وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای سوری خود از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواست از مداخله در امور داخلی خاورمیانه و تلاش برای تغییر منطقه بر اساس استانداردهای خود دست بردارند.

چین: غرب از دخالت در امور داخلی خاورمیانه دست بردارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از شینهوا، فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه با وانگ یی، همتای چینی خود به صورت ویدیو کنفرانسی گفتگو کرد.

المقداد در جریان این گفتگو گفت: سوریه خواهان تقویت و گسترش راه‌های همکاری و هماهنگی با چین در تمامی زمینه‌ها است.

وزیر امور خارجه چین نیز به نوبه خود از پایداری رهبری و مردم سوریه در مبارزه با حمله غرب به سوریه و نتایجی که با حفظ منافع و دفاع از حاکمیت و استقلال سوریه به دست آورد، تمجید کرد.

وی گفت که حل و فصل سیاسی موضوع سوریه باید بر اساس اصل"به رهبری سوریه، تحت مالکیت سوریه" هدایت شود و اجازه دهد مردم سوریه به طور مستقل آینده و سرنوشت کشور خود را تعیین کنند. این مردم سوریه هستند که باید مستقلاً در مورد آینده کشور خود تصمیم بگیرند. چین از سوریه در بهبود روابط با همسایگانش حمایت می‌کند و امیدوار است این کشور بتواند صلح و ثبات را بازگرداند و در اولین فرصت به خانواده اتحادیه کشورهای عربی بازگردد.

وی از جامعه بین المللی خواست تا کمک های بشردوستانه بدون محدودیت های سیاسی در اختیار سوریه قرار دهد تا به بازسازی کشور کمک کند.

دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که آمریکا و دیگر کشورهای غربی نباید در امور خاورمیانه مداخله کنند و سعی کنند منطقه را با معیارهای خود بازسازی کنند و اهمیت احترام به حاکمیت کشورهای منطقه و انجام کارهای مساعد برای صلح و توسعه منطقه را برجسته کنند. او از ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی خواست تا واقعاً به حاکمیت ملی کشورهای خاورمیانه احترام بگذارند. وی افزود: آنها باید با گوش دادن به نیازهای مردم منطقه بیشتر به صلح و توسعه در خاورمیانه کمک کنند. چین معتقد است مردم خاورمیانه توانایی و خرد لازم برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و حل مشکلات به جا مانده از تاریخ را دارند.

وی با اشاره به اینکه مسئله فلسطین همواره در کانون مسئله خاورمیانه قرار دارد، گفت: این مسئله نباید فراموش شود چه برسد به اینکه به حاشیه برود. نباید اجازه داد سختی‌هایی که مردم فلسطین متحمل می شوند ادامه یابد. وانگ گفت که چین مایل است هماهنگی با همه طرف های ذینفع را تقویت کند تا موضوع فلسطین را در اولویت دستور کار بین المللی قرار دهد.

مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز به نوبه خود گفت: سوریه قاطعانه از چین در حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود حمایت می کند و در مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی خود در کنار آن ایستاده است. حقایق در نهایت شایعات منتشر شده توسط ایالات متحده در مورد سینکیانگ، هنگ کنگ و تبت را از بین خواهد برد. وی با تمجید از ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی که توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ ارائه شده است، گفت که کشورش قاطعانه از این ابتکارات حمایت می کند و مایل به مشارکت فعال است.

وی افزود: سوریه آماده تقویت هماهنگی با چین است و قاطعانه از چندجانبه گرایی حمایت می کند تا جهان را از قدرت هژمونیک دور نگه دارد و جهان از صلح، امنیت و ثبات برخوردار شود..

در آوریل گذشته، چین خواستار لغو تحریم‌های اجباری یکجانبه علیه سوریه جهت احیای حق مردم برای توسعه اقتصاد، انجام تجارت و بازسازی میهن خود شد و خاطرنشان کرد که وضعیت اقتصادی در سوریه "تاریک" است و مسئولیت کمک به مردم سوریه برعهده جامعه جهانی است. این اظهارات را جیانگ دوان، رئیس هیئت دیپلماتیک چین درسازمان ملل در ماه مارس در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد.

وی در آن جلسه تاکید کرد: حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین حق مردم سوریه برای معیشت و توسعه و حمایت از همه این حقوق باید به رسمیت شناخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.