مقامات دولت آمریکا نگران هستند که در آستانه سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، چین به دنبال برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایوان باشد تا این سفر را مختل کند.

ابراز نگرانی واشنگتن از بسته شدن حریم هوایی تایوان به روی آمریکا از سوی چین

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک مقام آمریکایی گفت، چین همچنین می‌تواند با به پرواز درآوردن جنگنده‌هایش در عمق بیشتری از حریم هوایی تایوان واکنش تایوان و آمریکا را برانگیزد. این مقام جزئیاتی از این پاسخ احتمالی ارائه نداد.

چین در ماه‌های اخیر چندین بار هواپیماهای جنگی خود را وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان کرده است، اقدامی که هیچ یک از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند اما اغلب باعث می‌شود تایوان اقدامات دفاعی اتخاذ کند، از جمله به پرواز درآوردن جت‌های جنگنده‌اش.

هواپیماهای چینی هنوز وارد حریم هوایی تایوان نشده‌اند، مرزی که تا شعاع ۱۲ مایل دریایی از خط ساحلی تایوان برقرار است.

وزارت خارجه آمریکا از چین خواسته به آنچه "تهدید" تایوان می‌نامد، پایان دهد.

 به گفته سه منبع آگاه، نانسی پلوسی در هفته‌های آتی به تایوان خواهد رفت.

گرچه دیگر مقامات کنونی و گذشته آمریکا در سال جاری به تایوان سفر کردند اما پلوسی ارشدترین قانونگذار آمریکایی خواهد بود که به تایوان سفر می‌کند.

تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر مسئله تایوان در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. حزب کمونیست چین از دیرباز این جزیره خودمختار را بخشی از خاک خود می‌داند و مکرراً متعهد شده که این جزیره ۲۴ میلیون نفری را حتی در صورت لزوم با اعمال فشار به سرزمین اصلی چین بازگرداند. آمریکا متعهد شده که تسلیحاتی را که تایوان برای دفاع از خود نیاز دارد در اختیارش قرار دهد. با این حال روند فروش‌های تسلیحاتی اخیر آمریکا به تایوان کُند شده و بعضی از قانونگذاران از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

سفارت چین در واشنگتن، سی‌ان‌ان را به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین مبنی بر مخالفت قاطع با سفر پلوسی ارجاع داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیراً به نگرانی‌های ارتش این کشور درباره این سفر اشاره کرد. بایدن روز چهارشنبه در اظهار نظر درباره سفر پلوسی گفت: فکر می‌کنم که ارتش با آن مخالف باشد، اما من نمی‌دانم وضعیت چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.