۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 803585

نایب ‌رئیس هیات ‌مدیره سازمان تامین‌ اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان یارانه غیرهدفمند در کشور پرداخت می‌شود، گفت: اقشار و گروه‌های نیازمند جامعه باید از این منابع برخوردار شده و این امر در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی رهبری نیز لحاظ شده است.

ضرورت برخورداری اقشار نیازمند از یارانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، علی حیدری در نشست «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی؛ از ابلاغ تا اجرا» که با هدف تحلیل و بررسی چالش‌ها و چشم‌اندازهای نظام تامین اجتماعی برگزار شد، افزود: براساس سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، بند ۵، یارانه باید به اقشار کم‌برخوردار و گروه‌های محروم و نیازمند جامعه پرداخت شود.

وی تصریح کرد: براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی کشور پس از ابلاغ سیاست‌ها، قوانین برای اجرا تدوین شده و برخی از ضوابط و مقررات تکمیلی نیز به منظور تکمیل، اصلاح و به‌روزرسانی مجددا به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

نایب ‌رئیس هیات ‌مدیره سازمان تامین‌ اجتماعی با اشاره به اهمیت نظارت در این زمینه افزود:  قوانین مغایر با این سیاست‌ها نیز نباید ابلاغ شود. از سال ۷۲ تاکنون ۵۳ سیاست کلی ابلاغ شده و نبود سیاست‌های در حوزه تامین اجتماعی مشخصا احساس می‌شد. پیش از ابلاغ این سیاست‌ها نیز در سال ۹۸ ضمن تدوین کارگروهی مشخص جمع‌سپاری از صاحبنظران دانشگاهی، دستگاه‌ها و ۲۵۰ دانشگاه و موسسه علمی و  پژوهشی و تشکل‌های مردمی انجام و نظرات تحلیل و بررسی شد.

وی یادآور شد: پیش از تدوین این سیاست‌ها، دوگانه‌های متعددی درباره تکالیف دولت و مردم وجود داشته و تعهدات و وظایف دولت در قبال جامعه، اقشار ضعیف و محروم به طور کامل و جامع مشخص نبود؛ به عبارت دیگر، مشخص نمی‌شد که حمایت از اقشار و گروه‌های کم‌برخوردار وظیفه یا رویکرد دولت است. براساس این سیاست‌ها اما وظایف و مسئولیت‌های دولت کاملا مشخص شده است. 

حیدری توضیح داد: تامین حداقل‌ها نیازهای مردم از تکالیف دولت است. اقتصاد هدف نیست؛ اما ابزار دستیابی به هدف شناخته می‌شود و بر این اساس حمایت از شهروندان به ویژه گروه‌های نیازمند از وظایف دولت به شمار می‌رود.

وی افزود: در زمینه این حمایت‌های اجتماعی، دیدگاه‌های متعددی نظیر حرکت به سمت نظام بیمه‌محور (مالیت‌محور) نیز مطرح بوده است. امروز برخی از کشورها همچون شیلی و یونان به این سمت حرکت کرده و مجددا به نظام چندلایه بازگشته‌اند. 

نایب رئیس هیأت مدیره تامین اجتماعی تاکید کرد: الگوهای موفق عمدتا به سمت نظام چندلایه گام برداشته و در این راستا افزایش برخورداری با افزایش پرداخت مالیات همراه خواهد بود.

وی یادآور شد: براساس اصول نظام‌های بیمه‌ای، سرمایه‌ها باید دارای سودآوری بالا باشد. در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی رهبری هم از عبارت "این اموال متعلق به مردم است" استفاده و نظام چندلایه این سیاست‌ها بومی شده است. (متناسب با الگوی اسلامی)
ضرورت هدف‌یابی موثر در حمایت از محرومان 

حیدری با اشاره به سیستم حمایتی مبتنی بر مراجعه تاکید کرد: سیستم حمایتی نباید مبتنی بر مراجعه باشد؛ در حمایت از کم‌برخورداران باید هدف‌یابی موثر انجام شده و منابع حمایتی به محرومان ارجاع شود. در حال حاضر فقط ۲۰ درصد از جمعیت تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد کشور متعلق به دهک‌های پایین جامعه بوده و ۸۰ درصد از این گروه، به دهک بالای ۴ اختصاص دارند. 

نایب ‌رئیس هیات ‌مدیره سازمان تامین‌ اجتماعی همچنین با تاکید بر اهمیت و ضرورت توانمندسازی محرومان ادامه داد: برای خروج محرومین از چرخه فقر باید بر توانمندسازی این جمعیت تکیه کرد. در غیر این صورت فقر نسلی شده و تدام می‌یابد. در این سیاست‌ها همچنین بر موضوع خانواده و فرزنداوری توجه شده است؛ که در این زمینه نیز نباید به فقر اصالت داد و کارخانه‌های تولید فقر را رها کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.