نشست خبری نمایش ادواردو صبح امروز یکشنبه، ۲۹ خردادماه با حضور ابوالفضل عشرب کارگردان و راحیل سرهنگی نویسنده و جمعی از بازیگران این نمایش در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

نشست خبری نمایش/«ادواردو» جرقه‌ای برای اندیشیدن مخاطب

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری تئاتر ادواردو صبح امروز یکشنبه، ۲۹ خردادماه با حضور ابوالفضل عشرب کارگردان و راحیل سرهنگی نویسنده و جمعی از بازیگران این نمایش در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابوالفضل عشرب کارگردان این نمایش گفت: تولید این نمایش یکسالی طول کشید و این نمایش که بازنویسی شده است را سعی کردیم تا تایید افراد مختلفی از جمله  آقای مرتضی سرهنگی، قدیری ابیانه و خیلی از افراد دیگر را در خصوص آن بگیریم.

وی ادامه داد: طرح اولیه این نمایش را من دادم و هیچکدام از دست اندرکاران کار در ابتدا اطلاعی از شخصیت این فرد ایتالیایی نداشتیم و وقتی با ابعاد شخصیتی وی آشنا شدیم خیلی نسبت به این شخصیت شیفته شدیم و قراراست که این کار از  ۵ تیر ماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه و به مدت ۲۴ شب در تماشاخانه مهر به روی صحنه برود.

عشرب در پاسخ به این سوال که جرقه آشنایی با این شخص به چه صورت بوده است، گفت: در ابتدا از طریق اینستاگرام با این فرد آشنا شدم  و وقتی مطالعاتم نسبت به ادواردو بیشتر شد این جذابیت را در من ایجاد کرد که چطور می شود فردی با وجود عواقب تصمیم خود مبنی بر تغییر دین این کار را انجام دهد و به راحتی این تغییر که خیلی هم بزرگ است را بپذیرد. 

وی ادامه داد: برای انجام این کار سعی کردیم تا با افراد مختلفی که در خصوص این شخصیت مطالعه داشتند هم صحبت کنیم و در این خصوص گفتگوی کوتاهی هم با آقای قدیری ابیانه، پژوهشگر و سیاستمدار انجام دادیم تا نظر وی را در این خصوص بیشتر جویا شویم. البته بخشی از مطالبی که از این فرد بدست آوردیم از منابع کتاب و تحقیقات اینترنتی بود و امیدواریم که کاری که به روی صحنه می رود مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

عشرب خاطر نشان کرد: در این کار ۵ بازیگر داریم که نزدیک به ۱۵ سال با این همدیگرهمکاری می کنیم و تقریباً شناخت نسبی نسبت به همدیگر داریم که این موضوع می تواند به پیشبرد کار کمک کند.


*امیدواریم مخاطب با تماشای نمایش متحول شود
در ادامه این نشست، راحیل سرهنگی نویسنده این نمایش با اشاره به اینکه موضوعی که در این کار نظرم را جلب کرد، اندیشه ادواردو بود، خاطر نشان کرد: این که یک فرد به چه درجه‌ای از ایمان رسیده است که می تواند چنین تصمیمی را در زندگی خود بگیرد و به همه چیز زندگی خود پشت پا بزند به نظرم موضوع بزرگی است که نباید به راحتی از آن عبور کرد و اینکه فردی با چنین تصمیم بزرگی وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می شود به نظرم بیش از این ها ارزش پرداختن دارد.
 
سرهنگی ادامه داد: جامعه ما به اندیشیدن نیاز دارد و ما در این نمایش به سراغ آن رفتیم تا با مطرح کردن قصه زندگی فردی، جرقه تفکر را در مخاطب بزنیم و او را به فکر وا داریم که در کجای زندگی قرار دارد و چرا باید به خاطر اهداف زندگی مبارزه کرد.
نویسنده این نمایش شروع و شکل گیری این سوژه را مربوط به یکسال ونیم پیش دانست و با اشاره به اینکه قصه نمایش، برش‌هایی از زندگی ادواردو را در طول زندگی و مسائلی که برای وی اتفاق افتاده است، نمایش می دهد بیان داشت: در طول این مدت سعی کردیم تا مقاله و کتاب های بسیاری را مطالعه کنیم و فیلم‌های مستند بسیاری را ببینیم اما باید بگویم که این نمایشنامه تنها یک متن مستند نیست بلکه خیال نویسنده و طراحی کارگردانی هم به آن اضافه شده است تا کار شکل دراماتیک به خود بگیرد.


*بیش از شباهت ظاهری به سراغ شخصیت فرد رفتیم
امیرحسین انصافی بازیگر نقش ادواردوآنیلی هم  با اشاره به اینکه اطلاعات من نسبت به این شخصیت تنها مطالعه چند متن و کتاب بود، ادامه داد: آزاد اندیشی این شخصیت یک از موارد جالبی بود که من را به این فرد راغب کرد و الآن با وجود اینکه هنوز کار روی صحنه نرفته است بازخوردهایی را در خصوص بازی من و اینکه آیا فیزیک من می تواند بازگو کننده این شخصیت باشد یا خیر شکل گرفته است که در پاسخ به این موارد مطرح شده باید بگویم که ایفای نقش مستند صرف در این کار مطرح نبوده است وعیناً شباهت هایی آن چنانی که در خصوص رفتار و فیزیک این فرد مطرح می شود را ما خیلی مد نظر مدنظرنداشتیم بلکه بیش از هر چیزی نمایش ابعادی وجودی و شخصیت وی مد نظر تیم بوده است.


*به دنبال ایجاد علامت سوال در ذهن مخاطب هستیم
بازگیر نقش صوفیا در این نمایش هم از تأثیرپذیری این نقش و تکامل آن در ارتباط با شخصیت ادواردو توضیح داد و بیان داشت: در این نمایش ما با این واقعیت روبرو می شویم که نقش یک انسان در زندگی چیست و ایکه چه اثری را باید از خود به جای بگذاریم. به نظرم این نمایش یک اندیشه و تفکر را در ذهن مخاطب ایحاد می کند و همین که می تواند علامت سوالی را در ذهن او ایجاد کند به نظرم یک کار تاثیرگذاری است.

نمایش ادواردو از ۵ تیرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری  به روی صحنه می رود و در آن امیرحسین انصافی، ندا اصغری، رضا معراجی، محسن قصری، امیرمحمد انصافی، نیلوفر سیاری، مرتضی دلداده، راحیل سرهنگی، مهدی مزدارانی، حانیه رهگذر، سینا صبحی، پژمان سرمایه خواه و مهیار برخورداری به عنوان بازیگران این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.