روزنامه «نیویورک تایمز» درباره نگرانی مقامات و مشاوران بایدن از تأثیر سن او بر توانایی مدیریتش به عنوان رئیس‌جمهور مطلبی را مطرح نموده است.

قحط الرجال در ینگه دنیا

جالب آنجاست که ترامپ ۷۶ ساله در پاسخ به نیویورک تایمز در پلتفرم رسانه اجتماعی خود Truth Social نوشت: رئیس‌جمهور بایدن یکی از قدیمی‌ترین ۷۹ ساله‌های تاریخ است، اما صرف این، او پیرمرد نیست. افراد زیادی در دهه۸۰ و حتی ۹۰ زندگی خود هستند که مثل همیشه خوب و هوشیار هستند. بایدن یکی از آن‌ها نیست، این ربطی به سن او ندارد. در واقع، زندگی از ۸۰سالگی شروع می‌شود!
از طرف دیگر گاردین از نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سیانا پرده برداشت که اکثریت قوی (۶۴ درصد) از رأی‌دهندگان دموکرات می‌خواهند حزبشان کسی غیر از جو بایدن را برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد کند.
با این مقدمه برای بررسی چالش‌های پیش روی بایدن و ترامپ و لیست رقبای احتمالی آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ به سراغ خانم دکتر زهره خوارزمی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران رفته و تأثیر عوامل مختلف به‌ویژه سن نامزدها را در انتخابات پیش رو بررسی نمودیم.

بایدن ۸۱ ساله زمان انتخابات ۸۳ ساله خواهد بود؛ با توجه به این واقعیت آیا در انتخابات شرکت می‌کند؟
بایدن سن بالایی دارد، محبوبیتش بسیار افت کرده، گاه محبوبیتش به ۴۴-۴۳ درصد رسید که به هر حال درصد بالایی نیست، حتی زمانی محبوبیتش به ۳۹درصد رسید. ۶۸ درصدمردم آمریکا براساس نظرسنجی‌های واشنگتن پست از کارکرد اقتصادی‌اش راضی نیستند. مشکل بایدن فقط  سن نیست اما سن هم بسیار مهم است، مثلاً در نظرسنجی وال‌استریت ژورنال تنها سه نفر از ۱۰ آمریکایی فکر می‌کردند بایدن با کهولت سن و شرایط جسمی و ذهنی دوباره به عرصه انتخابات خواهد آمد. حتی کسانی که در کمپ بایدن تلاش کرده و برای رقابت دور قبل در بین دموکرات‌ها بودند اعتقاد داشتند بایدن عنصری برای یک بار رقابت است و برای بار دوم لزوماً گزینه خوبی نخواهد بود و طبیعی است با توجه به وضعیت پیچیده اقتصادی و ترک افغانستان در زمان بایدن حملات زیادی به او شد.
با حمله روسیه به اوکراین و اینکه همه انتظار داشتند مثل تاریخ همیشه آمریکا این کشور در وسط صحنه حاضر شود و در این لحظات قدرت‌نمایی کند که می‌بینیم این طور نبوده است؛ این‌ها که نشان‌دهنده افول سیاست خارجی آمریکاست و در کنار اقتصاد سبب می‌شود دیگر خیلی نظرات مثبتی درباره بایدن وجود نداشته باشد و او فاکتور خاصی برای برنده شدن در دست ندارد. از این نظر طبیعی است که دموکرات‌ها به جایگزین فکر می‌کنند. البته بایدن بالاخره خواهد آمد اما به آلترناتیوهایش فکر می‌کنند و جمهوری‌خواهان نیز به همین ترتیب.

آیا در بین دموکرات‌ها جایگزین وجود دارد؟
یکی از دموکرات‌های مطرح، سناتور شرود براون از اوهایو است که هم ترقی‌خواهان (PROGRESSIVE) و هم متعادل‌ترها (MODERATE)‌ تا حدی بر آن توافق دارند. 
همچنین استیسی ابرامز که سابقاً نماینده مجلس بوده؛ روخانا از ایالت کالیفرنیا که در واقع قبلاً به سندرز در فرایند انتخابات کمک می‌کرده؛ گرچن ویتمر که فرماندار میشیگان است؛ میچ لندرو از نئواورلئان و افراد دیگری که در این لیست‌ها هستند، در کنار قدیمی‌ترها مانند بوتجیج که دور قبل در انتخابات شرکت کرده بود.

