معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در بیست و یکمین شورای راهبردی سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات استان گفت: نباید اجازه داد حاشیه جاده‌ها تبدیل به بازار فروش میوه و دیگر اقلام شود. حضور خودروها در حریم جاده‌های منتهی به مشهد سبب بروز حوادث زیادی می‌شود.

حادثه در کمین دستفروشان کنار جاده

محور طرقبه‌شاندیز نمونه‌ای از ماجراست که باید دادستان این شهر هرچه زودتر به موضوع ورود کند.صبح روز گذشته‌جلسه شورای راهبردی سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات استان با حضور مسئولان متولی شهرداری، راهور، راهداری و... در محل دادستانی مرکز استان برگزار شد. در این جلسه قاضی مرتضوی ضمن گلایه از تأخیر ایجادشده در برطرف کردن مشکل نقاط حادثه‌خیز استان و حتی شهر مشهد، خطاب به اعضای این شورا گفت: اینکه نماینده شهرداری مدعی شود بودجه اصلاح هندسی نقاط حادثه‌خیز شهر مشهد تأمین نشده است و بازه زمانی مشخص دارد، قابل قبول نیست، چراکه آن‌ها می‌توانند به بودجه‌های مصوب متمم الحاق کنند و گره کار باز شود. 

گلایه از تأخیر رفع نقص نقاط حادثه‌خیز
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در ادامه از راهداری هم گلایه کرد و در این باره گفت: چندی پیش در بزرگراه باغچه به دلیل ایجاد یک حفره روی آسفالت چندین دستگاه خودرو سواری دچار حادثه شدند، اما در مقابل، راهداری دیر وارد عمل شد و به موقع به منطقه نیامد. چرا نباید سرعت عمل در این موارد وجود داشته باشد؟
وی گریزی هم به حوادث ناشی از پارک وانت فروش میوه و حضور دستفروش‌ها در حریم جاده‌های استان و منتهی به شهر مشهد زد و در این باره هم گفت: متأسفانه محور طرقبه‌شاندیز در حال تبدیل شدن به حال و روز سال‌های گذشته محور مشهد چناران است. نباید اجازه داد به این سمت حرکت کند. از دادستان این شهر می‌خواهم برای جمع‌آوری این خودروها اقدام کند تا خدایی نکرده در منطقه شاهد حوادث جانی و... نباشیم. اینکه یک فرد به خودش اجازه دهد تابلو راهنمایی را مخدوش و زیرآن میوه‌فروشی برپا کند قابل قبول نیست. باید حریم راه برای تردد خودروها و مردم امن باشد.
این مقام قضایی ادامه داد: در این مورد دستگاه‌های متولی مانند راهداری، راهور، پاسگاه محل و... هم پای کار بیایند. پیش از اعمال قانون در منطقه به افرادی که با وانت و بدون وانت اقدام به فروش کالا می‌کنند اخطار داده شود تا منطقه را ترک کنند. اگر در فرصت مناسب این‌گونه نشد برخورد قانونی صورت بگیرد چراکه حریم جاده‌ها متعلق به هیچ شخص خاصی نیست.

۶۸ نقطه حادثه‌خیز در مشهد پابرجا
در ادامه قاضی سیدهادی شریعت یار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان هم بیان کرد: گلایه‌ای هم در زمینه حل نشدن مشکلات نقاط حادثه‌خیز استانی وجود دارد.متأسفانه در سال گذشته به نقطه مطلوب نرسیدیم. چرا باید مشکل حل نشود و فقط در مشهد ۶۸ نقطه حادثه وجود داشته باشد؟
معاون دادستان مشهد ادامه داد: باید با اولویت‌بندی مناسب که کدام نقطه حادثه‌خیزتر است، در زمینه رفع مشکلات اقدام شود. نباید در این مسیر سفارش‌پذیری وجود داشته باشد و با تلفن فلان فرد اولویت‌ها نادیده گرفته شود. اگر مطلع شویم جایی این‌گونه رفتار شده حتماً برخورد خواهیم کرد. اولویت کار نظر کارشناس است.
وی ادامه داد: به این نکته باید دقت شود که ما در مقابل جان شهروندان و مسافران مسئول هستیم. چه بسا در آن دنیا به ما بگویند شما موجب بروز قتل غیرعمد شده‌اید، دلیل آن هم می‌تواند کوتاهی در رفع نقص نقاط حادثه‌خیز باشد. فوت شهروندان در تصادفات بسیار رنج‌آور است، فردی که برای زیارت امام مهربانی‌ها راهی مشهد می‌شود نباید با جاده ناایمن و نقاط حادثه‌خیز روبه‌رو شود. موضوع روکش آسفالت در شهر مشهد و حتی خسارتی که اضافه بار خودروهای باری به آسفالت وارد می‌کنند هم باید به دقت پیگیری شود. شناسایی چاله‌ها در شهر مشهد کار دشواری نیست، چرا نباید یک تیم مخصوص شناسایی این مشکل وجود داشته باشد؟

 بی‌توجهی به جلو، دلیل وقوع ۴۲درصد تصادفات 
نماینده پلیس راهور نیز در ادامه این جلسه گفت: در بررسی‌ها، ۴۲درصد از تصادفات به خاطر بی‌توجهی راننده به جلو و ۲۷درصد تصادفات هم به دلیل عدم رعایت حق تقدم رخ می‌دهد.
در این بخش نیاز به فرهنگ‌سازی داریم که رسانه‌ها باید به کمک ما بیایند. در ادامه نماینده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم گفت: خسارتی که اضافه بار خودروهای سنگین به آسفالت می‌زنند بسیار زیاد است. در این راستا و برای شناسایی خودروهایی که اضافه بار دارند چندین دستگاه باسکول در فاصله حدود یک تا ۳ کیلومتری پلیس راه‌ها نصب شده و هنگامی که خودرویی اضافه‌بار داشته باشد و از روی دستگاه نصب شده در مسیر جاده عبور کند، خودرو شناسایی و مشخصات این خودرو توسط دوربین ذخیره و برای پلیس راه ارسال می‌شود. درحال حاضر پنج نقطه حادثه‌خیز به طور کامل رفع عیب شده و تعدادی هم مورد کار کارشناسی قرار گرفته است. اما تعدادی هم مشکل تخصیص بودجه دارند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.