حیاط دولت دیروز با بحث‌ها و سؤال‌های داغ و چالشی که این روزها در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح و در گردش بوده‌اند، همراه بود.

از اصرار وزیر به عدم دخالت در کار فدراسیون تا تکذیب بازگشت ارز ۴۲۰۰تومانی

مسائلی همچون  تمرکز بر اجرای قانون عفاف و حجاب و برخورد با جریان‌ها و افرادی که در فضای مجازی با تشویق به کشف حجاب سعی در ایجاد چالش‌های اجتماعی و سیاسی برای نظام دارند، موضوع پرحاشیه و البته اختلاف‌برانگیز میان ورزش‌دوستان بر سر تغییر مربی تیم ملی فوتبال در آستانه حضور کشورمان در رویداد مهم جام جهانی، مسئله تأمین اعتبار اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و آخرین مصوبه دولت برای اجاره‌نشین‌ها و البته تعیین چارچوب‌های جدید برای بنگاه‌های املاک و کنترل نرخ‌گذاری‌های آن‌ها در بازار مسکن.
گزارش ذیل روایت و خوانش خبرنگار قدس از حواشی نشست اخیر هیئت دولت و وزرایی است که به سؤال‌های خبرنگاران و پرسش‌های ما پاسخ گفتند.

عفیف‌تر از زن ایرانی در دنیا نداریم
احمد وحیدی دیروز در حیاط دولت درباره دیدگاه قوه مجریه و وزارت کشور به اجرای قانون عفاف و حجاب و حواشی که پیرامون آن به‌وجود آمده با تأکید براینکه زیست عفیفانه در کشور یک موضوع خیلی جدی است و عفیف‌تر و باحجاب‌تر از زنان ایرانی در هیچ‌جا نداریم و این جزو افتخارات کشور ماست، اظهار کرد: برخی ممکن است سهل‌انگاری کنند که این گروه هم با جان ‌و دل به نظام و اسلام اعتقاد دارند و با یک تذکر تغییر رفتار می‌دهند و البته بعضی از موارد خیلی نادر هم پیدا می‌شود که به‌هرحال یک مقدار حالت اصرار بر رعایت نکردن قانون دارند، اما به‌هرحال قانون همه‌جا قانون است و باید رعایت شود و موارد بسیار اندکی پیدا می‌شود که حتی در برابر تذکرات ناصحانه، مشفقانه و محبت‌آمیز رعایت نمی‌کنند، آن‌وقت تذکرات مقداری جدی‌تر به آنان داده می‌شود که معمولاً متنبه می‌شوند.
وزیر کشور  در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد نحوه برخورد با افرادی که عامدانه و با تحریک افراد و جریان‌های خاص از خارج اقدام به کشف حجاب و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی می‌کنند، گفت: بعضی از این موارد اصلاً مربوط به داخل نیست و از خارج حمایت و اداره می‌شود و طبیعتاً آنان قصدهای نامطلوبی دارند و به دنبال تحمیل یک فرهنگ غلط و منحط هستند و این را راه مقابله با اسلام و نظام اسلامی قراردادند و طبیعتاً این‌ها تحمل نخواهد شد.

کاربران فضای مجازی تحت تأثیر القائات خارج نشین‌ها قرار نگیرند
وی تصریح کرد: قابل‌قبول نیست عده‌ای خارج‌نشین که به دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه وصل هستند، بخواهند برای داخل در چنین مسئله مهمی تعیین تکلیف و تحمیل کنند. عده معدودی هم که تحت تأثیر این القائات و تبلیغات قرارگرفته‌اند  طبیعی است که دستگاه‌های مسئول به آن‌ها تذکر خواهند داد؛ بنابراین از همه‌کسانی که با این فضاسازی مواجه می‌شوند می‌خواهیم تحت تأثیر این القائات سوء قرار نگیرند که خوشبختانه مردم ما نشان داده‌اند این‌گونه نیستند.
وحیدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ضرورت آموزش نیروهای گشت ارشاد درزمینه نحوه برخورد با متخلفان با تأکید بر اصل بودن برخورد باکرامت، گفت: البته برخوردها همین‌طور هم هست و اکنون فراجا در خیلی موارد اساساً با کسی مواجه نمی‌شود، بلکه پیامک می‌دهد و درخواست می‌کند که اصلاح کنند و در بیشتر موارد هم اصلاح می‌شود، اما موارد بسیار اندکی هست که افراد متجاهرانه و مصرانه می‌خواهند قانون‌شکنی کنند و مقاومت‌هایی در برابر اعمال قانون رخ می‌دهد که نیروی انتظامی در برابر این موارد هم با رعایت اکرام برخورد می‌کند.

