برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی به‌ عنوان یکی از روش‌های توسعه فرهنگ مطالعه شناخته می‌شود.

کاش جایزه جشنواره کتاب‌خوانی، زیارت امام رضا (ع) بود

یکی از رویدادهای مسابقه‌محور در حوزه کتاب‌خوانی، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی است که در یازدهمین دوره این رویداد، بیش از یک میلیون نفر از سراسر کشور مشارکت کردند. درگیر کردن «عموم مردم» با موضوع کتاب‌خوانی از جمله اهداف این جشنواره است.

یک زوج سالمند در دوره اخیر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی موفق شدند، عنوان برگزیده را از آن خود کنند. مریم آقابراتی ۵۸ ساله و غضنفر طائبی 
۶۵ ساله ساکن شهرستان گلپایگان.
پایان یازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی بهانه گفت‌وگو با این زوج سالمند شد که در گروه بزرگسال به عنوان برگزیده معرفی شدند. این زوج می‌توانند نماینده سالمندانی باشند که کتابخوان هستند و فقط باید فرصت و فضایی برای مطالعه پیدا کنند.

چشمه‌های بهشت
وقتی از کتاب و کتاب‌خوانی حرف می‌زنیم ذهنتان فقط سراغ تحصیلکرده‌ها نرود. چون خانم آقابراتی تا کلاس ششم ابتدایی درس خوانده و همسرش غضنفر طائبی هم سیکل نظام قدیم دارد. طائبی درباره حضور در مسابقه کتاب‌خوانی رضوی به «ایبنا» می‌گوید: از طریق دخترم با جشنواره کتاب‌خوانی رضوی آشنا شدم و پس از خواندن کتاب «چشمه‌های بهشت» با کمک او توانستیم به‌ صورت مجازی و خانوادگی در این مسابقه شرکت کنیم. طائبی با اشاره به اینکه کتاب‌های مذهبی و قرآنی را بیشتر دوست دارد، از حسرت رفتن به پابوس امام رضا(ع) حرف می‌زند و از این می‌گوید که دلش می‌خواست جایزه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی؛ سفر به مشهد مقدس باشد.
همسرش مریم آقابراتی هم درباره دلبستگی به قفسه کوچک کتاب‌های مذهبی‌اش می‌گوید و بعد اضافه 
می کند: «البته کتابخانه مرکزی آیت‌الله گلپایگانی هم هست و من حدود دو سال است واقعاً با این کتابخانه انس گرفته ام و در واقع برای من و دوستان کتابخوانم به یک پاتوق تبدیل شده و هر ماه چند بار در آنجا به قصد کتاب‌خوانی جمع می‌شویم. اگر مشغله زندگی گرفتارمان کند، بچه‌ها و همسرم  هر گاه فرصت کنند به کتابخانه محله‌مان می‌روند و برایم کتاب می‌آورند؛ خودم بیشتر کتاب‌های مذهبی و قرآنی دوست دارم و در منزل بیشتر آن‌ها را می‌خوانم».
مریم آقابراتی، گاهی نوه‌هایش را هم به کتابخانه می‌برد تا کتاب بخوانند، به‌ بازنشستگان توصیه می‌کند به کتابخانه بیایند، کتاب بخوانند؛ خواندن کتاب در کتابخانه را بسیار لذت‌بخش می‌داند. از کتابدار کتابخانه آیت‌الله محمدی گلپایگانی به‌ عنوان رفیق یاد می‌کند؛ کتابداری که آن‌ها را به خواندن ترغیب کرد: «به خاطر رفت‌وآمد به کتابخانه محل، با کتابدار این کتابخانه آشنایی دارم. او همواره برخورد خوبی با من دارد و حتی دوستانم را برای شرکت در جشن‌های مذهبی کتابخانه دعوت می‌کند». 

چند پرسش
اگرچه در سند استاندارد «خدمات کتابخانه عمومی برای سالمندان» که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰ منتشر شد بر شناسایی راه‌های ارائه خدمت به این گروه سنی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید شده است، با وجود این موفقیت زوج سالمند گلپایگانی در یک رویداد کتاب‌خوانی، باید کمک کند تا مسئولان امور فرهنگی به چند مسئله بیشتر بیندیشند؛ نخست اینکه به جز تنظیم سند یاد شده، تاکنون برای کتاب‌خوانی سالمندان چه کاری انجام داده‌ایم؟ کتاب‌خوانی و فراهم کردن امکانات رفاهی در کتابخانه‌ها چه تأثیری بر افزایش امید به زندگی سالمندان دارد؟ تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه چیست؟ آیا از آن‌ها بهره گرفته‌ایم؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.