۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳
کد خبر: 809649

تنزل سیاست‌های حکام ریاض از حاکمیت قطعی و حداکثری بر شبه‌جزیره عربستان به تلاش برای جلوگیری از فروپاشی قدرت در این کشور طی ماه‌های گذشته ملموس‌تر شده است.

 ضرورت تحلیل انگیزه آن‌ها از میل به چنین رویکردی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

در حوزه سیاسی، تلطیف ادبیات بن‌سلمان با کشورهای عربی منطقه، اتخاذ سیاست کاهش تنش با امارات متحده عربی درزمینه رقابت امنیتی، استقبال از وساطت عراق در برقراری روابط دوباره با تهران، همنشینی با جو بایدن برای مسکوت کردن سرانجام پرونده قتل جمال خاشقچی و استقبال از آتش‌بس در یمن از جمله اقداماتی است که به ما می‌گوید سعودی‌ها انگیزه‌های سیاسی مهمی دارند که از جمله آن‌ها اراده برای جابه‌جایی قدرت از سلمان به محمد در کمال آرامش است.
سعودی‌ها از صبر راهبردی در میدان یمن انگیزه اقتصادی نیز دارند. ریاض به این نتیجه رسیده که اگر امنیت میادین استخراج مواد فسیلی این کشور به خطر بیفتد آمار اقتصادی‌اش منفی خواهد شد. حجم بدهی بین‌المللی ریاض‌ به تبع حمله به یمن و حمایت از تروریست‌ها در سوریه و بلندپروازی‌های عمرانی موسوم به «نئوم» مسئله‌ای نیست که یک‌روزه حل شود بلکه برای حل آن باید صبر راهبردی اتخاذ کنند. در حال حاضر اقتصاد برای عربستان سعودی امنیت‌آفرین است. 
خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرده: «اقتصاد عربستان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به میزان ۹.۹درصد رشد کرد تا بالاترین نرخ رشد در ۱۰ سال گذشته را در بحبوحه افزایش فعالیت در بخش نفت ثبت کند».
«بر اساس داده‌های اداره کل آمار (گاستات)، فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با نفت در سه ماه نخست سال ۲۰.۳درصد افزایش یافت، در حالی که فعالیت‌های اقتصادی غیرنفتی در این دوره ۳.۷درصد رشد کرد. فعالیت‌های خدمات دولتی نیز ۲.۴درصد افزایش یافته است که از رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عرب حمایت می‌کند. سرعت فزاینده بهبود تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، زیربنای رشد اقتصادی عربستان است که بانک جهانی آن را در سال جاری ۷ درصد برآورد می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری جادوا تخمین می‌زند اقتصاد در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷.۷ درصد رشد کند».
اعراب برای جلوگیری از هرگونه تهدید احتمالی در پروژه صبر راهبردی سعودی ضمن سفر اخیر بایدن به منطقه، شمشیرشان را از رو بستند. بن‌سلمان متوجه شده مشکلات منطقه در منطقه حل می‌شود و برایش روشن است آمریکا روند زوال را دنبال می‌کند. به عنوان مثال دیدیم سلمان پادشاه عربستان و محمد ولیعهد وی از رفتن به فرودگاه جده برای استقبال از رئیس جمهور آمریکا خودداری کردند. موضع‌گیری اخیر انور قرقاش، وزیرخارجه و مشاور رئیس امارات (محمد بن زائد) نیز تأیید تداوم همراهی با صبر سعودی‌ها بود زیرا قرقاش تأکید کرد امارات در ائتلافی که علیه ایران باشد، مشارکت نخواهد کرد. امنیت و اقتصاد عناصر اصلی تغییر صبر راهبردی سعودی‌ها در زمان حاضر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.