مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی به عشایر استان گفت: در حال حاضر آبرسانی به حدود ۳۰ درصد از عشایر استان که به شبکه آب دائم دسترسی ندارند با تانکر صورت می‌گیرد.

حدود ۳۰ درصد از عشایر خراسان رضوی به شبکه آب دائم دسترسی ندارند

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی فرد در خصوص وضعیت عشایر  خراسان رضوی  اظهار کرد: از اردیبهشت‌ سال گذشته طرح خرید حمایتی یک میلیون راس دام از عشایر کشور آغاز شد. در این طرح سهمیه‌ای مقرر شد که به ازای هر یک کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو از قرار کیلویی ۲۱۰۰ تومان به عشایر کشور اختصاص داده شود. در این طرح سهمیه خرید حمایتی دام در خراسان رضوی ۷۶ هزار راس تعیین شد. همچنین تاکنون حدود ۱۱۳ هزار راس دام در کل کشور معادل ۱۱.۳ درصد از سهمیه تعیین شده، خریداری شده است.
 
وی افزود: از ۱۱۳ هزار راس دام خریداری شده در کشور حدود ۳۳ هزار راس آن مربوط به خراسان رضوی است. بنابراین ۳۰ درصد از کل دام فروخته شده به شرکت پشتیبانی امور دام کشور توسط خراسان رضوی صورت گرفته است.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به پرداخت مطالبه عشایر استان در کمتر از یک ماه عنوان کرد: مبلغ کل دام خریداری شده از استان تاکنون ۴۸ میلیارد تومان و مجموع وزن دام‌های فروخته شده نیز ۱۳۰۰ تن بوده است. همچنین حدود ۴۰۰۰ تن جو به عشایر استان تخصیص یافت که این علوفه همراه با مطالبه‌ عشایر پرداخت شده و در کمتر از یک ماه به دستشان رسید.

دستورالعمل آغاز مجدد خرید حمایتی دام به زودی ابلاغ خواهد شد

نبوی فرد خاطر نشان کرد: قرار است شرکت پشتیبانی امور دام کشور فرمول جدیدی را برای خرید حمایتی دام ارائه دهد. بر همین اساس دستورالعمل آغاز مجدد این طرح به زودی از طرف شرکت پشتیبانی امور دام کشور ابلاغ خواهد شد.   

توزیع بیش از ۴۰ هزار تن کنسانتره بین عشایر استان در سال ۱۴۰۰

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: اداره کل امور عشایر استان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره را تولید و بین عشایر استان توزیع نمود. همچنین ب اتوجه به اینکه یکی از اقدامات این اداره ذخیره کردن علوفه در بازه‌ زمانی پایان سال است، این اقدام در اسفند سال گذشته نیز صورت گرفت و توانستیم جو را با قیمت کیلویی ۲۲۰۰ تومان از سامانه بازرگاه تهیه و ذخیره شود.

توزیع ۸۷۰۰ تن نهاده دامی میان عشایر دامدار استان طی سه ماه ابتدایی سال جاری

نبوی فرد تصریح کرد: در همین راستا توانستیم طی سه ماه ابتدایی سال جاری حدود ۸۷۰۰ تن نهاده دامی را با همان قیمت سال گذشته میان عشایر دامدار استان توزیع نماییم. یکی از عمده دلایل ذخیره کردن علوفه خشکسالی‌های مکرر و کاهش بارندگی نسبت به میانگین ۱۰ ساله در استان است. ضمن اینکه میزان بارش باران در استان طی فروردین‌ سال جاری نزدیک به صفر بود و با توجه به اینکه زمان رویش علوفه در این ماه از فصل بهار است، خسارت جبران‌ناپذیری به مزارع علوفه استان وارد شد.  

وی علت نرسیدن علوفه‌ تخصیص یافته به استان را پرداخت نکردن مابه‌التفاوت نرخ ارز و عوارض گمرکی در بنادر و گمرک کشور دانست و افزود: در حال حاضر مشکل تامین علوفه برای عشایر استان وجود ندارد و از ابتدای تیر ماه علوفه‌ مورد نیاز عشایر از طریق بازار آزاد و با حداکثر قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که میزان تولید گوشت عشایر استان ۱۲ هزار تن در سال است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قیمت خرید هر کیلو گوسفنده زنده در بازار ۵۵ هزار تومان بوده و یکی از دلایل پایین بودن قیمت‌ نیز افزایش عرضه و کاهش تقاضاست. بنابراین باید قیمت خرید دام از عشایر و دامداران استان اصلاح شود زیرا حداقل هزینه به ازای هر کیلوگرم دام سبک ۱۱۰ هزار تومان است. البته منظور از افزایش قیمت خرید دام زنده گران شدن گوشت نیست و دولت می‌تواند در این زمینه به مردم یارانه دهد.

نبوی فرد با اشاره به پروژه‌های آبرسانی به عشایر استان گفت: تاکنون حدود ۳۹۲ کیلومتر شبکه آب شرب سالم در استان اجرا شده و هر کجا که منبع آب دائمی وجود داشته باشد، برای آن پروژه تعریف خواهد شد.

تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه آبرسانی به عشایر استان

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی درباره میزان اعتبارات تخصیص یافته به منظور اجرای پروژه‌های آبرسانی دائمی به عشایر استان عنوان کرد: میزان بودجه اختصاص یافته برای تامین آب شرب دائم و پایدار از محل سفر ریاست جمهوری در سال جاری حدود ۷۵ و میزان اعتبارات استانی برای انجام این کار نیز نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان است. همچنین پیگیر ۲۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی به منظور پروژه تامین آب شرب دائم عشایر استان نیز هستیم.

نبوی فرد افزود: میزان کل اعتبارات اختصاص یافته به عشایر استان از محل سفر ریاست جمهوری ۱۵۰ میلیارد تومان است که این میزان در بازه‌ زمانی سه ساله پرداخت خواهد شد. همچنین حدود ۳۵ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به سال جاری بوده که مراحل اداری پرداخت آن رو به اتمام است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.