رییس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه رسالت هنرمند تزریق امیر به جامعه است، گفت: ضروری است فیلمسازان با خودآگاهی و شناخت از ارزش های جامعه، شهر و استان شان نسبت به روایتگری و تصویرسازی همت کنند.

رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است

به گزارش قدس آنلاین، مراسم اختتامیه نهمین دوره هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان استان اردبیل  و هشتمین دوره فیلم مهر استانی اردبیل شب گذشته با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مدیران سینمایی و مسئولین و سینماگران استان‌با موضوع« آسیب های اجتماعی» در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

 در این مراسم محمد خزاعی با اشاره به خلاقیت و ایده پردازی قابل توجه سینماگران‌ استان اردبیل در تهیه و پخش تیزرها و کلیپ‌ها گفت: در دوران  پساکرونا، شکل گیری اینگونه جشنواره‌ها و گردهمایی های سینمایی مغتنم است و بهانه‌ای برای دیده شدن و دورهمی هنرمندان محسوب می‌شود.


 وی افزود:  استان اردبیل به لحاظ نیروی انسانی از غنای چشمگیر در زمینه فیلمسازی برخوردار است‌ ولی به لحاظ زیرساخت و سالن سینما با محرومیت هایی مواجه است. از این رو، در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم، با حمایت و همکاری سازمان سینمایی، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد و دستگاه های اجرایی استان‌ در خصوص احداث سالن های مجهز، مدرن و به روز  در قبال سالن های فرسوده برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم.


وی با بیان اینکه ضروری است فیلمسازان با خودآگاهی و شناخت از ارزش های جامعه، شهر و استان شان نسبت به روایتگری و تصویرسازی همت کنند، خاطر نشان کرد: رسالت هنرمند تزریق امید به جامعه است. چرا که با سرمایه امید است که  می توان تحولات جامعه را رو به توسعه و تعالی رقم زد. 


وی ادامه داد: جامعه ‌و مردم سینمای نومید و مغایر با ارزش های اجتماعی و خانوادگی را بر نمی تابند و شاید یکی از مهم ترین دلایل فاصله مردم و خانواده از سینماها در کنار شرایط عمومی دوران پساکرونا برخی از همین محتواهای نامرتبط با آن ها باشد.


به گفته وی، نهاد مقدس خانواده با مفاهیم و اخلاقیاتی‌چون همدلی، امید، روح تعاون و همکاری های احتماعی‌ تجلی و معنا پیدا می کند و سینمای ما باید روایتگر  ارزش های خانواده و تقویت و اعتلای آن باشد. 


خزاعی با بیان اینکه‌ جامعه از تصاویر زیبا، روح بخش و حماسه آمیز استقبال می کند، گفت: تصویر زیبا بسازید، با جامعه بینی و جهان بینی دقیق به سراغ فیلمسازی بروید. سینما روایت سیاهی ها و تلخکامی ها نیست. حقیقت هنر به تعبیر بزرگان ایجاد روزنه های امید و نور و روشنی است.


رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: سینما نقش بسزایی در کاهش یا حتی، افزایش آسیب های اجتماعی می تواند داشته باشد. 


وی ادامه داد: سینما ممکن است با نمایش و القای سبک زندگی غربی به پدیده شوم تجددگرایی دامن بزند که‌ در صورت غفلت هنرمندان و نخبگان جامعه در درازمدت به تغییر هویت جامعه ملی و تاریخی و دینی و استحاله منجر شود. 


خزاعی با بیان اینکه سینما، تلویزیون و مدیوم رسانه کارکرد شمشیر دو لبه را دارند  که در صورت غفلت و سهل انگاری‌به هویت فرهنگی و نظام اخلاقی جامعه‌ آسیب می زنند و از این رو سینما ‌منظومه آثار تصویری حائز اهمیت است. 


وی خاطر نشان‌ کرد: متاسفانه به نظر می رسد در مقاطعی،  آثاری در سینما تولید شده که همسو با جریان تجددگرایی و مصرف زدگی و اشاعه سبک زندگی غربی بوده اند. شاید آگاهانه‌ این اتفاق نیفتاده باشد ولی بسامد این آثار در خدمت چنین تفکری بوده است‌.


رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: باید تلاش کنیم‌ زندگی اسلامی و ایرانی مبتنی بر آموزه های دینی و ساختارهای فرهنگی جامعه و تاریخ خودمان در آثار سینمایی برجسته شود و  باید نهضت بازگشت به خویشتن را در سینمای ایران احیا کنیم. 


وی با اشاره به استعدادهای خاص استان خواستار فعالیت بیشتر سینماگران شد.


در ادامه عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در خصوص آثار راه یافته به بخش نهایی این جشنواره گفت: ۹۸ فیلم در این جشنواره اکران شده است  که از این تعداد ۴۷ فیلم به بخش مسابقه راه یافت و ۱۷ فیلم در موضوعات مستند، داستانی و انیمیشن به عنوان برترین‌ها انتخاب شده و از عوامل این آثار تقدیر شد.


وی افزود: برگزاری نهمین هفته فیلم و عکس سینمای جوانان استان و هشتمین جشنواره استانی فیلم مهر اردبیل با تأخیر پنج ساله باعث افتخار و مسرت است و امیدواریم با کاهش شیوع ویروس کرونا، شاهد شوق و رونق دوباره رویدادهای فرهنگی و هنری در سال‌های پیش‌رو بوده با قوت و قدرت بیشتر ادامه دهیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.