فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح از برگزاری اولین «جشنواره سرباز ماهر؛ اشتغال و کارآمدی» به میزبانی فراجا خبر داد.

احتمال الزام کارفرمایان به جذب سربازان ماهر

به گزارش قدس آنلاین، سردار محمدجواد زاده‌کمند، پیش از ظهر امروز در نشست خبری اولین جشنواره «سرباز ماهر؛ اشتغال و کارآمدی» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان والامقام خصوصا بیش از ۶۰ هزار شهید سرباز، درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و درود بر سربازان عزیزی که جان خود را در راه دفاع از امنیت کشور تقدیم اسلام و میهن کرده‌اند گفت: امروز به لطف پروردگار بعد از حدود پنج سال از تشکیل قرارگاه مهارت آموزی توانستیم به کمک تمامی متولیان امر در دستگاه‌های اجرایی کشور و سازمان‌های نیروهای مسلح، در راستای محقق شدن یکی از مهم‌ترین تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در موضوع مهارت آموزی سربازان وظیفه اقدامات موثری انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز مهارت‌ آموزی سربازان وظیفه از اولوی‌ ­های تمامی فرماندهان  نیروهای مسلح در کشور است تصریح کرد: طی این مدت بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش آموزش‌های مهارتی شامل مهارت‌های عمومی و تخصصی قرار گرفتند که حدود ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد موفق به اخذ مدارک معتبر مهارت آموزی شدند.

اولویت‌های مهارت‌آموزی درسال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح گفت: امروز کارکنان وظیفه علاوه بر نقش‌آفرینی در عرصه نظم و امنیت و دفاع از میهن اسلامی با کسب مهارت‌های عمومی و تخصصی که کلید افزایش بهره‌وری و اشتغال درکشور است هم فعالیت موثری در دو سال خدمت خود دارند و هم برای نقش آفرینی بهتر در عرصه آبادانی و پیشرفت کشور آماده می‌شوند.

زاده‌کمند ادامه داد: براساس آن چیزی که در نقشه راه قرارگاه مهارت‌آموزی پیش‌بینی شده درصدد بودیم که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم پوشش کاملی برای تمامی کارکنان وظیفه در مهارت‌های عمومی و تخصصی داشته باشیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در برنامه‌ها با یک عقب ماندگی روبه روشدیم؛ اما تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۲ این امر محقق و تمامی کارکنان وظیفه تحت پوشش مهارت‌های عمومی و تخصصی قرار بگیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: در صدد هستیم که در برنامه پیش‌بینی شده در سال‌جاری، ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان وظیفه تحت مهارت‌های عمومی و ۲۲۰ هزار نفر یکی از ۵۱۲ مهارت تخصصی تعیین شده را فرابگیرند.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح گفت: جا دارد که در این نشست از تمامی دستگاه‌های مربوطه در کشور از جمله وزارت کشور، وزارت کار، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، جمعیت هلال احمر، وزارت جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، وزارت ورزش و جوانان و تمامی افرادی که نیروهای مسلح را در نهضت مهارت آموزی کارکنان وظیفه یاری رسانده و به ما کمک کردند تقدیر و تشکر کنم.

به گفته زاده‌کمند از سال گذشته علاوه بر توسعه امر مهارت‌آموزی سربازان، موضوع اشتغال پس از خدمت نیز در اولویت برنامه‌ها واقع شد و پیش‌بینی تسهیلات بانکی  به مبلغ دو هزار میلیارد تومان در دستورکار قرار گرفت و دو هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

پنج هزار میلیارد تسهیلات بانکی برای پشتیبانی از اشتغال کارکنان وظیفه

وی ادامه داد: امسال در برنامه داریم که با همکاری وزارت کشور، بانک مرکزی و استانداران برای سال ۱۴۰۱ بتوانیم حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را برای پشتیبانی از اشتغال کارکنان وظیفه ای که حین خدمات مهارت کسب کرده اند را محقق کنیم تا بتوانند بعد از خدمت شغلی را انتخاب کنند.

تحت پوشش قراردادن کارکنان وظیفه دارای تحصیلات عالیه و امر مهارت آموزی، استقرار سامانه یکپارچه قبل، حین و بعد از خدمت، نهادینه سازی امر مهارت آموزی و استقرار کامل سند ملی مهارت و ... از دیگر مواردی بود که زاده‌کمند به آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد: استقرار کامل سند ملی مهارت آموزی بحمدالله طی سال گذشته مصوب شد؛ همچنین پیگیری تصویب برخی قوانین در مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله کمک می کند که بتوانیم موضوع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه را در نیروهای مسلح نهادینه کنیم.

زاده کمند به توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط واقعی کار نیز اشاره کرد و ادامه داد: در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط های واقعی کار موفق شدیم چندین هزار کارگاه طی چند سال اخیر در مراکز آموزشی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ترویج، توسعه و تبلیغ امر مهارت آموزی در کشور از اولویت‌های برنامه های مهم در سال ۱۴۰۱ است، تصریح کرد: در این راستا جشنواره‌ای در نظر گرفته شده که به توسعه مهارت آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه کمک خواهد کرد. اولین برنامه جشنواره سرباز ماهر، اشتغال و کارآمدی است که با میزبانی فراجا در ۲۳ تیرماه برگزار خواهد شد.

براساس اعلام سایت پلیس، زاده‌کمند به اهداف اولین جشنواره سرباز ماهر، اشتغال و کارآمدی اشاره و تصریح کرد: ترویج و توسعه و تبلیغ امر مهارت آموزی کارکنان وظیفه، زمینه سازی برای اشتغال حداکثری، شناسایی و تقدیر سربازان ماهر منقضی خدمت، ساماندهی ارتباط با سربازان منقضی خدمت، اطلاع رسانی و تبیین برنامه ها و ... از جمله اهداف این جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: مشاهده موفقیت‌های کارکنان وظیفه که در طول خدمت مهارت کسب کرده‌اند و بعد از خدمت شغلی را انتخاب کرده‌اند قطعا ترغیب کننده سایر جوانان و کسانی است که درحین خدمت هستند.

احتمال الزام کارفرمایان به جذب سربازان ماهر

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در خصوص الزام کارفرمایان در راستای جذب کارکنان وظیفه‌ای که مهارت کسب کرده‌اند، تصریح کرد: در اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی و یک لایحه‌ای که تقدیم دولت شده در امر مهارت آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه یک بندهایی الزام آور پیش‌بینی شده که اگر به تصویب برسد، این الزام فراهم خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.