رئیس جریان الحکمه عراق تحرکات سیاسی را برای منصرف کردن مقتدی صدر از تصمیمش مبنی بر کناره‌گیری از روند سیاسی و بازگرداندن نمایندگانش به پارلمان آغاز کرد.

میانجیگری عمار الحکیم برای بازگرداندن صدر به روند سیاسی

به گزارش قدس آنلاین، رحیم العبودی، از رهبران جریان الحکمه با رهبری عمار الحکیم که یکی از طرف‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق است، اظهار کرد: الحکیم میانجیگری را برای منصرف کردن مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق برای کناره‌گیری از روند سیاسی آغاز کرد.

وی گفت: این میانجیگری از پنجشنبه شروع شده است. وی توضیح نداد که ارتباط مستقیمی میان دو طرف وجود دارد یا نه؛ اما به روابط خوب میان دو طرف اشاره کرد.

العبودی گفت: صدر طی دوره‌های گذشته برای جدا کردن الحکیم از چارچوب هماهنگی شیعیان برای مشارکت در دولت اکثریت تلاش کرد. برخی طرف‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق میانجیگری الحکیم را تأیید می‌کنند.

وی درباره ماهیت میانجیگری یا راه‌های قانع کردن صدر به بازگشت چیزی نگفت؛ اما به دشوار بودن قانع کردن صدر به انصراف از تصمیمش اذعان کرد.

العبودی گفت:‌ در صورت شکست این میانجیگری چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به عنوان تنها نماینده سیاسی شیعیان که مسئولیت تشکیل دولت را بر دوش دارد، بدون ایجاد ائتلاف‌های سیاسی جدید برای تشکیل دولت تلاش خواهد کرد.

مقتدی صدر چهارشنبه بعد از استعفای اعضای فراکسیونش از پارلمان، گفت: تصمیم گرفتم از روند  سیاسی کناره‌گیری کنم تا با سیاستمداران فاسد شریک نشوم.

همچنین نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق دیدارهایی را با گروه‌های سیاسی مختلف از جمله فراکسیون عزم و رهبر اتحاد میهنی کردستان درباره تشکیل دولت برگزار کرد.

یک منبع ارشد در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد: یکی از افرادی که بیشترین اشتیاق را برای تشکیل دولت جدید دارد مالکی است؛ اما برخی از این مسئله می‌ترسند و نگران عواقب آن هستند. آن‌ها نگران این هستند که صدر را تحریک کنند و او مردم را به خیابان بکشاند. برخی دیگر معتقدند که تشکیل دولت از سوی گروه‌هایی که در انتخابات پیروز نشده‌اند مشروعیت روند سیاسی در عرصه بین المللی را تضعیف و دودستگی شیعیان را تقویت می‌کند.

این منبع اعلام کرد: مخالفت صدر با میانجیگری الحکیم احتمالا گزینه سومی را پیش رو قرار می‌دهد و آن ابقای دولت مصطفی الکاظمی تا زمان مقدمه چینی برای انتخابات جدید است.

این منبع به اهمیت وجود همبستگی سیاسی میان گروه‌های سنی و کرد در این بحران اشاره کرد.

از سوی دیگر فتاح الشیخ، از سیاستمداران نزدیک به جریان صدر اعلام کرد: میانجیگری‌های مختلف درحال حاضر درباره صدر وجود دارد که برخی از این میانجیگری‌ها از سوی طرف‌های خارجی است.

وی گفت: اوضاع به دو سمت پیش می‌رود یا انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید یا ابقای دولت مصطفی الکاظمی و ادامه وضعیت کنونی. تشکیل دولت جدید محال نیست اما بسیار دشوار است.

احمد الشریفی، تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: صدر بارها قبلا از روند سیاسی و انتخابات پارلمانی کناره‌گیری کرده بود؛ اما بعد از میانجیگری‌ها و مداخله‌ها از تصمیمش صرف نظر کرد؛ اما درحال حاضر کناره‌گیری صدر با قبلا کاملا متفاوت است و به نظر نمی‌رسد میانجیگری‌ها نتیجه‌ای داشته باشد.

الشریفی گفت: عرصه سیاسی عراق واضح نیست. روند سیاسی در مقابل چند سناریو طی مرحله آتی است از تظاهرات گرفته تا تحصن و حتی انحلال پارلمان.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.