۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 806551

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ممکن است افزایش میزان وام روستایی مسکن را برای صد هزار نفر ارزان کند، اما برای همه اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند.

افزایش تسهیلات مسکن تورم زا خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه ( ۸تیر) در پاسخ به سوالی در مورد دستور آبان سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون گفت: ابتدای سال گذشته مصوب کردیم که ۵۰ میلیون تومان وام روستایی با نرخ ۵ درصد اختصاص داده شود این وام دریک مرحله به ۱۰۰ میلیون تومان تبدیل شد و این وام به افرادزیادی هم داده شد بنیاد مسکن درخواست کرده وام ۱۰۰ میلیونی با نرخ ۵ درصد به ۲۰۰ میلیون تبدیل شود.

وی افزود: قاعدتا بار مالی سنگینی همراه خواهد داشت این مساله ۲ راهکار دارد یا به بانک ها ابلاغ شود که جزو بدهی دولت به بانک‌ها که موجب بالارفتن پایه پولی می‌شود و باعث تورم زیادی می‌شود چراکه یکی از ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته بدهی دولت  به سیستم بانکی بوده است یا بپذیریم از محل یارانه تامین شود.

میرکاظمی گفت: چون در زمان ۱۵ الی ۲۰ سالی که این وام باید پرداخت شود ۸۰ هزار میلیاردتومان بار مالی دارد و این مبلغ باید از جایی تامین شود، یا باید دولت بدهکار شده و تورم افزایش یابد یا از صندوق مسکن که در قانون پیش‌بینی شده مابه‌التقاوت ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تامین شود چراکه وام صدمیلیونی ابلاغ شده است وام ۲۰۰میلیونی است که درخواست شده است و باید بار مالی آن تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع صندوق مسکن هنوز تامین نشده است؛ بخشی از این صندوق مالیات تامین می‌شود، که مالیات ها معمولا از مردادماه تامین می‌شوند تا تیرماه حقوق را هم با زحمت تامین می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قاعدتا از مرداد به بعد مالیات ها تامین می‌شوند از محل فروش دارایی بخشی از این منابع تامین ‌می شود که معمولا درآمدهای وصولی حاصل شده از این قبیل اقدامات ازمرداد به بعد حاصل می‌شوند.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که پایه پولی بالا نرود ممکن است که با افزایش میزان وام، مسکن برای صد هزار نفر ارزان شود، ولی این اقدام  برای همه اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    نمی‌تونست هفت ماه پیش بیاد و اعلام کنه،خدا ازتون نگذره