وزیر خارجه ایران گفت: آمریکا حضور خودش را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از مناطق مهم است که متاسفانه شاهد غارت منابع سوریه توسط آمریکا هستیم، معتقدیم که نیروهای آمریکایی باید به سرعت از منطقه خارج بشوند.

امیرعبداللهیان: نیروهای آمریکایی باید به سرعت از منطقه خارج شوند

به گزارش قدس آنلاین، ظهر امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در وزارت امور خارجه درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان در نشست خبری برگزار شده درباره این دیدار ضمن خوش آمدگویی به وزیر امور خارجه سوریه گفت: هفتمین اجلاس سران چهارچوب آستانه همان طوری که مطلع هستید شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله گرفته و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم که این توصیه ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و دو کشور از این مرحله به خوبی عبور بکنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: بیانیه پایانی اجلاس هم در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت، حامی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای، در شرایط حساس بحران در اوکراین، بحران در حوزه امنیت انرژی و بحران درباره امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.

وی در مورد تحولات سوریه اظهار داشت: باید تاکید بکنم در مسئله سوریه، حضور مسلحین و گروه‌های تروریستی در بخشی از مناطق این کشور مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است و ما از فرصت اجلاس سه جانبه فرمت آستانه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گروه‌های تروریستی از سوریه و بازگشت امنیت سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور بتوانیم گامی به جلو برداشته بشود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه گفت: حل و فصل مسائل باقی مانده در حوزه منازعات تروریسای در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی از گروه‌ها در خاک سوریه دارد، تاکید می‌کنیم که از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. بحث مبارزه با تروریسم، ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست همه مردم این کشور و حفظ حقوق مردم سوریه به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت های مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: یکبار دیگر مایل هستم در ادامه گفتگوهای شب گذشته به ویژه گفتگوهایی که در پشت درهای بسته انجام شد، تاکید بکنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر با هر دو طرف سوریه و ترکیه گفتگو و مشورت دارد. ما این گفتگوها را در جریان سفری که به آنکارا و سپس به دمشق داشتیم، آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر جناب اقای دکتر رییسی تلاش شد که نتیجه گیری بشود بر راه حل سیاسی برای رفع نگرانی های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور. همچنین مایلم که تاکید بکنم مشارکت در بازسازی سوریه، تشویق آوارگان و مهاجران سوری به بازگشت به منازلشان و شهرها و روستاهای خودشان که در جریان نشست سران آستانه و همچنین گفتگو با همتای خودم آقای المقداد قرار داشت. ما معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام بشود و ضمن پیش شرط برای این دو موضوع مهم و انسانی غیر قابل قبول است.

وزیر امور خارجه ایران نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در سوریه اظهار داشت: حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات یکی از معضلاتی است که امروز منطقه از آن رنج می‌برد. آمریکا این حضور خود را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از حاصل خیزترین مناطق در سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز اصلی و منابع مهم نفت و انرژی سوریه است. متاسفانه در سالهای اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرایانه‌ای که آمریکا رقم زده هستیم. ما معتقد هستیم که نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج بشوند. ارتش، نیروهای مسلح و مردم سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورشان از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردار هستند.

او در خصوص همکاری‌های دوجانبه با سوریه گفت: تشویق به ویژه بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای ورود هر چه فعال‌تر در همکاری های تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک با توجه به ظرفیت هایی که در دو کشور وجود دارد تاکید کردیم و اتفاق نظر داریم. همچنین در این مرحله برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی در جهت منافع دو کشور اتفاق نظر داریم و خرسند هستیم که در ماه‌های اخیر پیشرفت های قابل توجه‌ای را در این مسیر شاهد بوده‌ایم.

امیرعبداللهیان درباره نشست سران آستانه در تهران گفت: خیلی تلاش شد در نشست سه جانبه دیدگاه های ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی است که منجر به آوارگی هر چه بیشتر مردم سوریه بشود، طرفین ایرانی و روسی جلب بکنیم. گفتگوهای بسیار روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اقای اردوغان و پوتین انجام شد. در عین حال در سطح گفتگوهای دوجانبه روسای جمهور ایران با ترکیه و روسیه و نشست سه جانبه در جلسه‌ای بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت. عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. معتقد هستیم این اتفاق نظر وجود دارد که بایستی همه طرف‌ها کمک بکنیم به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم های اقتصادی سوریه این درک وجود دارد که بایستی مردم سوریه برای عبور از این مرحله جامعه جهانی و کشورهای منطقه کمک بکند و به حمایت های خودشان از مردم سوریه ادامه بدهند. ما در مجموع نشست سران آستانه در تهران را نشستی کاملا موفق و نشستی در راستای صلح و ثبات سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.

وی در خصوص تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه گفت: رژیم صهیونیستی در یک وضعیت ضعفی قرار دارد و حرکات نمایشی‌ای که انجام می‌دهد از جمله برخی اقدامات پراکنده و آشفته‌ای که صهیونیست‌ها علیه مراکزی در داخل خاک سوریه انجام می‌دهند ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن بر این ضعف های چند لایه و بحران های درونی رژیم صهیونیستی است. تا جایی که ما می‌دانیم در منطقه هیچ اقدام تعرض‌آمیز صهیونیست ها بدون پاسخ نمانده و منطقه نسبت به تداوم این رفتار فتنه انگیز صهیونیست ها بی تفاوت نخواهد ماند.

واشنگتن باید هرچه سریعتر از اراضی سوریه خارج شود

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هم در این نشست خبری گفت: از تلاش‌هایی که ایران در راستای صدور بیانیه متوازن در نشست تهران درباره وحدت اراضی سوریه داشت، خرسندیم.

وی سپس ادامه داد: ترکیه در اراضی سوریه مناطق امن ایجاد کرد. این اقدام ترکیه، این کشور را در موضع درگیری با دمشق قرار خواهد داد. ما با هرگونه مداخله ترکیه در اراضی سوریه برای ایجاد مناطق امن مخالفیم و ضد سیاست‌های ترکی‌سازی و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه هستیم. باید هر بهانه‌ای را از دست ترکیه برای حمله به اراضی سوریه گرفت.

وزیر خارجه سوریه همچنین درباره حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه گفت: واشنگتن باید هرچه سریعتر از اراضی سوریه خارج شود؛ فوری و بدون پیش شرط.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.