بنابر اذعان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به رغم رشد ۱۳۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان معوقات دولت در پرداخت مطالبات گندم کاران استان به حدودهزارو ۴۰۴ میلیارد تومان رسیده است.

مطالبات گندم کاران از دولت به بیش از ۱۴۰۰ میلیارد رسید

به گزارش قدس آنلاین،  دولت نرخ خرید تضمینی گندم را امسال گران کرد تا کشاورزان رغبت کنند و محصول خود را به دولت تحویل دهند. 

از ابتدای امسال قیمت جهانی گندم نوسانات زیادی را متأثر از بحران اوکراین تجربه کرد و همه کشورها برای تأمین این ذخیره استراتژیک دست‌به‌کار شدند یا ممنوعیت صادرات یا واردات به انحای مختلف، این شرایط بازار را برای فعالیت واسطه‌ها و بازار سیاه گندم فراهم کرد بازاری که به دلیل تفاوت قیمت این محصول با نرخ آن در کشورهای همسایه حتی خروج آن به‌صورت قاچاق را دامن زده و این‌یکی از دلایل مهم دولت برای اجرای سیاست تعدیل یارانه آرد در کشور است.

خرید تضمینی گندم باقیمت ۱۲ هزار تومان مشوق خوبی برای کشاورزان است اما سابقه دولت در پرداخت مطالبات گندم طی چند سال گذشته چندان مطلوب نبوده و شاید همین عامل باعث کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت شده است. بااین‌حال دولت وعده داده است امسال مطالبات را ۳ روزه نقد کند اما بعد از گذشت حدود ۲ ماه از خرید تضمینی گندم در استان بازهم دولت در پرداخت پول گندم کاران خلف وعده کرده است.

بنا بر اذعان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ،مجموع گندم خریداری‌شده از کشاورزان استان تا روز گذشته بیش از ۱۵۷ هزار تن بوده که این مقدار خرید در مقایسه با سال گذشته ۱۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بااین‌حال بر اساس گفته‌های اورانی ارزش کل گندم خریداری‌شده بیش ازهزارو ۸۱۵ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ تنها ۴۱۱ میلیارد تومان به کشاورزان استان پرداخت‌شده است. این یعنی هنوز بیش ازهزارو ۴۰۳ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران توسط دولت پرداخت‌نشده و دولت در پرداخت پول کشاورزان خلف وعده کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دلیل نپرداختن پول گندم کاران را متوجه سازمان برنامه‌وبودجه کرده و می‌گوید: ما ‌به انحای مختلف از دولت و سازمان برنامه‌وبودجه درخواست کردیم راجع به پرداخت پول گندم کاران توجه بیشتری داشته باشند اما این سازمان می‌گوید به دلیل پیشی گرفتن میزان گندم خریداری‌شده نسبت به اعتبارات تخصیصی در سراسر کشور نقد شدن پول گندم کاران با تأخیر مواجه شده است.

این خلف وعده دولت بدون شک شرایط را برای حضور دلالان و واسطه ها در بازار گندم استان فراهم کرده هرچند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مدعی است با این افراد اتمام‌حجت شده به موضوع خرید گندم از کشاورزان ورود نکنند. بااین‌حال با توجه به این که عمده تولیدکنندگان گندم در استان شهرستان‌های مرزی هستند و برداشت گندم در این مراکز آغازشده است این خلف وعده دولت منجر به دلسردی کشاورزان به تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی این محصول خواهد شد و حتی شرایط را برای قاچاق گندم به خارج کشور فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.