۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 804940

آثار مخرب تعطیلی مدارس پس از مدتی کوتاه از خانه‌نشینی دانش‌آموزان و معلمان نمایان شد اما شرایط برای حضوری شدن مدارس مهیا نبود؛درزمانی که بیشتر شهرها در وضع قرمز و نارنجی قرارداشت و ادارات با دورکاری به فعالیت خود ادامه می‌دادند، چطور می‌شد از خانواده‌ها انتظار داشت فرزند خود را راهی مدرسه کنند.

آموزش حضوری زیر سایه واکسیناسیون حداکثری

به گزارش قدس آنلاین، مدارس و مراکز آموزشی پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور در اسفند ماه سال ۹۸ به منظور حفظ سلامت فرزندان و خانواده‌ها تعطیل و آموزش به ناچار در فضای مجازی دنبال شد. هرچند که امکان تداوم آموزش به صورت مجازی باعث شد که یادگیری به طور کلی تعطیل نشود اما تجربه و تحقیقات نشان داد که اثرات مخرب تعطیلی مدارس و حاضرنشدن فرزندان در کلاس‌های درس به مراتب بسیار بیشتر از این تعطیلی بود.

تقریبا می‌توان گفت که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از تعطیلی مدارس، همه مسوولان و کارشناسان آموزشی به صورت هماهنگ اعلام کردند که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری دانش‌آموزان شود و تعطیلی طولانی مدت مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی به سلامت جسمی، روانی و همچنین آموزش و پرورش دانش‌آموزان وارد کرده است.

تعطیلی ۲ ساله مدارس باعث شد تا حتی دانش‌آموزان کلاس اولی بدون تعامل چهره به چهره و انس با معلم و دوستان خود آموزش پایه را به صورت محدود از یک ویدئو در قاب‌های کوچک موبایل دریافت کنند که این موضوع نیازمند برنامه‌های جبرانی آموزشی بسیاری است.

موضوع واکسیناسیون زیرساختی اساسی برای بازگشایی مدارس و حضور دوباره دانش آموزان در مدارس بود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم این امر محقق شد و تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان صورت گرفت.

دولت با توجه به اهمیت حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، تامین زیرساخت‌ها برای بازگشایی مدارس را در اولویت قرار داد و واکسیناسیون فرهنگیان را از مردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان به این صورت بود که معلمان و همچنین رانندگان سرویس‌های مدارس تا اول مهرماه سال گذشته واکسینه شدند، بر اساس گفته‌های مسوولان آموزش و پرورش دُز اول واکسیناسیون معلمان در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ٩٠ درصد انجام شد.

همچنین پس از دریافت دُز اول واکسن فرهنگیان، در شهریور ماه سال ۱۴۰۰  زمزمه‌هایی از واکسیناسیون دانش‌آموزان شنیده ‌شد که دلگرمی بسیاری برای بازگشایی مدارس ایجاد کرد.

پس از افزایش ایمنی با واکسیناسیون گسترده در جامعه، یک الگوی بازگشایی مدارس برای آغاز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس تهیه و تنظیم شد، براین اساس اولویت بازگشایی مدارس در اول مهر با توجه به جمعیت کم دانش آموزی با مدارس روستایی و عشایری بود.

حضور ۸۳درصدی دانش‌آموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانش‌آموزان متوسطه در هفته دوم فروردین ماه در کلاس‌های درس نشان می دهد که نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آسیب‌های هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و آرامش روانی ناشی از اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون همگانی حالا خانواده ها را مجاب کرده بود که می توانند با اطمینان کافی فرزندان خود را راهی کلاس های درس کنند

در نهایت تا پایان  مهرماه با واکسینه شدن حدود ۶۵ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، فعالیت حضوری مدارس از  آبان ماه به صورت جدی‌تری تداوم یافت و امکان حضور گروهی و اقتضایی همه دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس فراهم شد.

پس از کاهش ویروس کرونا در جامعه،  احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ششم فروردین ماه در نشست هماهنگی بازگشایی مراکز آموزشی در ۱۴ فروردین که با حضور وزیران آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان وزارت بهداشت برگزار شد، تاکید کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

۸۴ درصد دانش‌آموزان در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ پس از ۲ سال دوری از مدارس در کلاس‌های درس حاضر شدند تا به گفته یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم زمان با بهار طبیعت و بهار قرآن، بهاری نو در نظام تعلیم و تربیت را رقم زنند.

حضور ۸۳درصدی دانش‌آموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانش‌آموزان متوسطه در هفته دوم فروردین ماه در کلاس‌های درس نشان می دهد که نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آسیب‌های هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و آرامش روانی ناشی از اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون همگانی حالا خانواده ها را مجاب کرده بود که می توانند با اطمینان کافی فرزندان خود را راهی کلاس های درس کنند. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.