رییس اداره بهزیستی شهرستان قوچان گفت: مرکز ترک اعتیاد این شهرستان به دلیل برخی شبهات با مداخله سازمان بهزیستی خراسان رضوی به‌ صورت موقت تعطیل‌ شده تا ابهامات بررسی کارشناسی شود.

مرکز ترک اعتیاد قوچان به طور موقت تعطیل شده است

به گزارش قدس آنلاین، ربابه خلیل‌آبادی  افزود: بهزیستی هر جا احساس کند، در مرکزی امنیت مددجو تهدید شده و به خطر می‌افتد مداخله مستقیم خواهد داشت زیرا در این مراکز باید تامین امنیت مددجو  اولویت باشد.

وی  ادامه داد: مسوول کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۵، اعتراضات خود را برای تعطیلی این مرکز اعلام و این اعتراضات در حال بررسی است زیرا شبهات باید به اثبات برسد.

رییس بهزیستی قوچان با بیان اینکه این مرکز با ظرفیت ۳۰ نفر در حال فعالیت بوده و به‌ صورت خود معرف یا با معرفی خانواده‌ها هست، تاکید کرد: پس از تعطیلی تعدادی از مددجویان این مرکز که اقدامات اولیه همچون سم‌زدایی را انجام داده و درمان اولیه را طی کرده بودند تحویل خانواده ها شده و مابقی به مرکز دیگر برای ادامه درمان منتقل شدند.

خلیل‌آبادی تصریح کرد: وجود معتادین متجاهر که اقدام به تکدی گری، ایجاد پاتوق، اشاعه مصرف مواد مخدر و اعتیاد می‌کردند امنیت شهروندان را به مخاطره انداخته بود که از سال ۹۹ با راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ بسیاری از این افراد جمع‌آوری و در این مرکز تحت نگهداری و درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام نیروی انتظامی طی چهار ماه نخست پس از راه‌اندازی این مرکز، آمار جرائم خرد در قوچان ۲۵ درصد کاهش‌ یافته بود .

رییس اداره بهزیستی قوچان با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی این مرکز ۲۰۰ نفر بوده و با دستور دادستانی می‌توان این افراد را تا یک سال در مرکز نگهداری کرد، افزود: بر اساس قانون سرانه دولتی هر فرد در این کمپ اجباری ترک اعتیاد روزانه ۳۵ هزار تومان بوده که گاها هرچند ماه واریز می‌شود و در حال حاضر تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت‌ شده است.

افزایش بیماران اعصاب و روان 

خلیل آبادی با اشاره به اینکه بیماران اعصاب روان درگذشته پایین‌ترین آمار را در قوچان داشته‌اند، بیان کرد: با کمال تاسف وجود فشارهای اقتصادی، مواد مخدر صنعتی و غیره  موجب افزایش آمار این بیماران در این شهرستان شده به‌طوری‌که در حال حاضر آمار بیماران اعصاب  و روان در حد بیماران بینایی و شنوایی است .

وی تنها متولی حوزه معلولان را سازمان بهزیستی دانست که خدمات متنوعی به آن‌ها ارائه می‌شود و خاطر نشان کرد: ۲ هزار و ۸۹۶ نفر مستمری‌بگیر در حوزه توان‌بخشی قوچان هستند که ماهیانه یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند .

مرکز ترک اعتیاد قوچان به طور موقت تعطیل شده است

رییس اداره بهزیستی قوچان از شناسایی یک هزار و ۸۰۰ معلول در ۱۵۳ روستای این شهرستان خبر داد و بیان کرد: یکی از اقدامات مهم برای معلولان ایجاد کارگاه‌های خرد بوده که به ۶۹ معلول تسهیلات بلاعوض بین پنج تا میلیون تومان پرداخت‌ شده است .

وی بیشترین میزان معلولیت در شهرستان قوچان را مربوط به معلولیت جسمی و حرکتی دانست و افزود:بیشتر این معلولیت‌ها پس از تولد به دلیل حوادثی همچون تصادف، مشکلات حین زایمان و غیره  بوجود می‌آید و درصد معلولیت‌های مادرزادی با آزمایش‌های غربالگری و ژنتیک کاهش چشمگیری داشته است.

خلیل‌آبادی تأکید کرد: میزان ۷ هزار و ۲۱۵ پرونده خانوار در سامانه بهزیستی این شهرستان به ثبت رسیده که ۳ هزار و ۹۸۲ پرونده فعال به حوزه توان‌بخشی و یک هزار و ۳۹۸ پرونده فعال به حوزه اجتماعی اتصال دارد و این اختلاف آمار به دلیل آن است که برخی از پرونده‌ها  به دلیل خدمت اشتغال  از مسیر فعال بودن خارج‌ شده‌اند.

وی از بازدید مکرر از سطح ادارات این شهرستان برای فراهم کردن امکانات اولیه همچون ورودی مناسب یا سرویس بهداشتی برای معلولان خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر مناسب‌سازی در ۲۵ درصد ادارات انجام‌شده و بقیه ادارات فاصله زیادی تا استانداردها دارند، زیرا برخی از آن‌ها به دلیل فرسودگی، استیجاری بودن یا قدرت مالی امکان بهسازی و مناسب‌سازی را ندارند.

 زنگ هشدار رشد آسیب‌های اجتماعی 

رییس اداره بهزیستی قوچان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی ۱۲۳ رسیدگی به امور آسیب دیدگان اجتماعی را بر عهده دارد و بین ۵ تا ۳۰ دقیقه پاسخ‌دهی به موارد آنی را انجام می‌دهد، گفت:  میزان تماس‌های با سامانه ۱۲۳ طی سال ۹۹ از ۱۹۳ تماس به ۲۶۷ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که این رشد می‌تواند زنگ هشداری برای افزایش آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی بالاترین آسیب را مربوط به کودک‌آزاری دانست و خاطر نشان کرد: باید به حوزه آسیب‌های اجتماعی نگاه تخصصی‌تری داشته باشیم و افزایش تعداد آن‌ها موردتحقیق علمی قرار گیرد.

خلیل‌آبادی تاکید کرد: میزان مداخله در آسیب‌های اجتماعی نیز دارای رشد ۳۴ درصدی بوده به‌طوری‌که ۱۰۸ مداخله در سال ۹۹ به ۱۶۶ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

رییس اداره بهزیستی قوچان با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی توسط این سازمان پرداخت‌شده است، گفت: این وام‌های چهار درصد توانسته است برای ۱۸۰ نفر اشتغال قطعی ایجاد کند که ۴۰ درصد به حوزه توان‌بخشی، ۳۰ درصد زنان و ۳۰ درصد پیشگیری و معتادان بهبودیافته اختصاص دارد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.