احداث و بهره‌برداری خط ریلی استراتژیک کرمانشاه ـ خسروی علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی برای مردم کرمانشاه و منطقه، می‌تواند مزیت‌های زیادی برای کشور در زمینه فروش خدمات لجستیکی و ترانزیتی به ارمغان بیاورد و پل ارتباطی بین ایران، عراق و سوریه باشد.

اهمیت بهره‌برداری از پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی

‌به گزارش قدس آنلاین، رئیس‌جمهور کشورمان‌ پیش از ظهر روز گذشته در جمع مردم شهرستان سرپل‌ذهاب در مرقد مطهر احمد بن اسحاق (ره) با بیان اینکه ایجاد کار مولد می‌تواند به رونق تولید منجر شود، اظهار کرد: امروز بیکاری به مسئله مهم کشور خصوصاً استان کرمانشاه تبدیل شده است، لذا ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از اولویت‌های مهم دولت است.

به گفته آیت‌الله رئیسی گام‌های اساسی برای رفع معضل بیکاری برداشته خواهد شد و تاکید بر ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال جوانان از مسائل اصلی و محوری دولت سیزدهم است.

* راه آهن کرمانشاه-خسروی؛ ایجاد اشتغال در سایه رونق ترانزیت

‌یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در استان کرمانشاه جریان دارد، ساخت راه آهن استراتژیک کرمانشاه-خسری است که بنا است به عنوان پلی ارتباطی بین ایران و عراق عمل کند، راه‌آهنی که احداث و بهره‌برداری از آن علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی برای مردم کرمانشاه، می تواند عوائد فراوانی را در زمینه فروش خدمات لجستیکی و ترانزیتی برای کشور به ارمغان بیاورد.

مطابق با اخبار واصله، بنا است که رئیس‌جمهور در جریان این سفر، از روند ساخت این پروژه مهم ریلی بازدید داشته باشد.

تصویر-راه آهن کرمانشاه خسروی تکمیل کننده مسیر ترانزیتی ایران-سوریه

* راه آهن کرمانشاه-خسروی عملکرد ترانزیتی کشور را افزایش می‌دهد

در همین رابطه، محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل می‌گوید: قرارگیری ایران در چهارراه ترانزیت و لجستیکی جهان، نعمتی است که بهره‌گیری از آن می‌تواند ارزش‌آفرینی زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.

به گفته وی بهره گیری از عوائد ترانزیت نیاز به ملزوماتی از جمله زیرساخت های مناسب، روابط سیاسی مناسب با کشورهای همسایه و همچنین روانی حمل و نقل و فرآیند های مرزی و لجستیکی دارد، بدون شک بهبود در شرایط هر یک از این عوامل، می‌تواند به بهبود در میزان عملکرد ترانزیتی کشور منجر شود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل افزود: هم اکنون یکی از مهمترین پروژه‌هایی که می تواند علاوه بر بهبود شرایط صادرات و واردات کشور، به بهبود در میزان ترانزیت کالا از ایران کمک کند، پروژه پر اهمیت راه‌آهن کرمانشاه خسروی است که در چند سال گذشته در دستور کار قرار داشته است اما به واسطه عدم تمرکز دولت‌های گذشته بر تکمیل و بهره برداری از آن، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

* راه‌آهن کرمانشاه-خسروی مکمل خط‌آهن شلمچه-بصره

شاهجویی ادامه داد: پروژه راه آهن تک خطه کرمانشاه-خسروی که ۲۶۳ کیلومتر طول دارد، قادر است کرمانشاه را به خسروی در ایران و سپس به خانقین در عراق متصل کند، این پروژه کلیدی، پس از رسیدن به خانقین، عملا به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد و به نسبت مسیر ریلی دیگر در دست ساخت بین ایران و عراق (شلمچه-بصره) به واسطه فاصله کمتر میان پایتخت دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هر چند احداث این راه‌آهن نباید خللی در روند ساخت راه آهن شلمچه-بصره وارد آورد.

وی بیان کرد: مطابق با آنچه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان مجری اصلی این طرح ریلی عنوان می دارد، اعتبار مورد نیاز برای احداث و بهره‌برداری از این راه‌آهن مهم و اقتصادی به رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته تکمیل اتصال ریلی از مرز خسروی تا خانقین عراق و همچنین بهسازی راه آهن متصل کننده خانقین به بغداد نیز قریب به ۳.۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که با توجه به تقاضای واردات و صادرات بین ایران و عراق و ترسیم افق های ترانزیتی قابل دسترس برای این پروژه، می توان ادعا کرد که‌ پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی یکی از اقتصادی‌ترین راه آهن های در دست ساخت کشور است.

* صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیاردی در مصرف سوخت و افزایش درآمدهای ارزی

شاهجویی تاکید کرد: فارغ از همه عوائدی که افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند برای کشور به ارمغان بیاورد، احداث و بهره برداری از این خط ریلی کمک خواهد کرد تا به صورت سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت کشور حادث شود.

وی عنوان داشت: جدای از این مسائل فنی و اقتصادی، راه‌آهن کرمانشاه-خسروی قادر خواهد بود به عنوان مهمترین مسیر اتصالی بین ایران و عراق در زمینه جابه‌جایی مسافران و زائران عتبات عالیات خصوصا در ایام اربعین مثمر ثمر واقع شده و به جذب بیشتر گردشگران عراقی به کشور کمک کند؛ این مهم می تواند به تعمیق روابط دو کشور و دو ملت کمک نماید.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل در پاسخ به این سوال که به نظر شما با وجود چنین مزیت‌هایی چرا تاکنون این پروژه مهم تکمیل نشده است؟ تصریح کرد: به هر حال در سال‌های گذشته دولت‌ها به واسطه کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت با تنگنای تامین منابع موردنیاز برای تکمیل پروژه های زیربنایی مهم مواجه بوده‌اند و پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین گزارش پروژه استراتژیک راه‌آهن‌ کرمانشاه-خسروی آنچنان اهمیت دارد که دولت می‌تواند با استفاده از مدل‌های به روز تامین مالی که در سایر کشورهای پیشرفته جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرآیند تامین مالی، احداث و بهره‌برداری از آن را هر چه سریع‌تر به ثمر برساند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.