صبح پنجشنبه گذشته بود که اصحاب رسانه برای دریافت آخرین وضعیت نصب دستگاه‌های هوشمند در نانوایی‌های شهر مشهد به فرمانداری مشهد فراخوانده شدند تا مسئولان طرح هوشمندسازی دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها را اعلام کنند.

فروش نان هنوز هوشمند نیست؟

به گزارش قدس آنلاین، صبح پنجشنبه گذشته بود که اصحاب رسانه برای دریافت آخرین وضعیت نصب دستگاه‌های هوشمند در نانوایی‌های شهر مشهد به فرمانداری مشهد فراخوانده شدند تا مسئولان طرح هوشمندسازی دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها را اعلام کنند.

فرماندار مشهد مقدس در این نشست خبری با اشاره به اینکه نخستین کلانشهری هستیم که شروع به نصب کارتخوان در نانوایی‌ها کردیم از رسانه‌ها خواست استفاده از دستگاه کارتخوان هوشمند را فرهنگ‌سازی کنند؛ چراکه در گام بعدی شاید دیگر نتوان با پول نقد نان خریداری کرد.

«طرح از ۱۵تیرماه در نانوایی‌ها در حال اجراست» پاسخ یک جمله‌ای بود که از سوی فرماندار و مسئولان طرح به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه از چه زمانی این ۸۵ درصد نانوایی‌ها باید از دستگاه هوشمند برای فروش نان استفاده کنند، داده شد.

اما این پاسخ و ادعای مسئولان و مجریان طرح مبنی بر اینکه نخستین کلانشهری هستیم که شروع به نصب کارتخوان در نانوایی‌ها کردیم و تنها ۱۵ درصد از نانوایی‌ها از این دستگاه استفاده نمی‌کنند، در حالی است که بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ما و در حال حاضر در کنار کمبود نظارت‌ها در روزهای اخیر در خوشبینانه‌ترین حالت از هر ۱۰ نانوایی تنها دو نانوایی از این دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند و مابقی به همان شیوه قبلی یا پول نقد می‌گیرند و یا از کارتخوان‌های قدیمی خود استفاده می‌کنند.

محسن داوری در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه کارتخوان ۱۵ درصد باقیمانده هم آماده است، اما به دلیل برخی مشکلات نمی‌توانند این دستگاه را در نانوایی نصب کنند، افزود: مشکلات مالیاتی، نظارت‌های بهداشتی به دلیل جابه‌جایی‌ها و گرفتن برخی از مجوزها مشکلات این دسته از نانوایی‌هاست؛ هر چند ما آمادگی کامل داریم هر نانوایی که مشکل خود را رفع کند این دستگاه را نصب کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل جدی در اجرای طرح وجود ندارد هر چند اجرای این طرح برای برخی از افراد متخلف مشکل ایجاد کرده است و برخی از نانوایی‌ها حاضر نبودند این دستگاه را بپذیرند که بلافاصله سهمیه آرد آن‌ها قطع شد ضمن اینکه پروانه برخی‌ از نانوایی‌ها نیز باید لغو شود تا نانوایی دیگری جایگزین آنان شود.

وی اجرای طرح هوشمندسازی یارانه ‌نان را بدون اشکال ندانست و با اشاره به اینکه در هر طرحی یک درصد احتمال دارد تعدادی خسارت ببینند، افزود: قطعاً با اجرایی شدن طرح فروش هوشمند نان با کارتخوان‌های جدید، برخی افراد که پیش از این نان را با قیمتی بیشتر و غیرواقعی به فروش می‌رساندند زیان کرده و ممکن است مشکلاتی را در جریان اجرای طرح ایجاد کنند.

مشکل خرید نان برای اتباع

وی در خصوص نحوه خرید نان توسط اتباع با تأکید بر اینکه تمامی اتباع باید در طرح آمایش شرکت کنند و عدم شرکت آنان در این طرح به این معناست که نمی‌خواهند از خدمات استفاده کنند، گفت: بنای دولت و نظام بر این است که اتباع تعیین تکلیف شوند و قطعاً کسانی تعیین تکلیف می‌شوند که در طرح آمایش شرکت کرده باشند و آنانی که سرشماری نشوند قطعاً برایشان تعیین تکلیفی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی هم در این نشست با بیان اینکه از مجموع ۴هزار و ۳۵۱ نانوایی مشمول فروش هوشمند نان و نصب کارتخوان مخصوص، ۳هزار و ۴۵۰ نانوایی معادل ۷۵ درصد نانوایی‌های استان به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، افزود: از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی شهری و روستایی شهرستان مشهد، کارتخوان‌های مزبور در ۸۵ درصد واحدها نصب و فعال شده است و آمادگی کامل برای نصب کارتخوان در ۱۵ درصد بقیه نیز وجود دارد.

وحیدرضا فریدونی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن چند گام از این طرح تغییر چشم‌گیری در سهمیه آرد نانوایی‌ها خواهیم داشت، گفت: هدف از اجرای طرح، عرضه نان باکیفیت و قیمت مناسب به مردم و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه آرد در استان است و پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای طرح فروش هوشمند نان، مصرف آرد در مجموع کاهش یابد.

آرد نانوایی‌های غیرمجاز قطع می‌شود

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص تخصیص آرد برای نانوایی‌هایی که هنوز به این دستگاه مجهز نیستند چگونه خواهد بود و برای جلوگیری از شلوغی‌های بیشتر چه خواهید کرد، گفت: بگذارید شفاف پاسخ بدهم؛ این طرح اجرا می‌شود تا قانون‌مداری در همه اضلاع خدمات‌رسانی صورت گیرد و نانوایی‌های متخلف و بدون پروانه مشخص شوند؛ در این طرح، آرد که یک کالای یارانه‌ای است به واحدی داده خواهد شد که دارای شناسنامه صنفی باشد.

وی افزود: مشکل بسیاری از واحدهای مشکل‌دار از جنس شناسنامه صنفی است که این واحدها براساس قانون نظام صنفی یک مهلت محدود دارند و باید به اتحادیه و دستگاه‌های مربوط مراجعه و مشکل شناسنامه صنفی و پروانه کسب معتبر خود را حل کنند، در غیر این صورت هیچ آرد یارانه‌ای به این واحدها داده نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امروز ۲هزار و ۳۰۰ نانوایی در مشهد وجود دارد که آمار بالایی است، تصریح کرد: با این حال حدود ۹۰درصد واحدهای نانوایی مشهد مشکل خاصی ندارند و با وجود کثرت نانوایی‌ها ما هیچ نگرانی از بابت شلوغی احتمالی نانوایی‌ها نداریم.

یک نکته

با این اوصاف اگر بپذیریم که آمارهای اعلامی در خصوص نصب کارتخوان‌های هوشمند در ۸۵درصد نانوایی‌های مشهد درست است؛ اما آن گونه که از شواهد امر پیداست و حتی برخی از فعالان این حوزه می‌گویند تعداد قابل توجهی از نانوایی‌ها به بهانه اینکه فروش نان با قیمت تعیین شده با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی مقرون به صرفه نیست، بنابراین از استفاده کارتخوان هوشمند خودداری می‌کنند؛ اما آنچه مسلم است با نصب این کارتخوان‌ها قرار است قاچاق آرد پایان یابد و عملاً فاصله قیمتی آرد تحویلی به نانوایی‌ها با قیمت آرد بازار آزاد از بین برود و یارانه این بخش بر اساس میزان فروش نان به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود.

خبرنگار: مهدی توحیدی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.