آیا ترامپ در انتخابات شرکت می‌کند؟ چه افرادی در طیف جمهوری‌خواهان مطرح هستند؟
در گروه مقابل یعنی جمهوری‌خواهان هم وضعیت به همین شکل است. افراد زیادی در رقابت هستند که ممکن است هر کدام شانس‌هایی داشته باشند و در نهایت در حزب خودشان رأی بیاورند و بالا بیایند. 
ترامپ اعلام کرده انتخابات primery (اولیه) در حوزه کنگره در ایالت‌های مختلف انجام می‌شود، او ۱۷ نفر را در ایالت‌های منطقه گذاشته که تعداد زیادی از آن‌ها یا مخالف نداشتند یا رأی آوردند.
اما ران دی سانتیس که فرماندار فلوریدا بوده یکی از رقبای او است و اتفاقاً در صورت آمدن ترامپ رقیب سرسختی برای او محسوب می‌شود. چون دست‌کم ۱۰۰میلیون در همین چند ماه توانست کمک جمع کند و طرفداران زیادی بین محافظه‌کاران دارد.
مایک پنس که معاون ترامپ بود خود در لیست قرار دارد و کسی است که به هر حال می‌تواند شانس زیادی داشته باشد، مانند بایدن که معاون اوباما بود و بالا آمد. او چهره معقول‌تری از خود به منصه ظهور گذاشته است. حتی در مقابل افراط‌های ترامپ معمولاً سکوت اختیار می‌کند به عنوان مثال در انتخابات گذشته ترامپ ادعا کرد تقلب شده است و شورش‌هایی به پا شد و قضایای ۶ ژانویه پیش آمد؛ پنس خیلی تلاش کرد چهره معقولی داشته باشد و الان هم سعی می‌کند این فاصله خودش را حفظ کند و حتی اتفاق ۶ ژانویه را غیرآمریکایی دانسته و خیلی جلو آن ایستاده است. خیلی تلاش می‌کند جدا از ترامپ دیده شود. حتی تأکید می‌کند ترامپ تلاش کرده به او فشار بیاورد که او انتخابات را مردود بداند یا درباره تقلب صحبت کند و او مقاومت کرده است. در واقع سعی می‌کند چهره مستقل و قابل اعتماد از خود نشان دهد.
از طرفی در زمان روی کار آمدن ترامپ فرد وفاداری شناخته می‌شده است. به نوعی محافظه‌کاران در طیف‌های مختلف ممکن است روی او نظر مثبتی داشته باشند.
شخصیت دیگری که بسیار مهم است و به نظر می‌رسد در آینده سیاسی آمریکا هم خیلی در بین جمهوری‌خواهان جا داشته باشد نیکی هیلی است. دو دوره فرماندار کارولینای جنوبی و همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل بوده است. زنی است که فضای پیشرفت در حوزه سیاست را دارد. دارای سابقه مهاجرت و خانواده اصالتاً هندی تباری است. در حوزه سیاست بسیار جدی است. در عین حال شخصیتی قوی و خیلی آمریکایی است و باگفتمان استثناگرایی آمریکا خودش را نشان می‌دهد. 
در میان جمهوری‌خواهان افراد دیگری هم هستند مثل سناتور تد کروز که سال ۲۰۱۶ در انتخابات اولیه حزبی پس از ترامپ نفر دوم شده بود و هم اکنون سودای رقابت دارد.
در مجموع به‌دلیل آنکه سیستم حزبی در آمریکا سیستم فعالی است و از سنین پایین حتی با کودکان و نوجوانان شروع به یارگیری می‌کند و در یک فرایندهایی این افراد آموزش می‌بینند و در رقابت‌های مختلف با هم تمرین می‌کنند وقتی به حوزه ریاست جمهوری می‌رسند همگی افرادی حرفه‌ای هستند، برای خودشان سیستم و حامیان مالی دارند و بازار گرمی است که مرحله به مرحله و ایالت به ایالت جلو می‌رود تا به سطح ملی می‌رسد. بنابراین بایدن و ترامپ دو گزینه بین گزینه‌های متعدد هستند، هرچند گزینه‌های اصلی به حساب می‌آیند. باید صبر کرد ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

در میان زنان مطرح در جامعه آمریکا هم شخصی هست که احتمال حضور و رأی‌آوری داشته باشد؟
در مورد زنانی که بعضاً نام‌هایی مانند میشا اوباما، هیلاری کلینتون، کاملا هریس و ملانیا ترامپ مطرح می‌شوند اما به نظر من این‌ها مطرح نیستند. البته کاملا هریس زمانی مطرح شد تا اگر بایدن نتوانست با این سن و سال و موقعیت ادامه دهد کاملا هریس که این شخصیت و پذیرش رأی آوردن را دارد جایگزین شود. ولی به نظرم بین این افراد بقیه خیلی جدی نیستند. البته با اینکه کاملا هریس در گزینه‌ها هست اما دموکرات‌ها خیلی به او امیدوار نیستند. چون سه نظرسنجی متفاوت نشان داده بود بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها در مورد هریس مثبت فکر نمی‌کنند اگر بایدن بیاید احتمالاً هریس را در مقام معاون اولی‌اش نگه می‌دارد. در بین جمهوری خواهان نیکی هیلی آدم دارای ظرفیتی است البته معلوم نیست در این دوره چقدر بالا خواهد آمد اما در آینده سیاسی آمریکا بالاخره مهم خواهد بود.

خبرنگاز: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.