یکی به نعل و یکی به میخ وزیر ورزش
حمید سجادی به پرسش صریح قدس درباره آنچه این روزها در فدراسیون فوتبال و تیم ملی بر سر تغییر احتمالی سرمربی می‌گذرد و اینکه از عملکرد این فدراسیون راضی است یا نگران؟ پاسخی دوپهلو داد و با تأکید بر اینکه نمی‌خواهد وارد مسائل فنی فدراسیون بشود، حاضر نشد موضع مشخصی بگیرد.
وزیر ورزش و جوانان در مواجهه با این پرسش که فدراسیون فوتبال بر سر تغییر سرمربی دچار مشکل شده، این را موضوعی طبیعی و مسائل فنی خواند و گفت: فدراسیون فوتبال در دوره سرپرستی است و شرایط خاصی دارد و در یکی دو روز گذشته مهلت ثبت‌نام انتخاباتش تمام‌شده است و به مرحله بررسی صلاحیت نامزدها می‌رویم. از طرفی هشتم شهریور انتخابات فدراسیون را داریم و اکنون مسئله مهم انتخاب کادر فنی فدراسیون است و این‌ها مهم‌ترین کارهای اجرایی است که باید انجام شود.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار قدس که وقتی فدراسیون در مرحله گذار و سرپرستی است و هنوز مدیریت آن تعیین نشده و از سوی دیگر تیم ملی در آستانه حضور در جام جهانی است، آیا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال منطقی است،  بهتر نبود تا تعیین رئیس جدید و ترکیب نهایی فدراسیون برای این مهم صبر می‌شد؟ گفت: به‌هرحال باید کمک کنیم بهترین تصمیم گرفته شود!
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما که نتیجه و برداشت او از این مشکل پس از جلسه با اعضای فدراسیون فوتبال چه بوده، گفت: من با اعضای فدراسیون جلسه نداشتم.
خبرنگار ما به سجادی گفت سخنگوی دولت یک روز پیش اعلام کرد شما دیدار داشته‌اید و گزارش آن را هم به معاون اول داده‌اید، که وی در پاسخ اظهار کرد: ما جلسات متعدد داشتیم که از طرف فدراسیون آقای میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون شرکت کردند.
وی در پاسخ به اینکه برداشت شما از اختلاف در درون فدراسیون و تیم ملی  و بحث سرمربی تیم ملی فوتبال چیست؟ بابیان اینکه چه کسی گفته است اختلاف است، گفت: دارند تصمیم‌گیری می‌کنند. ما ۵۲ فدراسیون و ۱۰۰ انجمن ورزشی در کشور داریم و ۲۳۵ رشته ورزشی را در کشور مدیریت می‌کنیم که هرکدام در درون خود شرایط و کارشناسان خاص خود را دارند.
خبرنگار ما بار دیگر از وزیر ورزش پرسید، آیا در دوره سرپرستی فدراسیون فوتبال تغییر سرمربی تیم ملی را صلاح می‌دانید؟ که وی اظهار کرد: من نمی‌توانم نظر فنی بدهم. من مدیر کلان ورزش هستم و هرگونه اظهارنظر فنی داشته باشم، از اصول مدیریت خارج شده‌ام و استقلال عمل را از همکارانم گرفته‌ام.
وی در پاسخ به این سؤال که یعنی از وضعیت پیش‌آمده در روند انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال راضی هستید؟ به خبرنگار ما گفت: نه از این وضعیت راضی‌ام، نه ناراضی. ما وظایف نظارتی و حمایتی خودمان را انجام می‌دهیم و بیشتر هم از من نپرسید. من به جزئیات و آنچه در ورزش و به‌ویژه فوتبال اتفاق می‌افتد، اشراف دارم، اما برخی مسائل را نمی‌توانم بگویم.

سخنگوی دولت: صاحبخانه‌های باانصاف تشویق می‌شوند
سخنگوی دولت هم دیروز از تصویب بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها خبر داد و گفت: در این آیین‌نامه هم احکامی برای تسریع و تسهیل در اختصاص تسهیلات حوزه کمک ودیعه مسکن مشخص شده و هم برای موجرانی که همراهی بیشتری با مستأجر در نرخ اجاره‌بها و تمدیدهای بلندمدت اجاره مسکن داشته باشند، مشوق‌هایی پیشنهادشده است.
بهادری جهرمی اضافه کرد: یکی از نکات مهم این آیین‌نامه تغییر در شیوه نرخ‌گذاری خدمات مشاوران املاک است که مقرر شد درصدی از ارزش معاملاتی املاک که مطابق قانون مالیات‌ها مشخص می‌شود، به‌عنوان حق‌الزحمه مشاوران املاک تعیین شود. وی لایحه‌ای به‌منظور جلوگیری از گرفتن مالیات مضاعف در حوزه مناطق آزاد تجاری، دو آیین‌نامه به‌منظور تحقق شعار سال در حوزه نفت و لایحه مبارزه با راهزنی دریایی را از دیگر مصوبات هیئت دولت عنوان کرد.

خبر خوش میر کاظمی برای معلمان
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از تخصیص و تأمین ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در ماه جاری خبر داد و گفت: این مبلغ پس از صدور احکام معلمان در سقف بودجه پرداخت خواهد شد.
میرکاظمی در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران بابیان اینکه سقف اعتبار رتبه‌بندی معلمان بین ۳۶ تا ۳۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: پس از صدور احکام معلمان این اعتبار ماهانه تخصیص خواهد یافت.
وی شایعه بازگشت ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی را هم رد و اظهار کرد: خیر، بحث این است که قیمت گندم تغییر نمی‌کند، در واقع اسمش ۴هزارو۲۰۰ تومانی است اما مابه‌التفاوت ریالی آن را پرداخت می کنیم؛ الان دیگر چیزی به نام ارز ترجیحی وجود ندارد، اگر کسی نهاده وارد کند و اگر دولت بخواهد حمایت کند باید طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ مابه التفاوت ریالی آن را پرداخت کند که این مابه‌التفاوت ریالی برای نان و دارو در حال پرداخت است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.