مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: هم‌زمان با فصل برداشت محصول گندم در قوچان، جشنواره شکرانه گندم در این شهرستان خراسان رضوی برگزار شد.

جشنواره شکرانه گندم در قوچان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مهران حیاتی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این جشنواره فرهنگی، هنری، اقتصادی و گردشگری که به مدت سه روز برگزار می شود برنامه‌های متنوعی همچون اجرای زنده موسیقی سنتی، معرفی صنایع‌ دستی، محصولات لبنی و غذاهای سنتی و محلی به اجرا درمی‌آید.

وی تصریح کرد: این برنامه با همکاری شهرداری قوچان و باهدف معرفی ظرفیت‌های شهرستان برای مردم و گردشگران برنامه‌ریزی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در این شهرستان را بیش از ۲۳ هزار هکتار عنوان و بیان کرد: بارش ۲۴۰ میلی‌متری باران موجب رشد تولید این محصول نسبت به سال‌های گذشته شده است به‌طوری‌که تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول از کشاورزان خریداری‌شده است.

حیاتی ادامه داد: سه مرکز خرید شامل سیلوی شهید صیفی نیا، مرکز روستای داغیان و کارخانه آرد رضا، کار خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان شهرستان را بر عهده‌دارند.

۲۱ میراث ناملموس فرهنگی در قوچان رونمایی شد

در حاشیه برگزاری این جشنواره از ۲۱ اثر ناملموس فرهنگی همچون تعزیه ترک‌های شمال خراسان، گویش کردی کرمانجی خراسان، خوراک محلی فتیرمسکه کرمانجی خراسان، مهارت بافت سفره کردی قوچان، نقش اشعار جعفرقلی زنگلی در فرهنگ‌عامه کرمانج های خراسان و ... توسط مسوولان شهرستان رونمایی شد.

کارشناس ثبت میراث ناملموس و پژوهشگر و نویسنده حوزه فرهنگ کرمانج در این آیین گفت: میراث معنوی یا ناملموس به‌صورت سینه‌ به‌ سینه میان نسل‌ها شکل‌گرفته و منتقل‌ شده است و این فرهنگ و هویت یک جامعه را می‌سازد.

گلی شادکام با اشاره به همکاری‌های انجام‌شده با دفتر میراث ناملموس در ۱۱ سال گذشته، افزود: بیش از ۳۵ اثر در این زمینه به ثبت ملی رسیده است که عمده آن‌ها به مرکزیت قوچان و عشایر است.

شهرستان قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.