​​​​​​​ دولت «جو بایدن»، هر روز یک رکورد جدید به نام خود ثبت می‌کند. بعد از رکوردشکنی‌های اخیر در میزان تورم و خشونت با اسلحه، دیروز نیز مردم امریکا صبح خود را با اخبار مربوط به گران شدن ناگهانی بنزین که در نوع خود در تاریخ این کشور بی‌سابقه است، آغاز کردند.

شوک بنزینی بایدن

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آمارهایی که روز گذشته از وضعیت بهای بنزین در امریکا منتشر شد، نشان می‌دهد، بهای این کالای پرمصرف به‌طور متوسط به بیش از ۵ دلار برای هر گالن رسیده است که به‌زعم ناظران اقتصادی، خود می‌تواند باعث افزایش بیشتر تورم در این کشور شود که دو روز پیش اعلام شد با رسیدن به مرز ۸.۶ درصد، رکورد ۴۰ ساله خود را شکسته است. «بایدن» برای کاهش قیمت‌ها از اهرم‌های متعددی مثل باز کردن ذخایر استراتژیک کشور، معافیت از قوانین تولید بنزین در فصل تابستان و درخواست از کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید و پایین آوردن بهای جهانی سوخت، استفاده کرد. اما در نهایت نتوانست در جنگ با غول انرژی پیروز شود و تن به شکستی سخت داد که حالا ممکن است دامن او و دموکرات‌ها را در انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا که نوامبر (آبان ماه) برگزار می‌شود، بگیرد. این در حالی است که آنها امیدوار بودند با اعلام نتیجه تحقیقات ۶ ژانویه و خوردن برچسب کودتاچی بر «دونالد ترامپ» بتوانند بسادگی گوی سبقت را از جمهوری خواهان در این انتخابات بربایند.
دلایل افزایش بهای بنزین در امریکا
به نوشته سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، دلایل زیادی باعث شده است، وضعیت بنزین در این کشور به این سمت برود. بنا براین تحلیل درست است که فصل تابستان و سفر است و افزایش تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت شود اما مسائل خارجی که نقش امریکا در آنها برجسته بوده نیز در این افزایش بها بی‌تأثیر نبوده است. یکی از این عوامل خارجی، حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌هایی است که واشنگتن بر مسکو اعمال و مسکو را از چرخه تولید نفت در جهان خارج کرد. بنا بر این گزارش، با این حال نمی‌توان آن طور که «بایدن» چند روز قبل مدعی شد، روسیه را تنها عامل افزایش بهای بنزین و تورم و... دانست. عامل فراتر از روسیه، اوپک است که در دوره کرونا با توجه به تعطیلی‌های اجباری در جهان، تولید خود را کاهش داده بود. اما به طور مشخص در یک ماه اخیر، اعضای اوپک و بویژه عربستان و امارات با توجه به خروج روسیه از بازارهای جهانی میزان تولید خود را بشدت کاهش دادند و به درخواست‌های «بایدن» برای افزایش تولید نیز اهمیتی ندادند. کاهش عرضه در این سطح گسترده باعث افزایش قیمت شده است. علاوه بر این به نوشته سایت مجله «فورچون»، نباید تأثیر شرکت‌های بزرگ نفت و گاز در امریکا را هم نادیده گرفت که از کاهش تولید در جهان بیشترین استفاده را به نفع خود بردند. شرکت‌هایی که دو روز پیش «جو بایدن» درباره آنها گفت «درآمد امسال آنها از درآمد خدا هم بیشتربود!» و البته مورد تمسخر رسانه‌ها قرار گرفت. این شرکت‌ها که می‌توان از بین آنها به اکسون، شل، بریتیش پترولیوم و شورون اشاره کرد، در سال ۲۰۲۱ برای خرید سهام و سود سهام بیش از ۴۴ میلیارد دلار هزینه کردند. آنها به منظور افزایش سود خود به ضرر امریکایی‌ها عمل کردند و دولت بایدن هم نتوانست با قوانین به جنگ آنها برود و به عبارتی به پندار بسیاری اجازه داد، آنها پولدارتر از قبل شوند و تنها زمانی متوجه اشتباه خود شد که مورد انتقاد وسیع مخالفانش قرار گرفت.
چاره چیست
در این شرایط مردم امریکا بیش از آنکه به دنبال علل افزایش قیمت‌ها باشند، این سؤال را مطرح می‌کنند که اکنون چه باید کرد؟ خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در تحلیلی نوشته است، هیچ راه حل سریعی برای حل بحران افزایش بهای بنزین درامریکا وجود ندارد. زیرا هرچند افزایش عرضه می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود اما نباید فراموش کرد که افزایش عرضه چیزی نیست که بتواند یک شبه اتفاق افتد. زیرا برای رسیدن به این نقطه نخست باید امریکا بپذیرد که با رفع تحریم‌های روسیه، این کشور را به چرخه تولید نفت و گاز در جهان بازگرداند. دومین راه برای افزایش عرضه کنار گذاشتن دشمنی با ایران و ونزوئلا، به عنوان بازوهای مهم تولید نفت در جهان است که بعید است واشنگتن بسادگی تن به چنین چیزی دهد. سومین شیوه هم همان است که جمهوری خواهان اعتقاد راسخ به آن دارند و پیشنهادش را به «بایدن» داده‌اند، یعنی افزایش تولیدات نفتی امریکا و حفاری در ایالت‌هایی که دارای ذخایر غنی سوخت‌های فسیلی هستند. پیشنهادی که با اعتقادات دموکرات‌ها در خصوص حفظ محیط زیست در تضاد است. اما حتی اگر «بایدن» این نگرانی دموکرات‌ها را نادیده بگیرد، باز هم سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانند دست به حفاری زده و نفت استخراج کنند. همه اینها در حالی است که افزایش بهای بنزین در امریکا همان طور که «آسوشیتدپرس»، نوشته است، خانواده‌های کم درآمدی مثل کارگران خرده فروشی، کسانی که در صنایع فست فود کار می‌کنند و رانندگان حمل و نقل عمومی را دچار رنج و عذاب خواهد کرد. این قشر از جامعه امریکا که دو سال پیش ۲۷ درصد درآمد خود را صرف خرید انرژی می‌کردند، از اکنون به بعد باید ۳۸ درصد درآمد خود را به این کالا اختصاص دهند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.