در این گزارش اعداد و ارقامی را برایتان آورده‌ایم که شاید مثل ما خیلی از آن‌ها سر درنیاورید؛ اعداد و ارقامی که گفته می‌شود برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، مبالغی که شاید فقط برای خود دوستانی که اهل برنامه‌ریزی هستند و با بودجه و اعداد و ارقام سر و کار دارند، جذابیت داشته باشد.

آلبوم بودجه پروژه‌های بزرگ خراسان رضوی

شاید تمام جذابیت این اعداد و ارقام البته روی کاغذ زمانی باشد که می‌بینیم برخی طرح‌ها و پروژه‌ها پس از ۱۵سال هنوز نیمه‌تمام‌اند و یا رها شده در گوشه‌ای خاک می‌خورند و شاید برای تکمیل شدن آن‌ها باید صفرهای بیشتری کنار این ارقام قرار گیرد!
براساس آمار و اطلاعات سهم خراسان رضوی از اعتبارات سال۱۴۰۱ در حوزه‌های مختلف باوجود افزایش ۱۶درصدی نسبت به سال گذشته، اما در پروژه‌های ریلی و جاده‌ای در استان کاهش داشته است. در این بین وجود صدها پروژه عمرانی نیمه‌تمام و بعضاً با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰درصد مانند آزادراه حرم تا حرم،  راه‌آهن مشهد-زاهدان و... بیانگر این واقعیت است که به سرانجام رساندن این پروژه‌ها نیازمند عزم جدی دولت است.

پروژه‌های حمل‌ونقلی در اولویت
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان رضوی درخصوص سهم اعتبارات خراسان رضوی از اعتبارات عمرانی در بودجه سال جاری به‌خصوص پروژه‌های ریلی و جاده‌ای با اشاره به اینکه سهم خراسان رضوی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ۱/۵درصد است، عنوان کرد: اعتبارات طرح‌های ملی و ملی‌استانی شده حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور برابر ۸میلیون و۵۶۷هزارو۳۰۲ میلیون ریال و اعتبارات طرح‌های ملی و ملی‌استانی شده حمل‌ونقل ریلی خراسان رضوی در بودجه سال جاری معادل ۲میلیون و۷۰۴هزارو۶۶۶ میلیون ریال است که به طور متوسط ۶۰درصد اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان از محل اعتبارات طرح‌های قانون بودجه سال جاری مربوط به طرح‌های جاده‌ای و ریلی است. 
رضا جمشیدی در گفت‌وگو با قدس درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار استان عنوان کرد: طرح احداث بزرگراه بهشهر-گرگان-آزادشهر-بجنورد-شیروان-قوچان با اعتبار یک میلیون و ۲۲۴هزارو۹۴۱ میلیون ریال، ساخت راه‌آهن زاهدان-زابل- بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق-مشهد با اعتبار یک میلیون و ۱۳۳هزارو ۱۴۸میلیون ریال، بهسازی راه اصلی درگز-کبکان-قوچان با اعتبار ۹۵۹هزارو۴۲۴ میلیون ریال، قطار حومه کلانشهرمشهد به شهرجدید گلبهار و چناران با اعتبار ۸۹۷هزارو۸۳۰ میلیون ریال، اتصال سبزوار به شبکه ریلی با اعتبار ۸۷۲هزارو۲۵۶ میلیون ریال و احداث آزادراه حرم تاحرم(قم-گرمسار-مشهد) با اعتبار ۸۷۱هزارو۶۸۰میلیون ریال جزو طرح‌های اولویتدار استان در سال جاری‌اند. وی وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های مشترک با استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان و سمنان را مربوط به طرح‌های ریلی و جاده‌ای دانست که جزو طرح‌های بزرگ و با اعتبارات بالا قرار دارند و تأکید کرد: هدف‌گذاری دولت تغییر ریل اقتصادی است؛ به طوری که اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور نسبت به سال گذشته ۶/۴۷درصد رشد داشته است در حالی که اعتبارات هزینه‌ای ۷/۸درصد رشد داشته است.

سهم ۷۰درصدی حقوق 
وی با تأکید بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای خراسان رضوی در قانون بودجه۱۴۰۱ با ۱/۲۵درصد افزایش نسبت به رقــم مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵هزارو۳۳۰ میلیارد ریال است و ۶/۵درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور را شامل می‌شود، تصریح کرد: سهم استان در قانون بودجه سال۱۴۰۰ معادل ۷/۵درصد بوده و از مبلغ یادشده ۱۰هزارو۷۹۴ میلیارد ریال معادل ۷۰درصد برای پرداخت حقوق و ۴هزارو۵۳۶ میلیارد ریال معادل ۳۰درصد برای سایر مصارف دستگاه‌های اجرایی استان اختصاص پیدا کرده است.
 وی اظهار کرد: مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در قانون بودجه سال۱۴۰۱ با ۸/۲۵درصد افزایش نسبت به رقـم مصوب سال۱۴۰۰ معادل ۲۸هزارو۴۱۹ میلیارد ریال است که سهم استان ازمجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها درقانون بودجه سال۱۴۰۱، ۱/۵درصد است که نسبت به سهم استان در سال ۱۴۰۰ افزایش ۴/۹ درصدی را نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال۱۴۰۱ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان رضوی شامل تملک استانی یک به مبلغ ۱۲هزارو۶۴۳میلیارد ریال و تملک استانی دو به مبلغ ۲هزارو۷۰۰میلیارد ریال است، افزود: ۲درصد حاصل از صادرات نفت‌خام و گازطبیعی به مبلغ ۵هزارو۴۸۱ میلیارد ریال تعیین شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برابر ۶هزارو۶۳۰میلیارد ریال است که ۷/۴درصد از اعتبارات استان‌ها را تشکیل می‌دهد، این اعتبار نسبت به مصوب سال گذشته تغییری نداشته است و سهم استان از اعتبارات یاد شده نسبت به سهم سال۱۴۰۰(۷/۴درصد) تغییری نشان نمی‌دهد .
وی درخصوص رتبه درآمدی استان و اینکه چرا رتبه ۲۷ کشوری از آن خراسان رضوی شده است،گفت: در سال‌های اخیرسهم درآمدهای عمومی استانی استان از استان‌های کشوراز ۵/۳ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۲/۳ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است به گونه ای که پس از چندین سال درآمدهای استان در سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ به طور کامل محقق شده است.  وی همچنین درخصوص نگاه دولت و اعتبارات به پروژه‌های متروی گلبهارومتروی مشهد به عنوان دو پروژه مهم استان،عنوان کرد:این دو طرح جزو طرح‌های با اعتبار بالاست و به عنوان دو طرح مهم و اولویت دار درسفر ریاست محترم جمهوری درسال جاری به استان ۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها و تکمیل خط۳ و ۴ قطار شهری مشهد مصوب شده است. وی همچنین اختصاص ۲هزار میلیارد ریال افزایش ردیف تملک استان بابت ایجاد زیرساخت‌های زیارت را نشان از سازگاری بودجه‌ها با هدف‌گذاری دولت دانست.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.