وزیر امور خارجه قزاقستان خواستار تدوین طرحی برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۴۵ شد.

پیشنهاد قزاقستان برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۴۵

به گزارش قدس آنلاین، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان خواستار تدوین طرحی برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۴۵ شد.

بنابر سخنان تلئوبردی، درگیری نظامی کنونی در خاک اوکراین، صحبت‌ها در مورد بازگشت سلاح‌های هسته‌ای و تهدیدهای متقابل برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، ما را بیش از هر زمان دیگری به فکر آسیب‌پذیری جمعی بشریت و نیاز فوری به ممنوعیت و از بین بردن این سلاح مرگبار، می‌اندازد.

وی گفت: قزاقستان  از همه کشورهای جهان دعوت می‌کند تا یک برنامه مرحله‌ای برای از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای طی تقریبا ۲۰ سال – تا سال ۲۰۴۵ میلادی، یعنی صدمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، تدوین کنند.

وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد که این توافقات می‌توانند در اسناد نهایی اولین کنفرانس پیمان منع تسلیحات هسته‌ای منعکس شوند.

بنابر سخنان وی، پیش از این «آنتانیو  گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرد که حدود ۱۳.۴ هزار کلاهک هسته‌ای در سراسر جهان پراکنده شده و تهدید استفاده از آنها «واقعی‌تر از تاریک‌ترین روزهای جنگ سرد شده است».

تلئوبردی گفت: سهم عملی قزاقستان در خلع سلاح هسته‌ای، به «نورسلطان» این اجازه را می‌دهد تا همچنان از مردم و دولت‌ها بخواهد تا تلاش‌های خود را برای خلاص کردن سیاره از خطر خود ویرانی هسته‌ای مضاعف کنند.

باید گفت که «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان از حامیان علنی سیاست منع سلاح‌های جمعی بوده و در سال ۲۰۱۹ میلادی در کلوب «والدای» گفته بود که برخی اوقات بهتر است که سلاح هسته‌ای نداشته باشید، بلکه سرمایه‌گذاری بیشتری را به اقتصاد خود جذب کنید، از روابط صلح جویانه حمایت و آن را توسعه دهید که قزاقستان در عمل انجام می‌دهد.

پیمان منع تسلیحات هسته‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ لازم‌الاجرا شد، ۸۶ کشور جهان آن را امضا کردند و ۶۲ کشور به تصویب رساندند. شرکت‌کنندگان این پیمان، به ویژه موافقت کردند که  از توسعه، آزمایش، تولید، ذخیره یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کنند.

اولین نشست کشورهای شرکت‌کننده پیمان منع تسلیحات هسته‌ای قرار است روزهای ۲۱-۲۳ ژوئن در وین برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.