رئیس مجلس ارمنستان در دیدار با امیرعبداللهیان خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دوجانبه صلح با جمهوری آذربایجان شد.

درخواست ارمنستان از ایران برای کمک به انعقاد معاهده دوجانبه صلح با آذربایجان

به گزارش قدس آنلاین، «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی جمهوری ارمنستان که به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی برای تهران سفر کرده، عصر پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کرد.

در این دیدار امیرعبداللهیان, ارمنستان را کشور دوست و همسایه مهم جمهوری اسلامی ایران خواند و با استناد به مناسبات سیاسی سطح عالی دوکشور بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های متنوع دوکشور تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای مبادلات تجاری با ارمنستان تا سطح یک میلیارد دلار در سال اعلام  کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری انرژی و حمل و نقل را دو حوزه مهم همکاری دو کشور خواند و  ارمنستان را بخش لاینفک کریدور  بین‌المللی کریدور خلیج فارس دریای سیاه خواند و از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تکمیل طرح‌های زیربنایی ارمنستان به ویژه در حوزه حمل و نقل خبر داد.

امیرعبداللهیان همچنین با استناد به  موضع اصولی کشورمان مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه بر تغییرناپذیر مرزهای بین‌المللی و لزوم احترام به حق حاکمیت کشورهای منطقه تاکید و تصریح کرد: برقراری صلح و آرامش در قفقاز از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و در این راستا همچون گذشته از ارائه کمک دریغ نخواهد ورزید و آماده است تا از تمامی ظرفیت‌های خود برای حل و فصل اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان استفاده کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نسبت به برگزاری دور دوم گفتگوهای کشورهای الگوی ۳+۳، در جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرد.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی  جمهوری ارمنستان نیز در این ملاقات با  ابراز خرسندی از روند گسترش مناسبات دو کشور در سطح دوجانبه و در مجامع بین‌المللی، اظهار داشت: جمهوری ارمنستان اهمیت خاصی برای جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور موثر و با نفوذ در منطقه قایل بوده و بر توسعه روابط با کشورمان اهتمام ویژه دارد.

رئیس مجلس ارمنستان در بخش دیگری با تاکید بر این که کشورش در مسیر صلح آمیز در منطقه حرکت می‌کند، خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دوجانبه صلح با جمهوری آذربایجان شد.

سیمونیان در ادامه با استقبال از توسعه همه جانبه روابط دو کشور اظهار داشت: کشورش هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی همچنین تأسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان سیونیک را نقطه عطف در مناسبات دو کشور خواند و از آمادگی ارمنستان برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز خبر داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.