرآنی است/ فعالیت‌های فرهنگی شهر تهران کافی نیست

به گزارش قدس آنلاین، اولین نشست توجیهی مجریان آزمون‌های عمومی حفظ قرآن استان تهران با حضور حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدمهدی بحرالعلوم دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ و مدیران بیش از صد مؤسسه قرآنی در اداره تبلیغات اسلامی استان تهران صبح امروز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه برگزار شد.

حسین تقی‌پور، سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدا به تشریح این آزمون‌ها پرداخت و گفت: سازمان دارالقرآن مسئول آزمون تخصصی حفاظ است. از امسال آزمون‌های حفظ عمومی برگزار می‌شود که در آنها تسهیلاتی فراهم می‌شود تا اگر فردی تنها یک جز را حفظ کرده برای همان محفوظات آزمون دهد. ساماندهی در این حوزه لازم بود و الحمدالله این امر انجام شده است.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه این آزمون‌ها نقش مهمی در گسترش حفظ عمومی خواهند داشت. ادامه داد: در این طرح موسساتی که آزمون را برگزار می‌کنند به صورت یکپارچه اقدام خواهند کرد در حال حاضر هزار و ۵۰۰ مرکز در کل کشور پذیرای آزمون‌های حفظ عمومی قرآن خواهند بود که ۲۰۰ مرکز آن در استان تهران قرار دارد. دبیرخانه مرکزی در سازمان دارالقرآن قرار دارد. دبیرخانه استانی مسئولان سازمان تبلیغات در استان‌ها هستند و کمیته فنی از ارکان این ستاد است. این آزمون ده مقطع داشته و از حفظ یک جز، تا حفظ کامل را شامل می‌شود و هر مؤسسه در سال حداقل باید چهار بار این آزمون را برگزار کند و حفاظ برای امتحان بنابر اجزای امتحانی به ترتیب مبالغ ۷۰، ۵۰، ۲۰ هزار تومان را پرداخت خواهند کرد.

راز بیمه شدن جامعه تسلط به حفظ قرآن است

در ادامه جلسه حجت الاسلام محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: معتقدم مظلوم‌ترین و عقب نگه داشته شده ترین شهر تهران است چرا که بیشترین تعرض دشمن متوجه تهران شده و به اندازه آن برای این شهر فعالیت فرهنگی نمی‌شود. ما باید اقدام جدی انجام دهیم ایران به عنوان نقطه امید مستضعفان در جهان است و این نقش در سراسر جهان بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: کسی که در تهران فعال فرهنگی و قرآنی است، باید نگاه، افق دید و سطح تلاشش متفاوت باشد. در مقطعی شش هزار نهاد مردمی از سوی دشمن در کشور با مجوزهای رسمی به فعالیت در سطح کشور پرداختند. وضعیت حجاب در تهران اصلاً مناسب نیست و این امر به شهرهای دیگر هم در حال سرایت است. برای همین اساس وظیفه ما بسیار پررنگ‌تر است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: شاه بیت تحولات فرهنگی تحول قرآنی و در مساله قرآن، موضوع حفظ سرآمد است اگر در حفظ موفق بودیم می‌توانیم در بقیه امور فرهنگی نیز خود را سربلند بدانیم. در هنر و همه ابعاد نیز رنگ و بوی قرآنی داشتن مهم است اما حفظ قرآن خط وصل تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی است. از نظر محتوایی اگر همه ابعاد هنری فرهنگی را با قرآن و عترت آمیخته کنیم و شاکله و زیر ساخت فرهنگی بر اساس محتواهای قرآنی صورت بگیرد دغدغه بخش‌های دیگر را نخواهیم داشت.

وی افزود: در آموزش عمومی قرآن کریم ۹ هدف تصویب شد. وقتی اهداف را تحلیل می‌کنیم به سه ضلع مشخص می‌رسیم. در حوزه ذهنی یعنی قرآن را بشناسیم، در حوزه رفتاری، رفتارهای قرآنی را انجام داده و در حوزه قلبی یعنی باورهای قرآنی در رفتارها متجلی شود. می‌توانیم بگوییم غایت ما حضور قرآن در صحنه است. توسعه فرهنگ قرآنی نیز دقیقاً همین معنا را دارد یعنی توسعه، ذهنی، رفتار و باورهای قرآنی است.

حجت الاسلام محمدی گفت: توجه به این سه ضلع و رشد متوازن این سه ضلع مثبت است. شاه بیت همه آموزش‌های قرآنی حفظ است. در حوزه قرآنی هفت گام باید برداریم روخوانی، روانخوانی، زیباخوانی در حوزه لفظی و آشنایی با ترجمه مفاهیم و معارف قرآنی در حوزه معنایی قرآن دارد. نقطه اتصال این ها حفظ است.

وی با اشاره به اینکه حفظ بستر ساز، تدبر است و مدخل تدبر قرآن نیز حفظ است، گفت: راز بیمه شدن جامعه تسلط به حفظ قرآن است. در حال حاضر دقیق‌ترین و پر ارزش ترین کار بر دوش مدیران موسساتی است که پرچم حفظ قرآن را به جلو می‌برند.

محمدی ادامه داد: ما دو نوع حفظ قرآن داریم یکی که قرآن را می‌کنند و دیگری قرآن را بر اثر موانست و زیاد خواندن حفظ می‌شوند. این رسمی است که اکثر علما به آن تداوم داشتند و از موانست زیاد قرآن را حفظ می‌شوند. در حفظ عمومی آسان‌گیری حفظ، نرم و ملایم و فراگیر مورد نظر بود و برای سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب رسیده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: در حفظ عمومی سطح انتظارات را کاهش دادیم خواندن روان و صحیح قرآن را از اهداف این مساله بیان کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سازماندهی خوبی در این حیطه صورت گرفته است، گفت: سازمان تبلیغات هم محور آزمون‌های عمومی شد. مهم این است آزمون‌ها متمرکز شده و حالا همه دستگاه‌ها ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ در سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن در حال هماهنگی و تلاش هستند.

محمدی با اعلام اینکه امسال تخصیص بودجه قرآنی حتمی است گفت: امسال ۴۰ میلیارد بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی به شورا خواهد رسید و تخصیصش هم قطعی خواهد بود و از این میزان بودجه پنجاه درصدش برای حفظ قرآن خواهد بود و از آنجایی که زیرساخت‌های تربیت استاد، داور در سال‌های گذشته صورت گرفته است، جهش حفظ قرآن از امسال مورد انتظار است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.