۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 805104

شهید چمران، هم سوابق آکادمیک قابل توجهی داشت و هم سوابق مبارزاتی و مدیریتی‌اش بسیار برجسته است.

مدیریت نظامی از لبنان تا پاوه

او دکترای خود را در رشته فیزیک پلاسما از آمریکا گرفت. همچنین در عرصه مدیریتی او مدیر برخی از مؤسسات مربوط به امام موسی صدر در لبنان نیز بود و می‌توان گفت بنیان‌گذاری و مهندسی «حرکه المحرومین» و دنباله‌های آن در جنبش «امل» یا « افواج المقاومه اللبنانیه» برعهده او بوده است.
این تجربه دکتر چمران، در کنار تجربه‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کسب کرد، شخصیت کاملاً متمایزی از او ساخت. به‌عنوان نمونه در جریان پاوه و پیام تاریخی امام(ره) که از موضع ولی امر صادر شده بود و دستوراتی که ایشان داده بودند؛ دکتر چمران را اعزام می‌کنند و دکتر چمران توانست غائله ایجاد شده در پاوه را خاتمه دهد. همه این‌ها سبب شد تجربه و دانش خود را در جریان جنگ تحمیلی به‌کار گیرد.
بخشی از عملکرد مهم دکتر چمران آنجا بود که حدود ۶۵ تا ۷۰نفر از رزمندگان لبنانی را به ایران آورد که در کار آموزش و سازماندهی نیروها و در عملیات بسیار مؤثر بود و این رزمنده‌ها بعضاً در ایران به شهادت رسیدند. امروزه بسیاری از آن افراد جزو فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی در لبنان هستند. نیروهای لبنانی نیز علاوه بر تجربه‌ای که از قبل داشتند با تجربه‌ای که در جنگ تحمیلی کسب کردند، وارد صفوف مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان شدند و توانستند کارهای بزرگی را انجام دهند.
یکی از اقدامات بسیار مهم شهید دکتر چمران ایجاد ستاد جنگ‌های نامنظم است. در آغاز جنگ نیروهای سازمان‌های نظامی سابق ما آمادگی کافی را نداشتند. اساساً انقلاب و دفاع مقدس ما برپایه تکیه بر توان مردمی استوار بوده و هست، بنابراین جلب حمایت‌های مردمی و حضور مردم در میدان نبرد به‌خودی‌خود موضوعیت دارد، اگرچه ما دو سازمان نظامی مهم مانند سپاه و ارتش را داشته باشیم.
ایجاد ستاد جنگ‌های نامنظم باتوجه به‌حضور نیروهای رزم‌دیده لبنانی و نیروهای مبارز داخلی به فرماندهی مرحوم شهید چمران، با همکاری فوق‌العاده بقیه مسئولان وقت از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای- نماینده امام در شورای عالی دفاع- انجام شد. در این برهه رهبر معظم انقلاب که همزمان امام جمعه تهران هم بودند، شنبه صبح به جبهه‌ها می‌رفتند و پنجشنبه برمی‌گشتند، نماز جمعه را اقامه می‌کردند و دوباره به جبهه
 برمی‌گشتند.
این همکاری و هماهنگی سبب شد نقائصی که در آغاز جنگ در زمینه مقاومت و ایستادگی در برابر هجوم دشمن وجود داشت، مرتفع شود. این تجربه گرانسنگی که دکتر پایه‌گذاری کرد بعدها در موقعیت‌های مختلف به‌کار گرفته شد.
این نوع مدیریت استثنایی توأم با استفاده از نیروهای رزم دیده لبنانی و سازماندهی و عملیات ، اگر در روزهای آغازین جنگ نبود، شاید ما نمی‌توانستیم به سرعت حمله دشمن را متوقف کنیم و در عملیات های بعد پیروزی‌هایی را بدست آوریم.
دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی رژیم عراق علیه ایران تنها نبردی در طول تاریخ ایران است که ما حتی یک وجب خاکمان را نیز از دست ندادیم.

محمدمهدی شریعتمدار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.