وزیر صنعت، معدن و تجارت آمایش سرزمینی صنعت و معدن و پراکندگی متناسب ایجاد اشتغال در نقاط مختلف کشور را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرد.

 آمایش سرزمینی، اولویت وزارت صمت برای ایجاد اشتغال

فاطمی‌امین در سفر به خراسان شمالی و در مراسم کلنگ‌زنی پنج واحد صنعتی در شیروان اظهار کرد: طی سال‌های گذشته شاهد بودیم در یک شهر با ۱۰هزار نفر نیروی کار، صنایعی با اشتغال ۴۰ هزار نفر ایجاد شده است که موجب افزایش مهاجرت می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد: واحدهای صنعتی که امروز(پنجشنبه) در شیروان ساخت آن‌ها آغاز شد در موعد مقرر بهره‌برداری شوند تا این شهر بتواند چون گذشته به یک منطقه صنعتی تبدیل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین پس از بازدید از مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع همگون صنعت و معدن و جبران عقب‌افتادگی‌های صنعتی استان‌هایی چون خراسان شمالی را دردستور کار دارد.

فاطمی‌امین افزود: طی سال‌های گذشته توزیع ناهمگن صنعت و معدن را در کشور داشته‌ایم اما وزارت صمت در آغاز به کار دولت سیزدهم توزیع همگون صنعت و معدن در استان‌های مختلف را هدف‌گذاری کرده است. 
وی ادامه داد: در این راستا این وزارتخانه تکمیل زنجیره‌های تولید در کشور را در نقاط مختلف برنامه‌ریزی کرده است تا ضمن تکمیل زنجیره‌های تولید، فقر صنعت در مناطقی چون خراسان شمالی جبران شود.

نیاز برقی صنایع شیروان
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: شهرک صنعتی شیروان پست برق ندارد.
جدی افزود: در گذشته شهرستان شیروان دومین شهر صنعتی خراسان بزرگ بود ولی اکنون متأسفانه پس از بجنورد، اسفراین و جاجرم در رتبه چهارم استان قرار دارد.
کارخانه قند شیروان در سال‌های گذشته با اشتغال‌زایی هزار نفر، اکنون به علت کمبود چغندرقند نیروی کار این کارخانه به ۵۰۰ نفر کاهش یافته است. همچنین کارخانه الیاف از واحدهای بزرگ این شهرستان، با بی‌تدبیری‌ها و واگذاری آن به بخش خصوصی متأسفانه چیزی از آن باقی نمانده است.
وی اظهار کرد: این واحد تولیدی سبب شده بود زمانی شیروان به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شود، اما اکنون نرخ بیکاری در آن بالاست. شهرک صنعتی شیروان با ۳۰ سال قدمت هنوز زیرساخت‌های آن کامل نیست و پست برق ندارد.
محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی هم در آیین کلنگ‌زنی پروژه‌های صنعتی شیروان گفت: هدف‌گذاری استانداری در جهت تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی استان است. ایجاد پست برق مورد نیاز در شهرک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: بیشتر صنایع استان در گذشته با طرح توجیهی که نوشته شده معمولاً برای شرایط عادی بوده، اما اکنون که تحریم‌ها و نوسان‌های ارزی اتفاق افتاده از شرایط عادی خارج شده است. ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا از طریق بانک‌ها، برای راه‌اندازی دوباره واحدهای صنعتی راکد اقدام شود.


احداث پنج واحد صنعتی در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خراسان شمالی 
احداث پنج واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی شیروان با اشتغال‌زایی بیش از ۳هزار نفر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
واحد صنعتی فرو آلیاژ که یک واحد تولید محصولات اولیه است توسط ایمیدرو با اعتبار اولیه ۱۴۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۴۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۲هزار نفر غیرمستقیم ساخته می‌شود. محصولات این واحد صنعتی کاربرد بسیاری در کارخانه‌های تولید فولاد و صنایع شیمیایی دارد. 
واحد صنعتی دانش‌بنیان کاربید سیلیسیم دیگر مجتمع صنعتی است که احداث آن در این سفر با اعتبار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
 محصول تولیدی این مجتمع نیز به عنوان ماده اولیه تولیدات محصولاتی چون سرامیک‌های پیشرفته و صنایع نسوز و ساینده به کار می‌رود. این مجتمع صنعتی ۱۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار می‌کند. 
راه‌اندازی دوباره بزرگ‌ترین واحد تولیدی شهرک صنعتی شیروان پس از چهار سال از دیگر برنامه‌های سفر وزیر صمت در شیروان بود. مجتمع تولیدی لایه سبحان در زمینه تولید الیاف شیشه ۴۷۰نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد. 
تکمیل احداث یک شرکت تعاونی تولید چوب و آغاز پروژه ساخت پست فوق توزیع ۱۳۲کیلو وات شهرک صنعتی شیروان با ظرفیت ۲۲مگاوات دیگر مواردی بودند که با حضور فاطمی‌امین انجام گرفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸۰پروژه برای خراسان شمالی تعریف کرده است.

خبرنگار: ثمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.