زائر و مجاور حضرت رضا(ع) از برکت غدیر متنعم و بهره‌مند شده‌اند. زائران با نشستن پای سفره‌های اکرام رضوی، مجاوران محروم با دریافت غذای نذری، کودکان با جشن‌های رواق کودک و مادران و دختران با برنامه‌های ویژه در رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا(س).

تزئین حرم امام رضا (ع) با ۲۳۰ هزار شاخه گل

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت عیدسعید غدیر خم، برنامه‌های ویژه‌ای در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده تا زائران و مجاوران حضرت رضا (ع)، تجربه و خاطره‌ای شیرین از این عید بزرگ داشته باشند.

به این مناسبت، حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران و مجاوران است و تمامی خادمان این بارگاه مقدس، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا به شکلی شایسته از میهمانان این ایام پذیرایی کنند.

این برنامه‌ها توسط مدیریت عالی حرم امام رضا (ع) برنامه‌ریزی شده و از امشب آغاز و تا شام عید غدیر ادامه دارد.

جشن‌ها، حلقه‌های معرفت، جلسات پرسمان دینی

توزیع غذای نذری، اطعام نیازمندان، برگزاری جشن‌های فرهنگی و مذهبی، آذین بندی، گل‌آرایی و مولودی‌خوانی، تنها بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده طی این ایام است. مصطفی فیضی مدیر عالی حرم مطهر رضوی درباره جزئیات این برنامه‌ها به فارس می‌گوید: به مناسبت عید سعید غدیر، در تمامی رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی ویژه برنامه‌های فرهنگی مذهبی متعددی در نظر گرفته و از چند روز قبل جشن‌ها و جُنگ‌های شادمانه ویژه کودکان و بزرگسان، حلقه‌های معرفت، میز خدمت پاسخگویی، پرسمان دینی، سلسله نشست‌های دین، نشاط، زندگی و ... در حال برگزاری است.

برنامه‌های شب و روز عید غدیر

مراسم ویژه شب و شام عید غدیر در صحن پیامبر اعظم (ص) با سخنرانی حجج اسلام، محمد رضا رنجبر، علیرضا پناهیان و حسینعلی سعدی و مدیحه سرایی ذاکران خاندان عصمت و طهارت (ع) برگزار می‌شود. همچنین همزمان با اجرای مراسم صحن پیامبر اعظم (ع)، در صحن غدیر نیز برای زائران غیر ایرانی مراسم جشن با شکوهی دایر خواهد شد. در سالروز عید غدیر خم نیز از ساعت ۱۱ صبح، مراسم جشنی با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد وحیدی و مدیحه‌سرایی ذاکران تدارک دیده شده است.

مراسم ویژه بانوان

مراسم جشن ویژه بانوان نیز در رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود که شامل سخنرانی، مدیحه‌سرایی، حلقه معرفت، مسابقه و پاسخگویی به سؤالات و شبهات خواهد بود.

جُنگ‌های شاد برای کودکان پایگاه‌های سیار

در شب و روز عید غدیر، پایگاه‌های سیار کبوتران با اجرای جُنگ‌های شاد میزبان زائران خردسال حرم مطهر رضوی خواهد بود و به صورت ویژه مسابقه فرهنگی «خبر بزرگ»، برگزار خواهد شد که به ۱۱۰ نفر برگزیده هدایای متبرک حرم تقدیم می‌شود.

توزیع ۲۰ هزار غذای متبرک در حاشیه شهر

اطعام در روز غدیر از جمله اعمال سفارش شده است که در این خصوص فیضی گفت: پخت و توزیع ۲۰ هزار پرس غذای گرم در مناطق حاشیه شهر مشهد همزمان با این ایام مبارک غدیر از برنامه‌های آستان قدس رضوی است و طی ۱۰ روز دهه ولایت، روزانه ۲ هزار پرس غذای متبرک بین مجاوران محروم در حال توزیع است و تا شام عید غدیر هم ادامه خواهد داشت.

روزانه ۱۵ هزار نفر، مهمان سفره‌های اکرام حرم

به گفته فیضی همچنین در قالب طرح سفره‌های اکرام رضوی به مدت ۵ شب از تاریخ ۲۳ تیرماه هر شب ۳ هزار پرس در مجموع ۱۵ هزار پرس در صحن امام حسن مجتبی (ع) میان زائران عزیز توزیع خواهد شد و علاوه بر آن روزانه ۱۲ هزار زائر در وعده شام و ناهار در مهمانسرای حضرت پذیرایی می‌شوند.

سفره ویژه برای کودکان زائر

بنا بر این گزارش برای نخستین بار در رواق کودک حرم مطهر رضوی با مشارکت خیرین در روز عید غدیر سفره اطعام برای زائران کودک گسترده می‌شود و کودکان عزیز پس از اجرای مراسم جشن عید، ناهار را میهمان سفره کرامت رضوی خواهند بود. ضمن اینکه در این ایام، روزانه ۹۰ هزار نفر در چایخانه‌های حضرت پذیرایی می‌شوند و ۴۰۰ هزار کیک و ۸۰۰ هزار شربت برای میزبانی از آنها تدارک دیده شده است.

آذین‌بندی ویژه صحن و سرای رضوی

گل آرایی و نماآرایی حرم مطهر رضوی با ۲۳۰ هزار شاخه و بوته گل در ۲۵ نقطه حرم مطهر رضوی، نصب ۱۲۹۴ متر مربع کتیبه بزرگ در سردرب ایوان‌ها، کتیبه دیواری و پرچم رنگی، چراغانی را از دیگر اقدامات حرم مطهر رضوی در این ایام است.

افزایش خدمات زائربر و صندلی چرخدار

افزایش ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به تعداد ۲۷ پایگاه امدادی و ۱۱ آمبولانس، افزایش ۲۵ زائربر در رینگ داخل و بیرون حرم مطهر، افزایش نیروی گشت صندلی چرخدار به تعداد ۱۵۰ نفر، افزایش ویلچرهای خود خدمتی به تعداد ۳۰۰ دستگاه از خدمات این ایام است که مدیر عالی حرم مطهر رضوی، به ان اشاره و گفت: در این ایام دفاتر امانات و دفاتر پیدا شدگان با نیروهای فوق‌العاده به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و بخش تسهیلات و امداد و فرش آرایی حرم جهت رفاه حال زائرین ۲۴ ساعته در خدمت زائران و مجاوران هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.