مدتی است که آژانس‌هایی هواپیمایی اقدام به فروش بلیت با الزام اقامت می‌کنند، الزامی که سبب شده هزینه تهیه بلیت برای هر نفر بین ۳ تا ۴ و حتی بعضا تا ۷ برابر قیمت افزایش یابد.

فروش بلیت با اجبار اقامت تخلف جدید آژانس‌های هواپیمایی/ بلیتی که به جای یک میلیون تومان تا ۷ برابر قیمت به فروش می‌رسد!

به گزارش قدس آنلاین، مدتی است که بلیت‌های هواپیمایی به صورت اجباری همراه با اقامت به‌فروش می‌رسند که همین عامل گلایه شهروندان را درپی داشته است.

طبق مشاهدات خبرنگار ما بخش قابل توجهی از بلیت‌های آژانس‌های هواپیمایی تا پایان تیر ماه تکمیل ظرفیت شده‌اند؛ اما همین آژانس‌ها بلیت با الزام هتل را موجود دارند!

بلیت تهران- مشهدی که به صورت مصوب باید بین یک و میلیون ۹۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش برسد با این الزام آژانس‌های هواپیمایی، حتی تا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم به‌فروش می‌رود که این امر مصداق فروش خدمات اجباری و گران‌فروشی است.

حال با نزدیک شدن به ایام محرم این شائبه وجود دارد که درصورت عدم برخورد قانونی و متناسب، این رویه ادامه یابد و ما شاهد گران‌فروشی بلیت‌های محرم و صفر هم باشیم؛ هرچند که چندی پیش رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درخصوص فروش بلیت‌ها به صورت چارتری هم واکنش نشان داد و بر ممنوعیت هرگونه پیش‌فروش و فروش چارتری بلیت‌های هواپیما برای ایام اربعین تاکید کرد و گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه در سفرهای هوایی برای ایام اربعین را نخواهیم داد.

بلیت فروشی با الزام اقامت تخلف قانونی است

حسن خوش‌خو در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص بلیت‌های هواپیمایی که با الزام اقامت به فروش می‌رسند، اظهار کرد: بلیت مصوب و قانونی آن چیزی است که در سایت سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد و بر اساس مصوبات شورای عالی هواپیمایی ابلاغ شده، بنابراین هرآنچه که غیر از این باشد، تخلف محسوب می‌شود.

وی این امر را مصداق گران فروشی خواند و ادامه داد: چنانچه هر آژانسی به هر دلیلی بلیت را کنار اقامت بگذارد، تخلف است و قطعا آنان را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.

مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه هیچ مصوبه قانونی در خصوص الزام فروش بلیت هواپیما در کنار اقامت وجود ندارد، ابراز کرد: حق نداریم بگوییم بلیت به اضافه مثلا اقامت، بلکه می‌توانیم یک آپشن ایجاد کنیم و بگوییم درصورت تمایل می‌توانید از هتل هم استفاده کنید؛ اما اینکه خریدار را ملزم به استفاده از اقامت کنیم، خلاف است.

درحال حاضر بخش قابل توجهی از بلیت‌ها تا پایان ماه جاری به فروش رفته و پروازهای تکمیل ظرفیت شده‌اند؛ اما بلیت همراه با اقامت وجود دارد، نکته دیگری بود که خوش‌خو درخصوص آن تصریح کرد: واقعیت این است که وضعیت صنعت ما به‌صورت پول پاور جلو می‌رود و اینکه بگوییم تمامی بلیت‌ها به فروش رفته و هیچ بلیتی وجود ندارد سوءاستفاده است.

وی با تاکید بر اینکه حتی فروش بلیت به صورت چارتری هم تخلف است، ابراز کرد: برنامه کاملی داریم که بتوانیم با این افراد برخورد کنیم.

برخورد با فروشندگان خدمات اجباری در دستور کار قرار می‌گیرد

همچنین محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در این رابطه به خبرنگار ما گفت: بلیت فروشی چه مربوط به سفرهای هوایی و یا زمینی و ریلی باشد با سایر خدمات متفاوت و مجزاست و چنانچه در کنار فروش بلیت، مسافر را الزام به استفاده از خدمات مازاد کنند و بابت آن هزینه مازاد هم دریافت کنند؛ قطعا این امر مصداق فروش خدمات اجباری است.

وی ادامه داد: بنابراین امر تخلف در فروش اجباری است و می‌تواند مورد تعقیب و رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور اضافه کرد: در قانون هم پیش بینی و مجازاتی که در نظر گرفته شده این است که علاوه بر اینکه فرد فروشنده اجباری کالا و خدمات را ملزوم می‌کنند مبلغ اضافه دریافتی را به خریدار مسترد کند؛ بین یک تا دو برابر میزان گران‌فروشی در مرحله اول و در مرحله بعدی تا پنج برابر جریمه می‌شود.

اسفنانی در پایان با بیان اینکه هر فردی که در این زمینه شکایت دارد می‌تواند به سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کند، تصریح کرد: در عین حال سازمان تعزیرات این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد تا چنانچه چنین تخلفی درحال وقوع است جلوی آن گرفته شود.

این موضوع را از سازمان بازرسی پیگیری خواهم کرد

همچنین حجت الاسلام نصرالله پژمانفر هم در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره گران فروشی شرکت‌های هواپیمایی گفت: این موضوع را از سازمان بازرسی پیگیری خواهم کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی  درباره فروش اجباری و فروش بلیت همراه با اقامت، ابراز کرد: هر نوع فروش اجباری تخلف بوده و با متخلفان باید برخورد قانونی بازدارنده صورت بگیرد.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.