۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱
کد خبر: 808137

در حالی که بحران سیاسی در انگلیس با افزایش رو به گسترش شمار استعفای وزرا و نمایندگان کابینه بوریس جانسون ادامه داشت، رسانه‌های انگلیسی ظهر پنجشنبه از کناره‌گیری جانسون از نخست‌وزیری خبر دادند.

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که بحران سیاسی در انگلیس با افزایش رو به گسترش شمار استعفای وزرا و نمایندگان کابینه بوریس جانسون ادامه داشت، رسانه‌های انگلیسی ظهر پنجشنبه از کناره‌گیری جانسون از نخست‌وزیری خبر دادند.

پیشتر در خبرها آمده بود از ۱۵۰ عضو حزب محافظه‌کار که در جلسه کمیته این حزب موسوم به «کمیته ۱۹۲۲» شرکت کردند، فقط یک نفر در حمایت از جانسون به‌عنوان رهبر این حزب و نخست‌وزیر انگلیس صحبت کرد. گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود. پیش از این، ناظران معتقد بودند دوره صدارت جانسون سر آمده و زمان زیادی در قدرت دوام نخواهد آورد.

اما جدا از چالش‌های داخلی، کنار رفتن بوریس جانسون از مقام نخست‌وزیری در حوزه رابطه با مسکو هم اثرگذار خواهد بود. جانسون مواضع سفت و سختی در حمایت و دفاع از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین داشت که با کنار رفتنش از عرصه قدرت بی‌شک شاهد تغییر موضع لندن از شوآف سیاسی به واقع‌گرایی دیپلماتیک درزمینه تحولات اوکراین خواهیم بود. بریتانیا از جمله کشورهای اروپایی است که دیر یا زود درگیر چالش بحران انرژی خواهد شد.

آن‌ها باید با همپیمانان خود و روسیه به تنظیم روابط و بازیابی نقش سیاسی‌ بپردازند. بازآفرینی ثبات اقتصادی سیاسی و اجتماعی از جمله اقداماتی است که نخست‌وزیر بعدی بریتانیا باید روی آن‌ها متمرکز شود. در غیر این صورت رشد نارضایتی از نهاد دولت و همین‌طور استمرار گلایه‌مندی بخشی از جامعه بریتانیا از ملکه و دربار موجبات شکل‌گیری شکاف اجتماعی و سلب مشروعیت هرچه بیشتر از نهاد قدرت در این کشور خواهد شد.

طی هفته‌های گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار مطلبی در حساب تلگرامی خود در واکنش به بحران دولت بریتانیا، نوشت: «لندن تمام توان خود را برای مقابله با روسیه و شرکت در خصومت‌های اوکراین به‌کار گرفته و قادر به رسیدگی به مشکلات داخلی خود نیست». این در حالی است که آینده‌ تحولات بریتانیا یکی از اولویت‌هایی است که با وخیم شدن معادلات سیاسی این کشور برای رقبای منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.