یک کارشناس مذهبی بابیان اینکه امام جواد(ع) فرمودند: اگر خدا متکفل کسی شود، کی او را ضایع می‌کند؟!، گفت: جوادالائمه(ع) علوم امام رضا(ع) را نشر و گسترش دادند؛ آنچه باعث شده امام رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) شهره و معروف شوند، در سیره کلامی و رفتاری امام جواد(ع) تبیین شده است.

توصیه‌های کارآمد امام نهم به جوانان/ جوادالائمه(ع) علوم رضوی را تبیین کردند

به گزارش قدس انلاین، آخرین روز از ماه ذی‌القعده عزادار شهادت ابن‌الرضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) است، امامی که به جود و سخا شهرت یافته و علی‌رغم شهادت در سنین جوانی، منشأ برکات و آثار بسیار برای تاریخ و بشریت بوده است. به مناسبت فرارسیدن این روز و به‌منظور بررسی آموزه‌های راهبردی سیره آن امام همام(ع) با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه و خطیب و کارشناس مذهبی گفتگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:
حجت‌الاسلام مؤمنی درباره آموزه‌هایی که می‌توان از سبک و سیره نورانی امام جواد(ع) برای بهبود و ارتقای امروز زندگی‌هایمان بگیریم، اظهار کرد: بهترین امری که هم در زندگی دنیوی و هم در حیات اخروی برای ما موفقیت به همراه دارد تأسی به سیره و سنت اهل‌بیت(ع) است، یعنی بهره گرفتن از قرآن، روایات معصومان(ع) و سبک زندگی هدفمند آن حضرات(ع)، لذا اولاً باید از تعالیم قرآن، سپس از روایات اهل‌بیت(ع) به‌عنوان تفسیر و تبیین آیات وحی و در مرحله سوم سبک زندگی و سیره اهل‌بیت(ع) الگو بگیریم.
این خطیب مذهبی ادامه داد: امام جواد(ع) که در میان ائمه(ع) به جوان‌ترین امام به دلیل شهادت در سنین جوانی شهرت دارند، صاحب بیانات و کلماتی هستند که عمل به آن‌ها در کیفیت زندگی جوان امروز بسیار اثربخش است.
وی بابیان اینکه در روایات ۱۵ تا ۳۰ سالگی به‌عنوان سنین جوانی معرفی‌شده است، گفت: در این دوران باید حداکثر تلاش را داشت برخلاف آنچه امروز می‌گویند فرد، جوان است و باید جوانی کند! چنین شیوه‌ای غفلت است چون جوانی فصل جهد و تلاش است.
حجت‌الاسلام مؤمنی بابیان اینکه امام جواد(ع) در بیانات نورانی خود مطالب مهمی را متذکر می‌شوند، گفت: برای دارا بودن شغل در بازار نیازمند سرمایه هستیم، طبیب به سرمایه علمی نیاز دارد، مجتهد باید عمرش را برای تحصیل صرف کند تا بتواند از قرآن و روایات احکام را استنباط کند؛ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: دنیا تجارتخانه اولیاءالله است.
وی بابیان اینکه در این تجارتخانه ما نیازمند سرمایه هستیم، ابراز کرد: امام جواد(ع) این سرمایه را به ما متذکر شده و می‌فرمایند: ابتدا باید نسبت به خدا معرفت پیدا کنیم؛ اگر کسی این معرفت را یافت در زندگی سرمایه خواهد داشت. اینکه امروز تشویش و سردرگمی در جامعه فراوان و کسب روزی سخت است، همه به دلیل ضعف در سرمایه معرفتی است، اگر کسی بتواند در این بازار تلاش و کوشش و از سرمایه توکل به خدا درست استفاده کند، در زندگی به مشکل برنمی‌خورد؛ همه آسیب‌های اجتماعی ناشی از ضعف توکل و اعتماد به خدا است. امام جواد(ع) فرمودند: اگر خدا متکفل کسی شود، کی او را ضایع می‌کند!
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد به مقامات رفیع برسد باید به خدا اعتماد داشته باشد، این اعتماد نردبان و سرمایه برای رسیدن به امور گران‌قدر است. البته به ملزوماتی نیاز دارد ازجمله عمل به واجبات و ترک محرمات و دوری از گناه تا بتوان به سرمایه اصلی دست‌یافت.
وی درباره دیگر آموزه‌های سیره جوادالائمه(ع) برای زندگی امروز ما، ابراز کرد: ایشان ما را از عجله کردن در زندگی و تصمیم‌گیری عجولانه پرهیز داده‌اند، متأسفانه، امروز جوانان بشدت عجولانه اقدام می‌کنند و پشیمانی زودهنگام آن‌ها از تصمیماتشان نیز به دلیل همین عجله است. علاوه بر این جوادالائمه(ع) ما را به بهره‌گیری از موعظه توصیه کرده‌اند تا بهره ببریم و در مقابل آن موضع نگیریم.
این خطیب سرشناس مذهبی درباره چرایی شهرت نهمین امام شیعیان(ع) به جواد و امام جود و سخا، بیان کرد: اصلی‌ترین دلیل بر این شهرت، بیان نورانی امام رضا(ع) است؛ راوی می‌گوید حضرت ثامن‌الحجج(ع)، امام جواد(ع) را که خردسال بودند روی پا نشانده و دردهانشان میوه می‌گذاشتند ... سپس فرمودند: خدا مولودی به بابرکتی جواد من برای شیعیان من نیافریده است.
وی ادامه داد: ازاین‌رو، توصیه‌شده در امور دنیوی به حضرت جوادالائمه(ع) توسل کنید و چون این توسلات در طول تاریخ انجام‌شده و نتایج بی‌مثال را رقم‌زده است، به جود و کرامت شهرت یافته‌اند. خوب است در این ایام به امام جواد(ع) توسل کنیم و از ایشان در مسیر عبودیت مدد بخواهیم.
حجت‌الاسلام مؤمنی بابیان اینکه جوادالائمه(ع) فعالیت‌های علمی پدرشان را ادامه دادند، گفت: وقتی مناظرات امام جواد(ع) را مرور و دنبال و در صحبت‌هایی که در جمع علما و حتی جمع مخالفان داشته‌اند، تأمل می‌کنیم، می‌بینیم علوم امام رضا(ع) توسط ایشان نشر و گسترش‌یافته است چنان‌که مباحث مطرح‌شده حضرت(ع) در کتاب‌های معتبر آمده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه باعث شده امام رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) شهره و معروف شوند، در سیره کلامی و رفتاری امام جواد(ع) تبیین شده است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.